ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقام سابق ارشاد: برخی نهادها قصد تصرف موزه هنرهای معاصر را دارند

مجید مولانوروزی هشدار داده که مرکز هنری ایران با آثاری به ارزش بیش از دو میلیارد دلار نقش برجسته‌ای در اقتصاد هنر دارد. برخی نهادها قصد تصرف این آثار را دارند.

مجید ملانوروزی، مدیرکل سابق دفتر هنرهای تجسمی ارشاد اسلامی هشدار داده که به دلیل تأثیرگذاری موزه هنرهای معاصر تهران در اقتصاد هنر برخی نهادها و ارگان‌ها در صدد تصاحب یا متوقف کردن این مرکز مهم هنری در ایران‌اند. در این موزه آثار مهمی از امپرسیونیسم تا پاپ آرت وجود دارد. آثاری از هنرمندان مطرحی همچون رنوار، مونه، ون گوگ، پیکاسو و همچنین ماکس ارنست، آلبرتو جاکومتی، جکسون پولاک، روی لیختن‌اشتاین و اندی وارهول در این موزه جمع‌آوری شده که ارزش آن‌ها بیش از دو میلیارد دلار برآورد می‌شود.

موزه هنرهای معاصر تهران با گنجینه‌ای از هنر غربی

مجید ملانوروزی ۱۶ تیر پس از پنج سال صندلی ریاست دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد را ترک کرد و هادی مظفری به جای او نشست. مظفری قبل از این، در سال ۹۲ به سرپرستی معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران منصوب شده بود.

مجید مولانوروزی در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی هشدار داده که برخی نهادها در صدد تصرف یا متوقف کردن موزه هنرهای معاصر تهران‌اند:

«موزه هنرهای معاصر تهران در فضای فرهنگی و هنری کشور و از جمله اقتصاد هنر تاثیرگذار است به همین دلیل برخی سازمان‌ها یا ارگان‌ها درصدد تصاحب یا متوقف کردن آن هستند. حضور تاثیرگذار جامعه تجسمی کشور در موضوع واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران بسیار کمک کرد تا بحث واگذاری ملغی شود.»

در فروردین ۹۵ سایت توقیف شده «معماری‌نیوز» با انتشار اسنادی از قصد وزارت ارشاد اسلامی برای واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی خبر داده بود.

بنیاد رودکی بنیادی غیر دولتی است که اعضای هیأت امنای آن را وزیر ارشاد اسلامی، معاون امور هنری ارشاد اسلامی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و دو نفر از صاحب‌نظران منتخب وزیر در امور فرهنگی و هنری تشکیل می‌دهند، اما شخصیت حقوقی مستقل دارد و در امور مالی هم مستقل از ارشاد اسلامی عمل می‌کند. در آن زمان مسئولان ارشاد اسلامی خبر واگذاری موزه هنرهای معاصر را تکذیب کرده بودند. با این‌همه مجامع، انجمن‌های هنری و تجسمی و گروهی از شهروندان به شکل خودجوش در فروردین ۹۵ مقابل موزه هنرهای معاصر اجتماع کردند.

جامعه فرهنگی و هنری ایران نگران گنجینه ارزشمندی از آثار هنری‌ بود که در موزه هنرهای معاصر نگهداری می‌شود و فهرست آن تاکنون اعلام نشده است. آنچه که به این نگرانی‌ها دامن می‌زد، پنهان‌کاری مسئولان وزارت ارشاد و برگزاری جلسات پشت درهای بسته و تصمیم‌گیری‌های فراقانونی برای این سرمایه ملی‌ بود. مجید ملانوروزی اکنون بعد از برکناری از معاونت هنری ارشاد اسلامی این نگرانی‌ها را تأیید کرده.

مولانوروزی اما درباره «نهادها» و «ارگان»‌هایی که علاوه بر بنیاد رودکی قصد تصرف موزه هنرهای معاصر را دارند، سکوت کرده است.

هادی مظفری در زمانی که محمد باقر قالیباف شهردار تهران بود، سرپرستی معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران را به عهده داشت.

«عدم انضباط مالی و افزایش هزینه‌های شهرداری»، «فروش بی‌رویه تراکم»، «افزایش نیروهای شهرداری تهران» و «فساد گسترده» از جمله انتقادهای اصلاح‌طلبان از مدیریت قالیباف در شهرداری تهران است. شورای شهر تهران اعلام کرده که  ۲۰ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران در طول سال‌های ۸۴ تا ۹۶ گم شده.

سازمان زیباسازی شهر تهران در دوران قالیباف با نهادهای فرهنگی سپاه همکاری تنگاتنگی داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.