ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اخراج کودکان بی‌سرپرست از ایران به افغانستان

شهزاده سمرقندی – گفت‌وگو با حسیب الله مستنصر، روزنامه‌نگار در هرات.

هم خروج مهاجران افغان از ایران شدت گرفته است، هم اخراج آنها. مشاهدات در هرات که آیینه آمد و شد میان ایران و افغانستان است، حاکی از این موضوع است.

در این باره با حسیب الله مستنصر، روزنامه‌نگار در هرات، گفت‌وگو کرده‌ایم. او می‌گوید که گرانی و بیکاری در ایران باعث شده که بخشی از مهاجران از سر ناچاری به افغانستان بازگردند. اما گرانی در ایران بر روی افغانستان هم تأثیر گذاشته، آن هم به سبب قاچاق دلار از افغانستان به ایران.

حسیب الله مستنصر می‌گوید که مشاهدات او حاکی از تشدید فشار بر افغان‌ها در ایران و بالا گرفتن موج اخراج آنهاست. خانواده‌هایی به افغانستان بازگردانده می‌شوند که در این کشور هیچ پایگاه و امکان زندگی‌ای ندارند و سالها پیش هر چه داشته‌اند از کف نهاده‌اند تا راهی ایران شوند.

شهرک مرزی اسلام قلعه ولایت هرات در غرب افغانستان، گروهی از اخراج‌شدگان از ایران در یک کمپ. منبع عکس: رادیو "سلام وطندار" افغانستان. تاریخ عکس: نامعلوم
شهرک مرزی اسلام قلعه ولایت هرات در غرب افغانستان، گروهی از اخراج‌شدگان از ایران در یک کمپ. منبع عکس: رادیو "سلام وطندار" افغانستان. تاریخ عکس: نامعلوم

به گفته مستنصر، خبرنگار افغان، دردناک به ویژه وضع کودکان و نوجوانانی است که بدون سرپرست به افغانستان بازگردانده می‌شوند. او می‌گوید در هرات سازمان‌هایی برای کمک به این کودکان وجود دارد، اما مشکل این است که دولت ایران بدون اطلاع‌دهی و هماهنگی با مرزبانان افغان و نهادهای مربوط به مهاجران دست به اخراج می‌زند. مشکلاتی که برای کودکان و نوجوانان در مسیر اخراج پیش می‌آید فجایعی تکان دهنده هستند. حسیب الله مستنصر نمونه‌ای از این فجایع را در گفت‌وگویی که می‌شنوید، شرح می‌دهد:

بشنوید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    ما باید به برادر بشار اسد عضو کنفرانس 2 +6 (برای تجزیه ایران) کمک کنیم تا بماند و در خدمت برادران روس باشد. با پوتین باید امتیاز بدهیم، باید در عراق بیمارستان و بزرگراه و صحن و گنبد و مناره طلایی بسازیم و به شهرداری نجف کمک کنیم و هزینه راه پیمایی اربعین را بدهیم، هزینه جامعت المصطفی العالمیندر قم را بدهیم تا طلبه های دیگر کشورها را آموزش بدهند، پول مصباح یزدی و مانند او کم نیاید، به برادران غزه ای باید دلار بدهیم، برای گسترش حوزه های مقدسه علمیه آخوندی باری هزینه کنیم، هزینه دشمن تراشی مقام معظم ولی امر مسلمین جهان و سپاهش را باید بدهیم ، مرقد امام ره را باشکوه تر کنیم، هزینه حزب اله حسن نصراله را باید بدهیم ، تریلی تریلی دلار و طلا باید برود به انبارهای لبنان و ....و برادران سپاهی و رزمندگان خامنه ای باید از چین کالای تقلبی وارد کنند و بهره اش را ببرند ، تمامی ندارد این هزینه ها، دیگر چیزی نمی ماند که بچه های هرات که از خامنه ای و مانند او ایرانی ترند را نگهداریم !

  • سعید یاد

    رژیم جنایتکار ، جنایت اش و سیاست غیر انسانی اش فقط از شهروندان ایرانی قربانی نمی گیرد ، بلکه نخستین قربانی ها، همیشه مهاجرهای افغانستانی بوده اند. البته باید گفت بسیاری از این انسانها، از این کودکان که به افغانستان اخراج می شوند ایرانی هستند یا ایرانی های افغانستانی تبار هستند. پرشس اما اینجاست که چرا جراین های حق بشری ایران به این عمل غیر انسانی رژیم جنایتکار اعتراض نمی کنند.