ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست اتاق جنگ اقتصادی: حمایت بیشتر از خصوصی‌سازی

تصمیم بر واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی و نهادهای عمومی به بخش خصوصی است. سرمایه‌گذاران خصوصی در پروژه‌های ناتمام دولتی تا یک‌‌دهه از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند.

نشست نهاد تازه‌تأسیس «شورای عالی هماهنگی اقتصادی» شنبه ششم مرداد به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و با حضور سران قوه‌های قضائیه و مقننه برگزار شد. این نشست به بررسی راهکارهای برون‌رفت از بحران اقتصادی اختصاص داشت.

نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی یا همان «اتاق جنگ اقتصادی» ــ ششم مرداد ۹۷

به گزارش رسانه‌های ایران، نشست شورا به یک موضوع اساسی اختصاص داشت: برداشتن موانع از سر راه خصوصی‌سازی. راهکار اصلی دولت روحانی برای مقابله با بحران اقتصادی ناشی از دورنمای بازگشت تحریم‌های ایالات متحده خصوصی‌سازی است.

شورای عالی هماهنگی اقتصادی یا همان «اتاق جنگ اقتصادی» به دستور علی خامنه‌ای، رهبر ایران تشکیل شده است. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس این خبر را در نشریه الکترونیکی «خط حزب الله»، نشریه داخلی سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرد. بر اساس دستور خامنه‌ای، اولویت‌های این نهاد سرمایه‌گذاری، کنترل تورم، ایجاد اشتغال، بهبود شرایط نظام بانکی و موضوعات مربوط به تولید ملی است.

راهکارهای اتاق جنگ

سران قوا در نشست شنبه برای کنترل نقدینگی در اقتصاد ایران، واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی و نهادهای عمومی به بخش خصوصی و عرضه آنها در بازار بورس را مطرح کردند.

در این نشست بررسی موانع بر سر راه خصوصی‌سازی، به ویژه سپردن پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی مطرح شد. روحانی در نشست پیشین سران قوا گفته بود که برخی پروژه‌های ناتمام دولتی به صورت مجانی واگذار خواهند شد. در این نشست نیز مقرر شد مشوق‌هایی برای جذاب‌کردن پروژه‌های ناتمام برای بخش خصوصی در نظر گرفته شود.

تغییر کاربری این پروژه‌ها، قیمت‌گذاری پایین آنها و نیز پرداخت قسطی هزینه آنها به دولت از جمله این مشوق‌ها هستند.

دیگر مشوق اختصاص‌یافته به خصوصی‌سازی پروژه‌های نیمه‌تمام، معافیت مالیاتی آنها برای ۱۰ سال پس از آغاز بهره‌برداری است؛ درحالی‌که یکی از وعده‌های دولت روحانی بازسازی و تکمیل نظام مالیاتی ایران بوده است.

حمایت دستگاه قضائی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، بخش دیگری از پشتیبانی در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران است.

مشخص نیست کدام پروژه‌های ناتمام دولتی و کدام شرکت‌های بزرگ عمومی به بخش خصوصی واگذار خواهند شد. دولت در تأمین برخی کالاها و خدمات اساسی از جمله آب آشامیدنی و برق دچار مشکل است. این مشکلات نارضایتی اجتماعی و اعتراضات در ایران را افزایش داده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که وضعیت اقتصادی را به یک «اتاق باروت» تشبیه کرده، ماه گذشته اقتصاد ایران را درگیر «بیماری‌های مزمنی» همچون «دولتی بودن، وابستگی به درآمد نفت، حضور کمرنگ بخش خصوصی و عدم وجود فرهنگ تشویق بخش خصوصی» خواند.

در پی اعلام خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها، قیمت ارز و طلا در ایران افزایش چشمگیری یافته است. گرانی‌، تورم و بیکاری شهروندان را در خصوص چشم‌انداز اقتصادی ایران نگران کرده. نخستین بسته تحریمی علیه ایران از چهارم اوت (۱۳ مرداد) به اجرا در می‌آید.

دومین دور تحریم‌های واشنگتن فروش نفت ایران را هدف قرار خواهد داد. آمریکا اعلام کرده تحریم‌های نفتی نوامبر امسال (آبان ماه) آغاز خواهد شد.

دولت روحانی برای مقابله با تحریم‌های نفت نیز خصوصی‌سازی صادرات نفت را پیشنهاد داده است.

خصوصی‌سازی و اقتصاد رانتی

در سال‌های اخیر کارگران در مجتمع‌های صنعتی متعدد نسبت به خصوصی‌سازی واحدهای تولیدی معترضند و کارفرماهای خصوصی را عامل مشکلات آنها، از جمله پرداخت‌نشدن چندین ماه دستمزد و مزایا و حق بیمه، تعدیل نیرو، کاهش تولید و … می‌دانند.

رانت‌خواری دیگر معضل اقتصاد بخش خصوصی در ایران است.

شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران ایران در پروژه‌های صنعتی همین حالا حضور دارند و مشخص نیست آیا خصوصی‌سازی نفت به ورای این شرکت‌ها خواهد رفت یا خیر. آن هم در حالی‌که مقام‌های دولتی از جمله رئیس‌جمهوری پیش‌تر از حضور پررنگ سپاه در عرصه اقتصاد انتقاد کرده بودند.

ناظران پیش از این گفته بودند که در ایران تنها سپاه پاسداران برای حضور در پروژه‌های کلان صنعتی از قدرت کافی برخوردار است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    دو خبر و دو برانگیختگی ▪️اردوی کار: دو خبر، دو طیف از نیروهای منتهی الیه خط رویارویی ایران و آمریکا را برانگیخته است. خبر اول سخنان نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس است که در مورد تنش های موجود بین ایران و آمریکا و احتمال مذاکره گفته: «ما همواره اهل مذاکره بوده ایم و نمونه آن موضوع هسته ای است که دوازده سال مذاکره هسته ای را در دولت های مختلف داشته ایم.» ▪️گرایش افراطی و جنگ طلب «اصولگرا» که از زبان کیهان تهران حمله موشکی به پایتخت های کشورهای عربی را تیتر اول این روزنامه می کند یا کسانی که نامه سراپا رجزخوانی سردار قاسم سلیمانی به ترامپ را تبلیغ می کنند از احتمال مذاکره به خشم آمده اند. ▪️آنها تقویت روزافزون قدرت نظامیان و سپاهیان، کاسبی خون آلود و بهره ور شدن از مافوق سودهای افسانه ای به نام دور زدن تحریم ها، حفظ و گسترش نفوذ مافیایی در اقتصاد کشور، همچنین وحدت جناح های حاکمیت برای سرکوب سازمان یافته تر نارضایتی ها و اعتراضات مردم را در افزایش تنش و کشاندن ایران به لبه پرتگاه جنگ می دانند و از مذاکره راضی نیستند. ▪️خبر دوم که خشم نیروهای رژیم چنج؛ یعنی نیروهایی را برانگیخته که می خواهند به کمک آمریکا، اسرائیل و پول عربستان سعودی جایگزین نظام فعلی شوند، سخنان وزیر دفاع آمریکاست. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، گزارش شبکه ای‌بی‌سی استرالیا درباره برنامه‌ریزی آمریکا برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را تکذیب کرده و گفته: «نمی‌دانم روزنامه‌نگاران استرالیایی این حرف را از کجا آوردند. مطمئنم هستم که چنین چیزی مد نظر نیست.» ماتیس گفته: «آمریکا سیاست تغییر رژیم یا فروپاشی را درباره ایران اتخاذ نکرده است.» ▪️در برابر این دو گرایش که از طریق ائنلاف منفی موضع همدیگر را تقویت می کنند، اکثریت بزرگ مردم ایران تصمیم گیری برای کشور را حق خود دانسته و پاسخ وضعیت کنونی را سازماندهی مستقل کارگران و زحمتکشان برای شکل دهی به بدیلی مردمی در برابر وضعیت جهنمی کنونی می دانند