ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#ارحل_یاسیسی (سیسی برو): کارزار تازه معترضان مصری

اعتراض مردمی به ریاضت اقتصادی و افزایش قیمت آب و برق و بنزین است. دیگر منتقدان هم سیسی را به فرماندهی خشن‌ترین سرکوب سیاسی تاریخ مدرن مصر محکوم می‌کنند.

شهروندان معترض مصر ماه گذشته یک کارزار اعتراضی آنلاین علیه عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر به کار انداختند و هشتگ #ارحل_یاسیسی (سیسی برو) را به ترند اول توئیتر مصر بدل کردند. این کارزار شنبه ششم مرداد / ۲۸ ژوئیه بار دیگر به راه افتاد؛ این بار پس از آنکه سیسی گفت اعتراض‌های ماه گذشته او را «غمگین» کرده است. همزمان حکومت امنیتی سیسی به دنبال صدور حکم اعدام برای ۷۵ متهم امنیتی است.

یک گرافیتی اعتراضی در مصر با این نوشته: «از رئیس‌جمهورکردن آدم‌های احمق دست بردارید» ــ منبع: توئیتر

سیسی شنبه در کنفرانسی در دانشگاه قاهره به شکوه از کارزار اعتراضی آنلاین پرداخت:

«من دارم تلاش می‌کنم که شما را از این مسیر [شکست‌خورده] بیرون بیاورم و آن وقت شما هشتگ می‌زنید و می‌گویید "سیسی، برو". حالا از این باید غمگین باشم یا نباشم؟»

مردم چند ساعت بعد به او پاسخ دادند: با فرستادن بیش از ۵۰ هزار توئیت با همان هشتگ، #ارحل_یاسیسی. و بار دیگر آن را به ترند اول مصر بدل کردند.

We will be back !\n#ارحل_ياسيسي pic.twitter.com/TfRNdc3cPU\n— Ramy Fahmy (@RamyFahmy84) July 28, 2018


همین هشتگ ماه گذشته در ۳۰۰ هزار توئیت طی چند روز فضای مجازی مصر را اشغال کرده بود. اعتراض‌ها پس از آن آغاز شد که دولت سیسی تمهیدات ریاضتی سختگیرانه‌ای را اجرا کرد و قیمت سوخت، برق، آب آشامیدنی و بلیط متروهای قاهره را افزایش داد.

«اصلاحات اقتصادی» مصر به پیروی از توافق قاهره با صندوق بین‌المللی پول است. این صندوق وامی ۱۲ میلیارد دلاری به دولت سیسی اعطا کرده. یکی از این اصلاحات اقتصادی تنزل ارزش پول ملی در ۲۰۱۶ بود که بسیاری را فقیرتر کرد.

کارزاری آنلاین در حمایت از سیسی هم ایجاد شد اما حمایت از آن بسیار کمتر بود. حامیان سیسی می‌گویند که سیاست‌های ریاضتی او در آینده تأثیر مثبت‌شان را نشان می‌دهند.

ادامه سرکوب

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، منتقدان سیسی می‌گویند که او عامل خشن‌ترین و بزرگ‌ترین سرکوب سیاسی تاریخ مدرن مصر است. او پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری مصر در مارس امسال نیز نامزدهای رقیب را یا به زندان انداخت یا ارعاب کرد. روزنامه‌نگاران و فعالان آنلاین هم از تیغ سرکوب او بر امان نماندند.

حامیان سیسی اما می‌گویند که شدت عمل برای بازگرداندن ثبات به مصر پس از انقلاب ۲۰۱۱ و ناآرامی‌های پس از آن و نیز ظهور گروه «دولت اسلامی» (داعش) در صحرای سینا ضروری است.

شنبه یک دادگاه مصری خبر داد که حکم اعدام ۷۵ متهم امنیتی را برای تأیید به نزد شوقی علام، مفتی اعظم مصر فرستاده‌اند. او به عنوان بالاترین مرجع اقتدار دینی در مصر باید همواره احکام اعدام را برای اجرا تأیید کند.

شماری از این ۷۵ تن را اعضای ارشد «اخوان المسلمین» مصر تشکیل می‌دهند. این ۷۵ تن متهم به شرکت در اعتراض‌های میدان «ربعه» در اوت ۲۰۱۳ پس از کودتای نظامی سیسی هستند که به برکناری محمد مرسی، نخستین رئیس‌جمهوری منتخب مصر و از اعضای اخوان المسلمین انجامید. تحصن در ربعه چند هفته پس از کودتا با سرکوب شدید مواجه شد، صدها حامی اخوان در آن جان دادند و سوختند و ده‌ها مأمور پلیس نیز کشته شدند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر به نحوه برگزاری محاکمه‌ها منتقدند و می‌گویند روزنامه‌نگاران و معترضان صلح‌طلب نیز در میان محکومان هستند. به گفته آنها، تنها معترضان ربعه به دادگاه کشیده شدند و کسی نقش مأموران امنیتی در این کشتار را به پرسش نکشیده.

هرچند نظرات مفتی اعظم به لحاظ قانونی لازم‌الاجرا نیست، دادگاه مصر آن را معمولاً نادیده نمی‌گیرد. مفتی اعظم بود که حکم اعدام محمد بدیع، رهبر اخوان را در ۲۰۱۴ تأیید نکرد. او اکنون در حال سپری‌کردن حکم حبس ابد است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.