ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بانک مرکزی جهش قیمت ارز و سکه را «توطئه دشمنان» خواند

بار دیگر ارزش پول ملی به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافت و قیمت ارز و سکه رکورد شکست، بانک مرکزی این تحولات را «غیر عادی» خواند و گفت آن را زیر نظر دارد.

بانک مرکزی ایران در اطلاعیه کوتاهی نسبت به رکوردشکنی‌ قیمت ارز و سکه واکنش نشان داد و آن را «عمدتاً ناشی از توطئه دشمنان» دانست.

روز یکشنبه ۷ مرداد هر دلار آمریکا در بازار آزاد بین ۱۱هزار و ۳۰۰ تا ۱۱هزار ۵۰۰ تومان معامله شد

در اطلاعیه‌ بانک مرکزی ایران که یکشنبه شب ۷ مرداد منتشر شد آمده است: «تحولات اخیر در بازار ارز و طلا که عمدتاً ناشی از توطئه دشمنان و در راستای ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی از مردم است به دقت زیر نظر است.»

روز گذشته (یکشنبه) همزمان با آغاز کار عبدالناصر همتی، رئیس جدید بانک مرکزی، هر دلار آمریکا در بازار آزاد بین ۱۱هزار و ۳۰۰ تا ۱۱هزار ۵۰۰ تومان معامله شد و قیمت هر سکه طرح جدید نیز به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

بانک مرکزی در اطلاعیه خود با بیان این‌که «تحولات غیرعادی اخیر در بازار ارز و طلا تناسبی با واقعیات اقتصادی و توان ارزی کشور ندارد»، گفته است که «برنامه‌های مقتضی و رویکردهای جدید برنامه اعلامی رئیس کل جدید در دست تهیه است که ظرف روزهای آینده عملیاتی و اطلاع‌رسانی لازم را در این خصوص به عمل خواهد آمد.»

در ماه‌های گذشته سیاست‌گذاری ارزی دولت نتوانسته از افزایش بهای ارزهای خارجی جلوگیری کند. ۲۰ فروردین امسال بانک مرکزی با تک‌نرخی کردن ارز و اعلام قیمت ۴۲۰۰ تومان برای واردات و صادرات کوشید نرخ برابری ریال در برابر دلار را کنترل کند. سیاستی که ناکام ماند. همین قیمت ثابت نیز دیروز رشد داشت و به ۴۴۰۰ تومان رسید.

دولت گفته بود که این رقم را تنها برای واردات برخی کالاهای خاص اختصاص خواهد داد. بقیه واردکنندگان کالاها مجبور شدند برای تهیه دلار مورد نیاز خود به بازار آزاد مراجعه کنند و همین موجب به‌وجود آمدن نرخ دیگری برای دلار در بازار آزاد شد. بدین ترتیب دولت مجبور است که با نرخ دومی (نرخ توافقی) برای دلار نیز موافقت کند. این نرخ دلار در بازاری که بین صادرکننده و واردکننده شکل می‌گیرد، تعیین می‌شود و به آن نرخ دلار توافقی می‌گویند و به بازار شکل گرفته بین صادرکننده و واردکننده، بازار ثانویه ارزی گفته می‌شود. اکنون دولت قصد ساماندهی بازار ثانویه ارز را در سر دارد و این طرح منتظر امضای حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران است. دولت به صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی این اجازه را خواهد داد که تا ۲۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را در این بازار ثانویه عرضه کنند.

برخی از نمایندگانِ موافق دولت در مجلس شورای اسلامی ایجاد بازار ثانویه ارز را اقدامی خوانده‌اند که موجب کاهش قیمت ارز خواهد شد. اما تاکنون برنامه‌ها دولت در مهار نرخ ارز بی‌ثمر بوده است.

روز گذشته، غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرد که تاکنون ۲۹ نفر از «اخلالگران در نظام اقتصادی کشور» بازداشت شده‌اند. او اتهام بسیاری از آن‌ها را «در حد افساد فی‌الارض» دانست که حکم چنین اتهام می‌تواند اعدام باشد. محسنی اژه‌ای همچنین گفت حکم بازداشت افراد دیگری نیز صادر شده و احتمال دارد تا دوشنبه (امروز) آن‌ها بازداشت شوند.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) بازار ارز و سکه دچار تلاطم شده و از حدود ۳۸۰۰ تومان در شهریور ۱۳۹۶ به رقمی بیش ۱۱ هزار تومان رسیده است. مقام‌های جمهوری اسلامی شرایط کنونی را وضعیت جنگ اقتصادی اعلام کرده‌اند.

افزایش نرخ سکه طلا و ارز و گرانی ناشی از آن تأمین معیشت مردم را با مشکل مواجه کرده است. فرامرز توفیقی، رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها، دوشنبه ۸ مرداد به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که «۳۲ درصد لبنیات گران شده؛ ۸۵ درصد افزایش قیمت گوشت قرمز داشته‌ایم؛ بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمتِ گوشت مرغ؛ بیش از صد درصد افزایش نرخِ گوشت سفیدِ ماهی؛ بیش از ۳۰ درصد افزایش قیمتِ میوه؛ در بخش مسکن بیش از ۱۴۰ درصد افزایش هزینه داشته‌ایم؛ در ارتباطات ۵۳ درصد افزایش داشته‌ایم (...) اگر تأثیر مؤلفه‌های تأثیرگذار در سبد از جمله مسکن، ارتباطات، حمل‌ونقل را در نظر بگیریم، ۷۲ درصد افزایش نرخ سبد معیشت یا به طریقه‌ی اولی، کاهش قدرت خرید داشته‌ایم. به عبارت دیگر سبد معیشتی که حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان محاسبه شده بود، حالا بعد از چهار ماه و اندی به ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسیده.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهرام

    تا دیروز کار منفعت طلبان وزارت صنعت و بانک مرکزی بود، امروز کار دشمنان است!!! این دشمنان در خارج از ایران و نظام مقدس نیستند، این را مردم ایران بخوبی می‌دانند.

  • بابکان

    کار از جای دیگر که ساختار حکومت و تمرکز قدرت باشد و از رفتار خامنه ای و همدستانش خراب است، رئیس بانک مرکزی را عوض میکنند ! از این نظر درست است که همه این مصیبت ها از دشمن است، که همین حکومت با ساختار ضد ملی با ولایت فقیهش باشد. آدرس را جای دیگر ندهند.