ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری در زندان رجایی‌شهر: زخمی شدن هوشنگ رضایی، سعید شیرزاد، لقمان مرادی و آرش صادقی

در پی حمله و درگیری زندانیان در زندان رجایی‌شهر، دست راست سعید شیرزاد شکسته، مچ پای لقمان مرادی در رفته، کمر آرش صادقی جراحت برداشته و زندانیان دیگری هم آسیب دیده‌اند.

در درگیری میان زندانیانی که از آنها با عنوان «داعشی» یاد شده و شماری از زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌شهر (گوهردشت) چندین زندانی زخمی شده‌اند. مسئولان زندان برای درمان این زندانیان اقدامی صورت نداده‌اند.

زندان گوهردشت (رجایی شهر). عکس: آرشیو

به گزارش منابع حقوق بشری، چندین «زندانی داعشی» که برای «آزار و تهدید زندانیان سیاسی» به سالن ۱۰ زندان رجایی‌شهر انتقال داده شده‌اند، در هواخوری به هوشنگ رضایی، سعید شیرزاد، لقمان مرادی و آرش صادقی حمله کرده‌اند.

ساقی لقایی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر با انتشار مجموعه توییتی درباره این موضوع اطلاع‌رسانی کرده و نوشته است: «در پی این حمله، دست راست سعید شیرزاد شکسته، مچ پای لقمان مرادی در رفته، کمر آرش صادقی جراحت برداشته و سایر زندانیان نیز آسیب دیده‌اند.»

گفته شده است مسئولان زندان رجایی‌شهر مدتی است پنج عضو خطرناک داعش را که از جمهوری آذربایجان، چچن و عراق هستند، به دلیل درگیری و ایجاد خطر برای زندانیان داعشی دیگر از آنها جدا کرده‌اند و به سالن ۱۰ بند ۴، در کنار زندانیان سیاسی که مغضوب مسئولان زندانند، منتقل کرده‌اند:

«داعشی‌ها مدت‌هاست زندانیان را بدون دلیل به مرگ تهدید می‌کنند. امروز (یک‌شنبه ۷ مرداد) درگیری از اینجا آغاز شده که در هواخوری، صالح‌اف، زندانی داعشی اهل آذربایجان جسمی تیز را زیر گلوی هوشنگ رضایی گذاشته و گفته شما کافرید و ریختن خون شما مباح است.»

بر اساس این گزارش که منابع مختلف حقوق بشری آن را تایید کرده‌اند، در طول این درگیری که حدود ۱۵ دقیقه طول کشیده، داعشی‌ها با آجر و میله به زندانیان دیگر حمله کرده‌اند و در نهایت ماموران زندان به هواخوری ریخته‌اند و زندانیان سیاسی را به داخل سلول انتقال داده‌اند اما برای درمان آنها اقدامی انجام نشده است.

بر اساس توییت‌های ساقی لقایی، صالح‌اف، زندانی داعشی که آغاز کننده‌ درگیری بوده، فردی قوی‌هیکل با ۱۹۵ سانت قد و ۱۵۰ کیلو وزن است که آموزش‌های ویژه دیده و از اعضای خطرناک داعش است.

او همچنین نوشته است: «بازوی راست سعید شیرزاد شکسته اما بدون رسیدگی پزشکی در سلول رها شده و همچنان درد می‌کشد.»

این روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر بر این باور است که سیاست ریاست زندان رجایی‌شهر مبنی بر آزار و اذیت زندانیان سیاسی دلیل انتقال اعضای داعش به فرعی بند ۴ بوده است و در این مدت آنها بارها زندانیان سیاسی را به قتل تهدید کرده‌اند که متاسفانه با سکوت و بی‌توجهی مسئولان مواجه شده است: «دو هفته پیش اعضای داعش ابراهیم فیروزی، یکی از زندانیان مسیحی را در راه پله می‌گیرند و می‌گویند خونت مباح است چون مسلمان بوده‌ای و مسیحی شده‌ای. هوشنگ رضایی به دفاع از او برمی‌خیزد و این دلیل درگیری امروز بوده است. هوشنگ رضایی امروز با جسم تیز بر گلویش از سوی زندانی داعشی مورد حمله قرار گرفته و دو جای گلویش دچار جراحت جدی شده است.»

این خبر اما در منابع حقوق بشری نیز منتشر شده است. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با تیتر «سیاست مسئولان زندان در استفاده از تضاد عقاید به تنش در زندان رجایی شهر کرج منجر شد» به این موضوع پرداخته و نوشته است:

«مسئولان زندان رجایی شهر کرج با قرار دادن زندانیان با عقاید متفاوت در محیط بسته بندها از تضاد عقاید این افراد برای افزایش فشار بر آنان استفاده می‌کنند. زندانیان سنی مذهب این زندان دوره‌ای با این مشکلات روبه‌رو بودند و اکنون همان رویه در مورد زندانیان سالن ۱۰ این زندان به کار گرفته شده که منجر به بروز درگیری و زخمی شدن تعدادی از زندانیان شد.»

بر اساس گزارش هرانا، ابراهیم فیروزی، هوشنگ رضایی، سعید شیرزاد، زانیار مرادی و آرش صادقی از زندانیان سالن ۱۰ و حداقل ۳ زندانی دیگر از گروه زندانیان خارجی از جمله افرادی هستند که دچار آسیب دیدگی و نهایتا انتقال به انفرادی شده‌اند: «هر چند گفته می‌شود ابراهیم فیروزی و هوشنگ رضایی اندکی بعد به بندهای خود بازگردانده شدند با این حال از سرنوشت و وضعیت سایر زندانیان کماکان اطلاعی به دست نیامده است.»

این همه در حالی است که بر اساس آیین‌نامه‌های مدون سازمان زندان‌ها و همین‌طور مقاوله‌نامه‌های حقوق زندانیان، مسئولان زندان ملزم به ایجاد تفکیک در محل نگهداری زندانیان بر اساس مواردی از جمله اتهامات و باورها هستند و همین‌طور مسئولیت حفظ امنیت و سلامت زندانیان نیز بر عهده آنان است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    در سوریه اگر در برابر هم قرار می گیرند، در رجایی شهر پشت همدیگر را خالی نمی کنند! همزیستی و پیوند داعش و جاعش گرامی باد.

  • بابک

    خطاب به کسانی که بوجود آورنده داعش را فقط آمریکا می دانند! داعش الهه‌ی ناز جمهوری اسلامی بوده و هست. هر کجا که خواست و توانسته از داعش به نحو احسن در جهت منافع کثیفش استفاده کرده است.