ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ایران: امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد سفر وزیر خارجه عمان به آمریکا ارتباطی به مذاکره ایران با آمریکا ندارد. او گفته وزارت خارجه و سپاه درک مشترکی از وضعیت دارند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به اینکه آیا سفر وزیر خارجه عمان به ایالات متحده به قصد میانجی‌گری بین واشنگتن ــ تهران است، گفته «از محتوای مذاکرات و اهداف سفر آقای بن علوی به آمریکا اطلاعی ندارم».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

در هفته‌های گذشته علی‌اکبر ولایتی، مشاور سیاست خارجی رهبر ایران، برای رساندن پیام آیت‌الله خامنه‌ای، مستقیماً به دیدار ولادیمیر پوتین رفته بود. این موضوع در کنار سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به عمان ــ که معمولاً در نقش میانجی‌گر بین‌المللی برای تهران ظاهر می‌شود ــ گمانه‌زنی‌ها در مورد تلاش ایران برای مذاکره با ترامپ را تشدید کرد.

حالا سخنگوی وزارت خارجه ایران در آخرین نشست خبری خود، آمریکا را «غیرقابل اعتماد» خوانده و گفته «با این آمریکا و سیاست‌هایی که در پیش گرفته قطعاً امکان تعامل و گفت‌وگو وجود نخواهد داشت».

بهرام قاسمی با تکذیب میانجی‌گری عمان برای ایران تأکید کرد که میان سفر ظریف به عمان و سفر وزیر خارجه عمان به آمریکا «ارتباط و پیوستی» نمی‌بیند.

پیش از این حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ۳۱ تیر امسال، هرگونه مذاکره با آمریکا را در شرایط فعلی «سیاست تسلیم» خوانده و گفته بود آمریکا به ایران اعلام جنگ کرده است. این سخنان یادآور سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بود که به‌تازگی گفته بود «تصور حل مشکلات از راه مذاکره یا رابطه با آمریکا خطایی واضح است». با این حال ششم مرداد امسال بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته بود «نظام تصمیم بگیرد، با آمریکا مذاکره می‌کنیم».

نخستین بسته تحریمی علیه ایران از چهارم اوت (۱۳ مرداد) به اجرا در می‌آید. اما دومین دور تحریم‌های واشنگتن فروش نفت ایران را هدف قرار خواهد داد. آمریکا اعلام کرده تحریم‌های نفتی نوامبر امسال (آبان ماه) آغاز خواهد شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در آستانه اجرای تحریم‌ها و بحران اقتصادی در ایران گفته بود می‌داند فشار اقتصادی زیادی روی ایران است و انتظار دارد مقامات ایران برای مذاکره با او تماس بگیرند.

اما این سخنان رئیس جمهوری آمریکا به تنش لفظی میان ایران و آمریکا پایان نداد و اظهارات قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس باردیگر آتش درگیری‌های لفظی را برافروخت.

بهرام قاسمی در نشست خبری هشتم مرداد خود درباره تأثیر سخنان اخیر فرمانده سپاه قدس که در آن ایالات متحده را تهدید کرده بود گفته «درک مشترکی بین سپاه، ارتش و وزارت خارجه وجود دارد» و اضافه کرده:

«فکر می‌کنم یک اجماع کلی و وحدت نظر در کشور وجود دارد و بخش‌های مختلف کشور با توجه به وظایف ذاتی خود، وظایف‌شان را انجام می‌دهند».

بهرام قاسمی همچنین در خصوص یکدست شدن و اتحاد بیشتر جناح‌ سیاسی در ایران گفت:

«یکی از نتایج تهدیدها و رفتارهای خصمانه آمریکا علیه ایران نزدیکی بیشتر جناح‌های سیاسی به یکدیگر است و حتی می‌بینیم تعدادی از شخصیت‌هایی که در خارج از کشور به عنوان اپوزیسیون حاضر بودند اکنون با توجه به این سیاست‌های خصمانه از سوی آمریکا برای حفظ ایران تلاش می‌کنند و این از مزایای رفتار ناشیانه ترامپ است.»

او در ادامه در مورد همکاری با ایرانیان خارج کشور توضیح داد و از اظهارات «بی‌پشتوانه و نادرست» علیه «افراد دو تابعیتی» انتقاد کرد. اخیراً  کمیسیون مجلس درباره تحقیق درباره افراد دوتابعیتی که از نمایندگان اصولگرا و محافظه‌کار تشکیل شده، در گزارشی از نفوذ گسترده دوتابعیتی‌ها در ایران خبر داده بود. گزارشی که در آن از عملکرد وزارت اطلاعات در خصوص دوتابعیتی ها انتقاد شده بود. در سال‌های گذشته، سازمان اطلاعاتی سپاه پاسداران با همراهی قوه قضائیه شماری از روزنامه‎‏نگاران، فعالان اجتماعی و سیاسی، پژوهشگران و حتی نزدیکان و اعضای دولت را به سبب تابعیتشان، در قالب پروژه نفوذ - که از سوی رهبر ایران نام‌گذاری شده - بازداشت کرده یا تحت فشار قرار داده بود.

اکنون بهرام قاسمی لیست کمیسیون تحقیق مجلس درباره افراد دوتابعیتی و دارای گرین کارت را نیز مورد تردید قرار داده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزنامه نگار پیر از تهران

    امکان سرنگونی اما حتمی و حکمی ست. چهل سال تجاوز چهل سال قتل و کشتار چهل سال ازاله بکارت، چهل سال غارت، چهل سال اعتیاد پروری، چهل سال روسپی و فحشاء پروری، چهل سال رشوه ده و رشوه گیر پروری، چهل سال سرکوب، چهل سال خرافه پروری، چهل سال اخوندساری و مداح سازی، چهل سال ضدیت با فرهنگ و تاریخ و تمدن ایران، چهل سال تروریست پروی، چهل سال پرچم سوزی، چهل سال پرچم لگدکنی، چهل سال فحاشی چهل سال توسری بر زنان 7 چهل سال دروغ و فریب و حیله و نیرنگ و حقه بازی و چهل سال سال ضدیت با زن... ای روحانیون و ای مداحان که حتا یک نفرتان ایرانی نیستید بزودی به عذابی دردنان گرفتار خواهید آمد. این خط و نشان دیگر نیست سیل بنیان کنی باقی ماندهتان را خواهد سوزانید. باید دادگاهی همجون داده نرونبر گ برپا شود. باید ایران نیز یک سازمان همچون موساد درست کند و شماها را و آقازاده هاتان را یکی یکی از سراسر جهان به ایران آورد. شما ایران را سرزمینه سوخته کر ده اید. مر گ بر شما و مرگ بر دین و آیینتان باد.