ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناطق نوری خواهان بررسی مذاکره با ترامپ شد، روحانی: توپ برجام در زمین اروپاست

روحانی برخلاف تهدیدهای اخیر خود گفته که جمهوری اسلامی نمی‌خواهد مشکلی در آبراه‌های جهانی ایجاد شود. ناطق نوری هم در واکنش به مذاکره با ترامپ گفته که «اصل چنین چیزی منفی نیست».

علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید که پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای مذاکره مستقیم و بدون پیش‌شرط باید در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود. همزمان رئیس‌جمهوری ایران گفته است که حفظ توافق هسته‌ای (برجام) بر عهده اروپا است.

روحانی استوارنامه سفیر بریتانیا را دریافت می‌کند ــ سه‌شنبه ۹ مرداد

حسن روحانی صبح سه‌شنبه ۹ مرداد در دیدار با سفیر جدید بریتانیا در ایران با انتقاد از عدم اجرای کامل برجام و محدودیت ایران در دسترسی به نظام مالی جهانی گفت که «پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام،‌ در فرصت محدود باقیمانده، توپ در زمین اروپا قرار دارد.»

او با اشاره به تهدیدهای پیشین خود به رابرت مک‌آیر اطمینان داد که «جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال تنش در منطقه نبوده و نمی‌خواهد مشکلی در آبراه‌های جهانی ایجاد شود»، هرچند به گفته او «از حق خود در صادرات نفت نیز به راحتی نمی‌گذرد.»

او سپس در نشست دیگری در جمع سفیران جدید ایران در ۱۴ کشور جهان نیز گفت که «باید شرایط کنونی و تهدید و فشار موجود از سوی دولت آمریکا را به فرصتی برای توسعه و پیشرفت روزافزون تبدیل کنیم».

رئیس جمهوری ایران در دیدار ۱۱‌ تیر با جمعی از ایرانیان ساکن سوئیس تهدید کرد که رساندن صادرات نفت ایران به صفر به معنای رساندن صادرات نفت منطقه به صفر است. اشاره‌ای به احتمال بستن تنگه هرمز. تهدید روحانی در واکنش به تحریم نفتی، با حمایت و هماهنگی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه پاسداران همراه شد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با مسئولان وزارت خارجه این تهدید را «سیاست و رویکرد نظام» نامید.

فرانسه،‌ یکی از اعضای اتحادیه اروپا در برجام که در تلاش برای حفظ این توافق بدون ایالات متحده است،‌ از ایران خواست تا به تهدیدها پایان دهد. هرچند اروپا بسته‌ای پیشنهادی از مشوق‌های اقتصادی به ایران ارائه کرده، مقام‌های ایرانی این بسته را نومیدکننده و ناکافی خوانده‌اند. یک شرط علی خامنه‌ای در برابر اروپا برای ماندن در برجام تضمین فروش نفت از سوی این اتحادیه است. با این حال، برخی پالایشگاه‌های اروپایی همین حالا خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند.

ایالات متحده گفته که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند. دونالد ترامپ ماه مه از برجام خارج شد و دستور بازگشت تحریم‌ها را داد. تحریم‌های نفتی ایران از چهار نوامبر / ۱۳ آبان اجرایی می‌شوند.

روحانی اما کمی بعد،‌ ۳۱ تیر در سخنانی بی‌سابقه تهدیدهایش را مضاعف کرد و گفت «تنگه های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست» و «جنگ با ایران مادر همه جنگ‌ها» خواهد بود. این سخنان با واکنش تند ترامپ روبه‌رو شد که خطاب به روحانی توئیت کرد «دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه مستوجب عواقبی خواهی شد که در طول تاریخ تاکنون کمتر کسی با آن روبه‌رو شده ‌است».

پس از آن لحن مقام‌های واشنگتن نرم‌تر شد و ترامپ شب گذشته اعلام کرد که آماده دیدار با همتای ایرانی خود «بدون هیچ پیش‌شرطی» است. ولی مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا چند ساعت بعد تلویحاً توضیح داد این مذاکره بدون پیش‌شرط هم نخواهد بود و شرط‌های مذاکره با ایران را «تغییر اساسی در نحوه رفتار دولت ایران با مردم» و آمادگی تهران برای ورود به یک توافق هسته‌ای دانست «که عملاً مانع از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای خواهد شد».

ادامه واکنش‌ها به پیشنهاد ترامپ

با اینکه برخی مقام‌های جمهوری اسلامی مذاکره با ترامپ را رد کرده‌اند و نخستین واکنش‌ها به آن حاکی از بی‌اعتمادی بود، ناطق نوری به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت که «اصل چنین چیزی منفی نیست».

این عضو مجمع تشخیص مصلحت از شورای عالی امنیت ملی خواست موضوع مذاکره مستقیم با آمریکا را بررسی کنند. او گفت ردکردن پیشنهاد باعث خواهد شد «بگویند ایران به دنبال خشونت و جنگ است».

حسن روحانی که ریاست شورای عالی امنیت ملی را برعهده دارد، تا کنون اظهارنظر مستقیمی درباره مذاکره با ترامپ نکرده است.

    در ادمه واکنش‌ها به این پیشنهاد، وزیر کشور ایران بر بی‌اعتمادی ایران به واشنگتن تأکید کرده و محمد صدر، مشاور عالی وزیر خارجه نیز گفته است که «ترامپ باید اول اشتباهات گذشته‌اش را جبران کند.» کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هم گفته:

    «به نظر می‌رسد آقای ترامپ عاشق ملاقات برای ملاقات است و چندان به نتایج ملاقات‌های خود و سخنان متناقض خویش نمی‌اندیشد.»

    تغییر لحن مقام‌های آمریکایی نسبت به ایران پس از سفر یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان به واشنگتن رخ می‌دهد. هرچند گزارش‌هایی از احتمال میانجی‌گری عمان بین ایران و آمریکا منتشر شده بود،‌ بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه دوشنبه آنها را تکذیب کرد.

    همزمان گزارش‌هایی از احتمال سفر بن علوی به تهران منتشر شده بود. وب‌سایت خبری «اعتمادآنلاین» اما سه‌شنبه به نقل از یک منبع آگاه احتمال سفر بن علوی را «گمانه‌زنی رسانه‌ای» خواند، و این خبر را تکذیب کرد.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • ایرانی

      قاسم سلیمانی بظاهر میخواهد خود را سپر بلای روحانی نشان دهد و لی پیام او به ترامپ اینست که روحانی و یا دولت کاره ای نیستند ، او و رهبرش هستند که حرفهای آخر را میزنند.

    • سام

      اتفاقا توپ در زمین نظام اسلامی ست، چون مسبب این وضعیت شمایید.

    • badri

      قاسم سلیمانی که به ترامپ پیغام داد که طرف حسابت منم حالا فرض کنیم روحانی هم با ترامپ مذاکره بکنه پس فردا باز سردار هوس میکنند مثلا اردن را بهم بریزند آنوقت تکلیف چیه ؟؟؟ روحانی که کنترلی بر سپاه و ارتش نداره