ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرکز آمار: اقلام خوراکی تا ۷۴,۹ درصد گران شده‌اند

بر اساس محاسبه مرکز پژوهش‌های مجلس با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت ارز نرخ تورم باید ۲۰ درصد افزایش یافته باشد، در حالی که مرکز آمار نرخ تورم در تیرماه را نسبت به ماه قبل ۴,۴ درصد اعلام کرده.

مرکز آمار ایران می‌گوید نرخ تورم در تیرماه سال جاری نسبت به ماه قبل ۴,۴ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس گفته بود هر ۱۰ درصد رشد نرخ ارز باعث افزایش دو درصدی نرخ تورم می‌شود و از آغاز سال جاری نرخ ارز ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ خوراکی‌ها در ایران تا ۷۴,۹ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است. برخی از اقتصاددانان معتقدند که مردم آمار رسمی مربوط به تورم را واقعی نمی‌دانند.

عکس از آرشیو

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود که سه‌شنبه ۹ مرداد منتشر شده، متوسط قیمت اقلام خوراکی در تیرماه سال جاری را منتشر کرد. بر این اساس نرخ خوراکی‌ها از ۱,۶ درصد تا ۷۴,۹ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ است. بیشترین افزایش قیمت نسبت به تیرماه سال گذشته مربوط به خیار با ۷۴,۹ درصد افزایش و پس از آن موز با ۵۸,۳ درصد و تخم مرغ ماشینی با ۵۴,۵ درصد افزایش بوده است.

همچنین در یک سال اخیر برنج خارجی ۳۶,۲ درصد، گوشت گوسفند ۲۸,۵ درصد و گوشت گاو یا گوساله ۱۹,۸ درصد گران‌تر شده‌اند.

برپایه این آمار تنها سیب‌زمینی و پیاز در یک سال اخیر کاهش قیمت داشته‌اند.

این آمار در حالی منتشر شده که در یک ماهه اخیر با عمیق‌تر شدن بحران ارز در کشور کالاهای اساسی مردم باز هم گران‌تر شده‌اند. فرامرز توفیقی، رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها، دوشنبه ۸ مرداد میزان گرانی اقلام خوراکی، مسکن و ارتباطات را چنین اعلام کرد: «۳۲ درصد قیمت لبنیات، ۸۵ درصد قیمت گوشت قرمز، بیش از ۵۰ درصد قیمت گوشت مرغ، بیش از صد درصد نرخ گوشت سفید ماهی، بیش از ۳۰ درصد قیمت میوه، بیش از ۱۴۰ درصد قیمت مسکن و ۵۳ درصد هزینه ارتباطات». بدین ترتیب سبد معیشتی که حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود، پس از گذشت حدود چهار ماه به ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسیده که نشان‌دهنده کاهش ۷۲ درصدی قدرت خرید است.

«تورم نسبت به ماه قبل ۴,۴ درصد افزایش داشته است»

مرکز آمار ایران همچنین در گزارش خود گفته است که در تیرماه ١٣٩٧ نرخ تورم به ۱۲۱,۴ رسیده که نسبت به ماه قبل ۴,۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. افزایش درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) نیز ١٣,٨ درصد بوده است.

بانک مرکزی ایران هم در گزارش تازه خود که سه‌شنبه منتشر شده، گفته است که تورم تولیدکننده در تیرماه به عدد ۱۳۵,۶ رسیده که نسبت به ماه قبل ۱۰,۳ درصد افزایش داشته است.

تورم تولیدکننده در ۱۲ ماه منتهی به تیرماه ۱۳۹۷ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به تیرماه ۱۳۹۶ به‌میزان ۱۳,۱ درصد و در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۲۷,۸ درصد افزایش داشته است.

تورم تولیدکننده از جمله شاخص‌های قیمتی است که در بررسی روند سطح قیمت‌ها بررسی می‌شود و محاسبه آن به‌منظور اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند. این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبداء تولید را در نظر می‌گیرد.

محمد ماهیدشتی، کارشناس اقتصادی در ایران روز سه‌شنبه به خبرگزاری مهر گفت مردم می‌گویند «نرخ تورم اعلام شده واقعی نیست» زیرا «برای محاسبه‌ی نرخ تورم قیمت اقلام مصرفی مدنظر است و کالاهایی که مورد توجه مردم قرار دارد در محاسبه تورم مورد توجه نیست». به‌گفته او قیمت اقلامی همچون خودرو، مسکن، طلا و ارز در شاخص تورم مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی معتقد است که برخی گروه‌های کالایی در تیرماه نرخ‌های رشد بالایی داشته‌اند، به عنوان مثال تورم نقطه به نقطه برای میوه و خشکبار ۳۰ درصد، اجاره بها ۱۵ درصد، گوشت و مرغ ۱۷ درصد، لوازم خانگی ۱۵ درصد و تفریح و فرهنگ ۱۸ درصد بوده است.

همچنین نرخ تورم خانوارهای شهری از خرداد ۹۲ تا کنون «در هیچ ماهی به اندازه تیر امسال از ماه قبل خود بیشتر نبوده است».

روز گذشته، دوشنبه ۸ مرداد، مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که هر ۱۰ درصد رشد نرخ ارز باعث افزایش دو درصدی نرخ تورم خواهد شد. این در حالی است که قیمت ارز از آغاز سال جاری بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نرخ تورم باید ۲۰ درصد افزایش یافته باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    بسم اله قاصم جبارین اینها همه توطئه دشمن است. مگر ما برای اقتصاد انقلاب کردیم ؟ ما برای اسلام و برای نظام مقدس انقلاب کردیم! بفرمایش امام ره ، ما روزه میگیریم ! امریکا را نابود میکنیم ! پیش از آن کربلا را میگیریم و میرویم اسرائیل را نابود میکنیم و آنجا در قدس نماز میخوانیم!پول ملت فتنه گر ایران که تمام نشده !