ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض به گرانی‌ها: مردم در اصفهان و گوهردشت تظاهرات کردند

مردم در اصفهان و گوهردشت کرج در اعتراض به گرانی و تورم، تظاهرات کردند. گزارش‌هایی از درگیری نیروهای لباس شخصی با معترضان در کرج منتشر شده است.

در حالی که از ساعات ابتدایی بعدازظهر روز سه شنبه ۹ مرداد عده‌ای از کسبه و رانندگان در در شهرک صنعتی امیرکبیر در محله شاپور جدید اصفهان با شعارهایی در اعتراض به تورم و گرانی تظاهرات کردند، گروهی از معترضان در گوهردشت کرج هم تجمعات مشابهی تشکیل دادند که با خشونت نیروهای لباس شخصی روبه‌رو شد.

تظاهرات مردم اصفهان در اعتراض به گرانی، ۹ مرداد ۱۳۹۷

فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که مغازه‌داران در اصفهان، محله شاپور، جدید دست به اعتصاب زده‌ بودند. معترضان در این شهر شعارهایی مانند «مرگ بر گرانی» و «مرگ بر بی‌غیرت» سر دادند. شعار «رضا شاه روحت شاد» از دیگر شعارهای مردم اصفهان بود.

در گوهردشت کرج تجمع اعتراضی از مقابل نیکامال در این شهر شروع شده و مردم شعارهایی مانند «اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» و «تا دیکتاتور رو کاره، قیام ادامه داره» سر دادند. در تصاویر منتشر شده، نیروهای لباس شخصی با مردم درگیر شده‌ و تلاش می‌کنند آنها را متفرق کنند.

به دنبال جهش قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی در روزهای گذشته، فراخوان‌هایی برای تجمع در شهرهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود و گروهی با هشتگ «چالش دعوت به تظاهرات» مردم را به اعتراض سراسری دعوت کرده بودند.

س از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) بازار ارز و سکه دچار تلاطم شده و از حدود ۳۸۰۰ تومان در شهریور ۱۳۹۶ به رقمی بیش ۱۱ هزار تومان رسیده است. مقام‌های جمهوری اسلامی شرایط کنونی را وضعیت جنگ اقتصادی اعلام کرده‌اند.

قیمت دلار در روزهای گذشته به بالای یازده هزار تومان صعود کرد، هرچند با اعلام آمادگی دونالد ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران، امروز کاهش مختصری داشت.

افزایش قیمت ارز در ماه‌های گذشته اعتراضاتی در شهرهای مختلف همراه بوده و به ویژه بازاریان تهران روزهای دوشنبه چهارم و سه‌شنبه پنجم تیرماه را در اعتصاب و تظاهرات گذراندند.

بحران بازار ارز دولت حسن روحانی را با انتقادات شدید روبه رو کرده اما حسن روحانی ماه گذشته در واکنش به اعتراض‌های بازاریان تهران گفته بود درآمد دولت و دلار خزانه کم‌تر نشده اما «سیاه‌نمایی آینده و ترساندن مردم از آینده باعث ایجاد نگرانی و انتظارات تورمی» شده است.

در ماه‌های گذشته سیاست گذاری ارزی دولت نیز نتوانسته از افزایش بهای ارزهای خارجی جلوگیری کند. ۲۰ فروردین امسال بانک مرکزی با تک نرخی کردن ارز و اعلام قیمت ۴۲۰۰ تومان برای واردات و صادرات کوشید نرخ برابری ریال در برابر دلار را کنترل کند. سیاستی که ناکام ماند. همین قیمت ثابت نیز رشد داشت و به ۴۴۰۰ تومان رسید.

ویدئویی از تجمع مردم در گوهردشت:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.