ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فشار مجلس بر دولت: درخواست تغییر حداکثری در کابینه، وصول سئوال از روحانی

در حالی که بحران اقتصادی شدت می‌گیرد، نمایندگان مجلس دولت را مسئول اوضاع کنونی می‌دانند. ۱۹۳ نماینده خواستار تغییرات اساسی در کابینه دولت شده‌اند و ۸۰ نماینده روحانی را زیر سئوال برده‌اند.

با گسترش بحران اقتصادی در ایران، به‌رغم آن‌که مسئولان جمهوری اسلامی از حفظ وحدت سخن می‌گویند، کشمکش‌ها در میان آن‌ها بیشتر می‌شود. در مجلس ایران مخالفت با دولت شدت می‌گیرد. گروهی از نمایندگان مجلس خواهان تغییرات حداکثری در کابینه دولت شده‌اند و گروهی دیگر خواستار سئوال از حسن روحانی در مورد مسائل اقتصادی.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در مجلس شورای اسلامی ـ عکس از آرشیو

چهارشنبه ۱۰ مرداد، ۱۹۳ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران خواستار تغییر حداکثری در کابینه دولت و ۸۰ نفر از نمایندگان نیز خواهان کشاندن روحانی به مجلس و طرح سئوال‌هایی در باره اوضاع اقتصادی کشور شدند.

محمدعلی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس نامه ۱۹۳ نفر از نمایندگان به حسن روحانی را در نشست علنی مجلس خواند.

نمایندگان امضاکننده نامه تأکید کرده‌اند که تغییر حداکثری کابینه دولت به صلاح کشور است.

آن‌ها با استقبال از تغییر رئیس کل بانک مرکزی، این اقدام را نقطه شروع خوبی برای اصلاحات دانسته اما آن را ناکافی خوانده‌اند.

هیئت دولت، سوم خردادماه ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی را برکنار و عبدالناصر همتی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و رئیس‌کل پیشین بیمه مرکزی ایران را جانشین او کرد.

اقتصاد ایران با اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) بحرانی‌تر شد و همزمان شدت انتقادها از ولی‌الله سیف پس از متلاطم‌ترشدن بازار ارز و سکه به شکل قابل توجهی افزایش یافت. سیف چندین‌بار برای پاسخ‌گویی به مجلس شورای اسلامی فراخوانده شده بود.

نمایندگان در نامه خود به حسن روحانی نوشته‌اند: «شرایط کنونی اقتصادی تغییرات حداکثری را می‌طلبد و خیر و صلاح کشور در تغییر حداکثری کابینه است.»

فشار بر حسن روحانی برای تغییر تیم اقتصادی کابینه‌اش از هفته‌ها پیش آغاز شد. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت، و محمد شریعتمداری، وزیر صنعت و معدن، و مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی هم هدف انتقاد بوده‌اند.

روز گذشته (سه‌شنبه) محمدباقر نوبخت اعلام کرد که حسن روحانی با کناره‌گیری وی از سمت سخنگویی دولت موافقت کرده است. او دلیل کناره‌گیری خود را «کم اثر کردن فشارهای اخیر دشمنان» خواند و گفت می‌خواهد در سمت رئیس سازمان برنامه و بودجه فعال باشد.

در همین حال، در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس، علی لاریجانی، رئیس مجلس از وصول سئوال‌های اقتصادی ۸۰ نفر از نمایندگان از روحانی خبر داد.

برای اعلام وصول سئوال‌ها، شمار درخواست‌کنندگان باید دست کم به یک چهارم تعداد نمایندگان مجلس برسد.

به‌گفته لاریجانی سئوال‌های این نمایندگان در پنج محورِ «عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت در خصوص کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چندین ساله و افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی» تنظیم شده است.

اگر حسن روحانی نتواند در پاسخ‌های خود نمایندگان را قانع کند آن‌ها می‌توانند روحانی را با درخواست یک‌سوم نمایندگان استیضاح کنند.

با افزایش قیمت‌ها و بحران ارزی در ایران، در هفته‌های گذشته پیشنهاد استعفای دولت حسن روحانی نیز مطرح شده بود اما روحانی ۶ تیرماه گفت: «اگر کسی فکر می‌کند دولت استعفا می‌دهد، کنار می‌کشد یا می‌رود، اشتباه می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سامان

    با رفتن این و آمدن آن نتیجه ای نخواهد بود. قانون اساسی باید اغییر کند، ماده ولابت فقیه حذف و حقوق شهروندی گذاشته شود. نتیجه بقیه رفتارها وقت تلف کردن است و غارت و کشتار و سرکوب بیشتر.