ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار نتانیاهو به ایران درباره بستن تنگه باب‌المندب

نخست‌وزیر اسرائیل در شرایطی ایران را تهدید به واکنش قاطع ائتلاف جهانی کرد که همزمان شبه‌نظامیان حوثی، مورد حمایت ایران هرگونه فعالیت نظامی را در دریای سرخ متوقف کرده‌اند.

چهارشنبه ۱۰ مرداد/ ۱ اوت، بنیامین نتانیاهو ایران را تهدید کرد که در صورت بستن تنگه باب المندب با واکنش قاطع ائتلاف جهانی روبرو خواهد شد. این سخنان در شرایطی ایراد شد که شبه‌نظامیان حوثی، مورد حمایت ایران، از نخستین ساعت بامداد چهارشنبه به شکل یکجانبه هرگونه فعالیت نظامی در دریای سرخ را متوقف کرده بودند.

دو کشتی سعودی در باب‌المندب (تنگه اشک) – عکس: آرشیو

نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مراسم در مراسم رژه افسران نیروی دریایی ارتش اسرائیل در شهر حیفا گفت: «اگر ایران تلاش کند تنگه باب المندب را ببندد، شک ندارم که با یک ائتلاف بین‌المللی که برای جلوگیری از این کار مصمم است سروکار خواهد داشت؛ ارتش اسرائیل با تمام قوای نظامی‌اش در این ائتلاف حاضر خواهد بود.»

این سخنان نتانیاهو واکنشی بود به تهدید ضمنی ایران به بستن این تنگه‌ها.

۲۲ ژوئیه، حسن روحانی در جریان جدال لفظی‌اش با ترامپ گفته بود: «تنگه‌های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست.»

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران نیز ۲۶ ژوئیه اعلام کرده بود: «دریای سرخ که امن بود، امروز دیگر برای حضور آمریکایی‌ها امن نیست.»

در فاصله کمی از این اظهارنظرها بود شورشیان حوثی یمن به دو نفتکش عربستان سعودی در دریای سرخ حمله کردند که در اثر آن قیمت نفت خام در بازارهای جهانی افزایش یافت.

بر اساس تهدیدهای اخیر مقام‌های ایرانی در مورد بستن تنگه هرمز و «تنگه‌های دیگر»، حمله حوثی‌ها به نفت‌کش‌های سعودی اقدامی نیابتی از سوی جمهوری اسلامی ایران تلقی شد.

نخست‌وزیر اسرائیل نیز در سخنان خود در حیفا این اقدام را به ایران نسبت داد و آن را «برخوردی وحشتناک» نامید.

پس از حمله شبه نظامیان حوثی به  دو نفت‌کش‌ شرکت آرامکو سعودی، پنج‌شنبه ۲۶ ژوئیه/ ۴ مرداد ریاض، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان، موقتاً نقل و انتقالات نفتی از تنگه باب‌المندب را تا زمان مشخص شدن اوضاع و ایمن شدن مسیر به حالت تعلیق درآورد.

باب المندب تنگه‌ای کلیدی میان سواحل یمن، جیبوتی و اریتره است که دریای سرخ را به خلیج عدن و اقیانوس هند متصل می‌کند. کشتی‌هایی که از سمت اقیانوس هند می‌آیند با عبور از این تنگه و کانل سوئز می‌توانند به دریای مدیترانه برسند. بیش از ۵ درصد نفت جهان از این تنگه به نقاط مختلف صادر می‌شود.

تهدید نتانیاهو به واکنش قاطع جهانی علیه ایران در شرایطی صورت می‌پذیرد که شبه‌نظامیان در دریای سرخ به صورت یکجانبه آتش بس موقت اعلام کرده‌اند.

سه‌شنبه ۳۱ ژوئیه / ۹ مرداد، محمد علی الحوثی رئیس «کمیته عالی انقلاب حوثی» با صدور بیانیه‌ای برای توقف یکجانبه عملیات نظامی دریایی اعلام آمادگی کرد. و چهارشنبه، وزیر دفاع شورشیان حوثی تأیید کرد که توقف عملیات در دریای سرخ از نخستن ساعت بامداد چهارشنبه آغاز شده است.

محمد علی الحوثی رئیس «کمیته عالی انقلاب حوثی» در بیانیه خود تصریح کرده بود: «عملیات نظامی دریایی در راستای فرصت دادن به تلاش‌های سازمان ملل و جامعه جهانی برای حل سیاسی بحران یمن، در این کشور متوقف خواهد شد.»

بنابر اظهارنظر نیروهای حوثی در توئیتر، آتش‌بس فعلی در دریای سرخ «به مدت دو هفته» خواهد بود. به نقل از محمد علی الحوثی، «آتش بس می‌تواند تمدید شود و به بقیه جبهه‌های درگیری نیز تسری یابد.»

یمن از سال ۲۰۱۵ و پس از حمله ائتلاف کشورهای عربی به‌رهبری عربستان سعودی در دفاع از دولت عبد ربه منصور هادی، درگیر جنگی ویران کننده است. ایران متهم به دخالت در این جنگ و حمایت از شورشیان حوثی است.

جنگ یمن تاکنون ۱۰ هزار کشته و سه میلیون آواره داشته است. نزدیک به دو سوم جمعیت یمن که حدود ۲۷ میلیون نفر می‌شود، به کمک‌های انسانی نیاز دارند و خطر مرگ بر اثر گرسنگی جان بیش از ۸ میلیون نفر را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.