ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه تحریم وزیرانش توسط آمریکا را مداخله در دستگاه قضائی خود خواند

اندرو برانسون، کشیش آمریکایی از سال ۲۰۱۶ در ترکیه در بازداشت است. آمریکا در اعتراض دو وزیر ترکیه را تحریم کرد. ترکیه در پاسخ می‌خواهد تحریم‌های مشابهی علیه آمریکا اعمال کند.

ادامه بازداشت اندرو برانسون، کشیش آمریکایی در ترکیه به اتهام همکاری با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و جنبش فتح‌الله گولن، بار دیگر روابط ترکیه و آمریکا را پرتنش کرد. آمریکا برانسون را بی‌گناه می‌داند و در اعتراض به بازداشت او دو وزیر ترکیه را تحریم کرد. ترکیه در پاسخ قصد دارد تحریم‌های مشابهی را علیه آمریکا اعمال کند. آنکارا اقدام واشنگتن را دخالت در دستگاه قضائی خود می‌داند.

اندرو برانسون، کشیش آمریکایی در ترکیه به اتهام همکاری با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و جنبش فتح‌الله گولن در حبس خانگی است.

ترکیه پاسخ تندی به تحریم سلیمان سویلو، وزیر کشور و عبدالحمید گول، وزیر دادگستری این کشور از سوی آمریکا داده است. آمریکا این دو وزیر را از مسئولان اصلی بازداشت اندرو برانسون می‌داند.

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه بیانیه‌ای در این‌باره منتشر کرد که در آن آمده است: «تحریم‌ها علیه دو وزیر ما بر خلاف رفتار مسئولانه‌ یک دولت و از مفاهیم قانون و عدالت به‌دور است.»

وزارت خارجه ترکیه این تحریم‌ها را «بی‌احترامی به دستگاه قضائی» خود و بر خلاف روابط دو کشور دانسته و گفته است «[این تحریم‌ها] تأثیرات مخربی روی تلاش‌های مداوم برای بازسازی روابط دوجانبه ما دارند».

ترکیه اندرو برانسون، کشیش پروتستان آمریکایی را ۲۱ ماه در زندان نگه داشت. او پس از ۲۳ سال زندگی در ترکیه دستگیر شد و اکنون در حبس خانگی به‌سر می‌برد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پنج‌شنبه ۲۶ ژوئیه / ۴ مرداد تهدید کرد که در صورت ادامه بازداشت برانسون، ترکیه با «تحریم‌های بزرگی» روبه‌رو خواهد شد. مقام‌های قضائی ترکیه اما گفته‌اند که هرگونه تصمیم جدید در وضعیت او به اکتبر موکول می‌شود.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود افزوده است: «ما از دولت آمریکا می‌خواهیم که این تصمیم اشتباه را تغییر دهد. بلافاصله در پاسخ به این نگرش تهاجمی (ایالات متحده) تحریم‌های مشابهی اعمال خواهد شد که چیزی را به ارمغان نخواهد آورد.»

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که به دلیل ادامه بازداشت اندرو برانسون تحریم‌ها علیه دو وزیر ترکیه‌ای صورت می‌گیرد. او گفت: «وزیر کشور و وزیر دادگستری ترکیه در بازداشت برانسون دست داشتند و از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحریم می‌شوند.»

سندرز افزود دارایی‌های این دو وزیر ترکیه‌ای در آمریکا مسدود می‌شود و آمریکای‌ها اجازه نخواهند داشت که با آن‌ها معمله تجاری انجام دهند.

سخنگوی کاخ سفید همچنین تأکید کرد که اندرو برانسون کار اشتباهی انجام نداده، روند بازپرسی او غیرعادلانه و غیرقانونی بوده و قربانی دولت ترکیه شده است.

در پی تبدیل بازداشت اندرو برانسون به حبس خانگی، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا این اقدام را گامی مثبت اما ناکافی خوانده بود. پنس گفته بود برانسون لایق آزادی است.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که در روزهای آینده دیداری میان مایک چمچئو، وزیر خارجه این کشور و همتای ترکیه‌ای او مولود چاووش‌اوغلو در چارچوب نشست آسه‌آن در سنگاپور برگزار خواهد شد.

روابط میان ترکیه و آمریکا، این دو متحد ۵۰ ساله که صاحب دو ارتش بزرگ ناتو هستند، پیش از این نیز بر سر مسائل آینده سوریه، و سرنوشت فتح الله گولن، واعظ مذهبی مخالف دولت ترکیه که پناهنده آمریکاست و آنکارا خواستار استرداد او به ترکیه تیره شده بود.

آمریکا در سوریه مدافع و متحد نیروهای کرد‌ی «مدافع خلق» است که آنکارا آن‌ها را ادامه گروه پ‌ک‌ک می‌داند که از سوی دولت ترکیه تروریست شناخته شده و تهدیدی برای امنیت مرزهایش محسوب می‌شود.

مشکل دیگر بین ترکیه و آمریکا قرارداد خرید جنگنده‌های «اف ـ ۳۵» است.

نمایندگان کنگره ایالات متحده قصد دارند فروش این جنگنده‌های فوق پیشرفته به آنکارا را متوقف کنند. قانون‌گذاران آمریکایی به این دلیل با واگذاری «اف ـ ۳۵» به ترکیه مخالفند که این کشور به تازگی سیستم دفاع هوایی «اس ـ ۴۰۰» را از روسیه خریده است.

آنکارا هشدار داده که در صورت تحویل‌نگرفتن جنگنده‌ها از آمریکا به مجامع بین‌المللی شکایت خواهد کرد.

ترکیه نخستین جت «اف ـ ۳۵» را در یک مراسم ویژه در ژوئن رونمایی کرد اما تا دو سال دیگر هواپیمای جدیدی دریافت نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.