ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عامل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، به گفته یک مقام قضایی: نه تحریم‌ها و نه قصور خلبان، ناسازگاری هواپیما با شرایط اقلیمی ایران

قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران،با انتقاد از سازمان هواپیمایی کشوری، نوشت: علت سقوط هواپیامی تهران-یاسوج، یخ زدگی بال هواپیما و نازسازگاری هواپیمای ای‌تی‌آر با شرایط اقلیمی ایران بوده است

پنج‌شنبه ۱۱ مراد، قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، در ایستناگرام خود با انتقاد از سازمان هواپیمایی کشوری، عاملیت قصور خلبان و تحریم‌ها را در سقوط هواپیمای تهران-یاسوج رد کرد، و نوشت: علت سقوط یخ زدگی بال هواپیما و نازسازگاری هواپیمای ای‌تی‌آر با شرایط اقلیمی ایران بوده است.

تصاویر هوایی محل احتمالی سقوط هواپیما در ارتفاعات دنا

پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان که روز ۲۹ بهمن سال گذشته از تهران عازم شهر یاسوج بود ساعاتی پس از پرواز در کوه دنا سقوط کرد و همه ۶۵ سرنشین آن کشته شدند. این هواپیما که از نوع ای‌تی‌آر ۷۲ مدل ۲۰۰ بود که ۲۴ سال از عمر آن می‌گذشت تنها حدود ۲۰ کیلومتر با فرودگاه مقصد فاصله داشت. در این حادثه، گروهی از متخصصان منابع طبیعی که برای دفاع از فعالان بازداشتی محیط زیست به تهران رفته بودند، جان خود را از دست دادند

پس از این سانحه هوایی، کهنگی ناوگان هوایی ایران یک بار دیگر خبرساز شد و سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که پرواز هواپیمای‌ ای‌تی‌آر مدل ۲۰۰ و ۵۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.

سازمان هواپیمایی کشوری، پس از پیداشدن جعبه سیاه هواپیما، گزارشی مقدماتی از دلایل سقوط هواپیما را منتشر کرد. در این گزارش مقدماتی، هرچند به تأثیر تحریم‌های اقتصادی بر ناوگان هواپیمایی ایران اشاره شده بود، اما تفصیر اصلی متوجه خلبان و بی‌توجهی شرکت آسمان به محدودیت پرواز خلبان شده بود. خلبان این هواپیما که بیش از ۶۰ سال سن داشت در سال ۸۸ یک عمل جراحی قلب انجام داده بود.

پنج‌شنبه ۱۱ مراد، قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، اما در ایستناگرام خود با انتقاد از سازمان هواپیمایی کشوری، عاملیت قصور خلبان و تحریم‌ها را در سقوط هواپیمای تهران-یاسوج رد کرد. و نوشت: علت سقوط یخ زدگی بال هواپیما و نازسازگاری هواپیمای ای‌تی‌آر با شرایط اقلیمی ایران بوده است.

به نقل از شهریاری، «هواپیما مجهز به سیستم AD (جلوگیری از یخ زدگی بال) نبوده است.» و البته «سیستمELT هواپیما نقص داشته و عمل نکرده است.»

شهریاری در پیام اینستاگرامی‌اش به قصور شرکت فرودگاه‌ها و شرکت بهره بردار را نیز اشاره کرده و نوشته: «مجوز بهره برداری از هواپیما C of A غیر قانونی صادر شده است.»

باید دید پاسخ سازمان هوایپمایی کشوری به اظهارات شهریاری چیست.

پیشتر، و پیش از انتشار گزارش سازمان هواپیمایی کشوری نیز، علی ربیعی، وزیر کار احتمال خطای انسانی را رد کرده و گفته بود: «خلبان این پرواز از استادان خلبان قدیمی و آموزش‌دهنده خلبانان جوان بوده و از این رو نمی‌توان به راحتی از خطای انسانی در این حادثه تلخ سخن گفت.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.