ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اظهار امیدواری ترامپ نسبت به پیشرفت امور با ایران

دونالد ترامپ بار دیگر از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و گفت ایران نسبت به چهار ماه پیش کشور بسیار متفاوتی شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنان تازه‌ای با اشاره به تغییر اوضاع ایران نسبت به چهار ماه پیش،  ابراز امیدواری کرد که امور بین ایران و آمریکا خوب پیش برود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ که پنج‌شنبه ۲ ژوئیه / ۱۱ مرداد به‌وقت آمریکا به‌منظور حمایت از نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سنا به ایالت پنسیلوانیا سفر کرده بود، در بخشی از سخنان خود در به موضوع ایران پرداخت و بار دیگر توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «من آمریکا را از توافق هسته‌ای وحشتناک و پرهزینه با ایران که تأثیری نداشت، خارج کردم. امیدوارم همه چیز بین ما و ایران خوب پیش برود. اما این را بگویم که ایران نسبت به چهار ماه پیش تفاوت بسیاری کرده است.»

ترامپ سه‌شنبه ۳۱ ژوئیه / ۹ مرداد نیز در گردهمایی شهر تمپا در ایالت فلوریدا گفته بود که احساس می‌کند که رهبران ایران به زودی با آمریکا وارد گفت‌وگو شوند. او افزوده بود که اگر هم وارد مذاکره نشدند «اشکالی ندارد».

او یک روز پیش از آن اعلام کرده بود که حاضر است «بدون هیچ قید و شرطی» با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دیدار کند. این پیشنهاد ترامپ بازتاب گسترده‌ای یافت اما در ایران به‌جز فرماندهان نظامی، به‌ویژه فرماندهان سپاه پاسداران و برخی از مسئولان کشوری، مسئولان اصلی کشور شامل حسن روحانی، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و سران قواهای دیگر درباره اظهار آمادگی ترامپ برای گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط اظهارنظری نکردند.

آمریکا در پی خروج از برجام فشارها بر ایران را افزایش داد. ترامپ فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرده که از ۴ اوت / ۱۳ مرداد، از جمله بخش‌های خودروسازی و تجارت طلای ایران تحریم می‌شوند و سپس از ۶ نوامبر / ۱۵ آبان، بخش انرژی و تراکنش‌های بانکی ایران. آمریکا همچنین تلاش می‌کند تا دیگر کشورها را در این تحریم‌ها با خود همراه سازد. این کشور بیش از هر چیز خواهان به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

اوج بی‌سابقه بهای ارز از آغاز سال جاری در ایران، رکود اقتصادی، افزایش تورم و گرانی، اختلاس‌های مکرر مسئولان کشوری و در پی آن گسترش نارضایتی‌ها و آغاز موج جدید اعتراضات خیابانی که از سه روز پیش تاکنون ادامه داشته، از جمله متأثر از فشارهای آمریکا بر ایران است.

از سوی دیگر تهدیدات نظامی نیز در این مدت شدت گرفته است. مقام‌های ایرانی بارها تهدید کرده‌اند که اگر جمهوری اسلامی نتواند نفت صادر کند تنگه هرمز را خواهد بست. حسن روحانی ۳۱ تیر در سخنان بی‌سابقه‌ای گفت «تنگه‌های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آن‌هاست» و «جنگ با ایران مادر همه جنگ‌ها» خواهد بود. این سخنان با واکنش تند ترامپ روبه‌رو شد که خطاب به روحانی توئیت کرد «دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه مستوجب عواقبی خواهی شد که در طول تاریخ تاکنون کمتر کسی با آن روبه‌رو شده ‌است».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.