ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازگشت تدریجی صلح‌بانان سازمان ملل به بلندی‌های جولان

روسیه گفته بود که استقرار پلیس نظامی‌اش در بلندی‌های جولان به بازگشت نیروهای صلح‌بان سازمان ملل کمک می‌کند. مسکو اکنون به دنبال یاری آمریکا در بازسازی سوریه است.

سازمان ملل متحد اعلام کرد که «بازگشت تدریجی» نیروهای صلح‌بان این نهاد بین‌المللی به منطقه حائل بین سوریه و مناطق اشغالی تحت کنترل اسرائیل در بلندی‌های جولان را در دستور کار قرار داده است. همزمان روسیه خواهان کمک ایالات متحده در بازسازی سوریه شده است.

صلح‌بان‌ها در جولان پس از آغاز جنگ سوریه فعالیت‌شان را متوقف کرده بودند- تصویر شورشیان در کنار یک مقر صلح‌بانان، عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، فرهان حق، یک سخنگوی سازمان ملل پس از اعلام این خبر گفته که هدف اساسی از بازگشت نیروهای صلح‌بان به جولان بازگشایی گذرگاه قنیطره بین اسرائیل و سوریه است. به گفته حق، در صورت مساعدبودن شرایط، تمام نیروهای صلح‌بان اختصاص‌داده‌شده به جولان به آنجا بازخواهند گشت.

شماری از صلح‌بان‌های سازمان ملل پنج‌شنبه پس از سال‌ها به جولان بازگشتند و همراه با پلیس نظامی ارتش روسیه به گشت‌زنی مشترک پرداختند. پلیس نظامی روسیه در تمام مناطق بازپس‌گرفته‌شده از شورشیان حضور دارد و از چهارشنبه در بلندی‌های جولان نیز استقرار یافته.

سرگئی رودسکوی، یک مسئول بلندپایه وزارت دفاع روسیه پنج‌شنبه گفت که پلیس نظامی روسیه می‌خواهد هشت پُست ناظر در منطقه ایجاد کند. او تأکید کرد که حضور روسیه به سود استقرار سربازان صلح سازمان ملل در بلندی‌های جولان است که فعالیت‌های خود را به دلیل نبود امنیت در منطقه در سال ۲۰۱۲ به حالت تعلیق در آوردند.

رژیم بشار اسد با حمایت روسیه، ایران و شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان مواضع شورشیان در جنوب غرب سوریه را از دست آن‌ها خارج کرده و نیروهای طرفدار دمشق را در نزدیکی مرز با اسرائیل مستقر کرده است.

استقرار پلیس نظامی روسیه پاسخی به نگرانی‌های اسرائیل نیز تلقی شده است. اسرائیل خواهان خروج نظامیان ایران از سوریه است و با روسیه بر سر این موضوع مذاکره کرده. هرچند مسکو گفته نمی‌تواند نیروهای ایرانی را از سوریه بیرون براند، از عقب‌نشینی آنها تا ۸۵ کیلومتری مرز اسرائیل خبر داده. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پیش از این پیشنهاد عقب‌نشینی ۱۰۰ کیلومتری ایران از مرز بلندی‌های جولان را نپذیرفته بود.

اسرائیل در جنگ‌های ۱۹۶۷ توانست ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از بلندی‌های جولان را اشغال کند و بعداً این قسمت را به خاک خود ضمیمه کرد. تنها ۳۰ درصد بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل نیست و در کنترل سوریه قرار قرار دارد.

    درخواست کمک روسیه از آمریکا برای بازسازی سوریه

    همزمان خبرگزاری «رویترز» در گزارشی اختصاصی ادعا کرده که روسیه به دنبال کمک آمریکا در بازسازی سوریه است.

    بر اساس این گزارش، مقام‌های ارشد نظامی دو کشور از طریق یک کانال ارتباطی فوق سری بر سر بازسازی کشور جنگ‌زده سوریه و بازگرداندن پناهجویان سوری به کشورشان مذاکره کرده‌اند.

    واشنگتن استقبال سردی از پیشنهاد روسیه کرده است. آمریکا می‌گوید تنها در صورتی در چنین تلاش‌هایی شرکت خواهد کرد که راه‌حلی سیاسی برای پایان به جنگ هفت‌ساله سوریه، از جمله برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل در کار باشد.

    استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه سه‌شنبه ۳۱ ژوئیه / ۹ مرداد اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی مذاکراتی با حضور ایران، روسیه و ترکیه برای نهایی‌کردن ترکیب گروه مسئول نگارش قانون اساسی جدید سوریه است. او گفت که «چشم انتظار برگزاری مذاکرات رسمی در ابتدای سپتامبر در ژنو، برای نهایی‌کردن کمیته قانون اساسی است».

    وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه (موسوم به کشورهای ضامن آتش‎بس در سوریه) در پایان نشست خود در مسکو در بیانیه‎ای مشترک اعلام کردند که قانون اساسی جدیدی برای سوریه در دو سال آینده نوشته خواهد شد. این نشست در ادامه گفت‏‌وگوهای آستانه قزاقستان شنبه ۲۸ آوریل/ هشتم اردیبهشت برگزار شد. در این بیانیه سه کشور ضمن تأکید بر تمامیت ارضی سوریه، بر روی لزوم اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تأکید کردند.

    بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل متحد بشار اسد حق ندارد در انتخابات آتی ریاست جمهوری سوریه شرکت کند. علاوه بر این پیش‌بینی شده که قانون اساسی سوریه در یک محدوده زمانی دو ساله تغییر کند.

    دولت دمشق با پیروزی‌های نظامی در استان‌های جنوبی درعا و قنیطره کنترل خود را بر قسمت‌ اعظم سوریه تثبیت می‌کند. اکنون نه تنها تلاش‌ها برای یافتن «راه‌حل سیاسی» شدت گرفته، بلکه شمار زیادی از آوارگان جنگ‌زده هم به تدریج در حال بازگشت به کشورشان هستند.

    هفت‌سال جنگ صدها هزار تن را قربانی کرد و بیش از نیمی از جمعیت قبل از جنگ سوریه را به آوارگی کشاند. اسد اکنون بر بیش از ۶۱ درصد سوریه مسلط است. اما اوایل سال گذشته میلادی تنها ۱۷ درصد سوریه را در کنترل داشت. اسد این پیشروی را مدیون حمایت دو متحد اصلی است: روسیه و ایران.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.