ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"کهن‌ترين" استقرارگاه بشری استان فارس ویران شد

<p>غار پارينه سنگی اشکفت گاوی، يکی از کهن&zwnj;ترين استقرارگاه&zwnj;های بشر استان فارس، &quot;بدون انجام بررسی و کاوش علمی&quot; توسط دستگاه&zwnj;های سنگ شکن کارگاه پتروشيمی فرو ريخت.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>به گزارش خبرگزاری ميراث&zwnj;فرهنگی (CHN)، امروز يک&zwnj;شنبه هفتم اسفند ۱۳۹۰، غار اشکفت گاوی، يکی از قديمی&zwnj;ترين استقرارگاه&zwnj;های شناخته&zwnj; شده بشر در مرودشت استان فارس ويران شد در شرايطی که کارکنان گارگاه پتروشيمی بارها از ورود باستان&zwnj;شناسان دارای مجوز باستان&zwnj;شناسی به محوطه اين غار جلوگيری می&zwnj;کردند.</p> <p>اين در حالی است که مسئول کارگاه پتروشيمی بدون رعايت حريم درجه يک و اين که اعلام کند مجوز استخراج سنگ درحريم درجه يک اين غار را از کدام سازمان يا نهاد دولتی دريافت کرده به اين عمليات ادامه می&zwnj;دهد.</p> <blockquote> <p>بر اساس آزمايش کربن ۱۴ انجام شده بر روی يافته&zwnj;های به دست آمده زمان پيدايش غار اشکفت گاوی در بين سال&zwnj;های ۲۷ هزار تا ۱۶ هزار سال پيش بوده است</p> </blockquote> <p>چندی پيش نيز در پی فرو ريختن سقف غار اشکفت گاوی ، قزلباش، معاون پژوهشکده باستان&zwnj;شناسی، پيگيری اين موضوع را خارج از از حوزه کاری خود دانسته و افزود: &quot;درست است که بولدوزرها درغار اشکفت گاوی مشغول به کار هستند اما اين موضوع در حيطه کاری پژوهشکده نيست.&quot;</p> <p>غار اشکفت گاوی در حالی در آستانه ويرانی کامل قرار دارد که از چندی پيش باستان&zwnj;شناسان نسبت به ريزش سقف آن، هشدار داده بودند.</p> <p>فرهادعليپور، باستان&zwnj;شناس با بيان اينکه گمانه&zwnj;زنی&zwnj;های باستان&zwnj;شناسان و تکه&zwnj;های استخوان در غار اشکفت گاوی منجر به پيدايش فرضيه همنوع&zwnj;خواری شده است، می&zwnj;گويد: &quot;گمانه&zwnj;زنی&zwnj;های آزمايشی دو باستان&zwnj;شناس خارجی بر يافته&zwnj;های اين غار بيانگر فرصيه همنوع&zwnj;خواری بود که البته نيازمند داده&zwnj;های بيشتر و کاوش است.&quot;</p> <p>درحال&zwnj;حاضر از &quot;غار اشکفت گاوی&quot; يافته&zwnj;های باستانی گوناگونی به دست آمده است که می&zwnj;توان به تدفين انسانی متعلق به انسان هوشمند (هوموساپينس)، ابزارهای سنگی و ابزار استخوانی اشاره کرد.</p> <p>در ميان يافته&zwnj;های ياد شده شماری استخوان انسانی دارای ۱۰ قطعه از بخش&zwnj;های مختلف جمجمه و ديگر اعضا انسانی به آمريکا فرستاده شد. </p> <p>اين &zwnj;در حالی است که بر اساس آزمايش کربن ۱۴ انجام شده بر روی يافته&zwnj;های به دست آمده زمان پيدايش اين غار در بين سال&zwnj;های ۲۷ هزار تا ۱۶ هزار سال پيش بوده است.</p> <p>اين مکان باستانی در سال ۱۹۶۹ ميلادی (۱۳۴۸خورشيدی) توسط ويليام سامنر و در طرح &quot;بررسی باستان شناختی حوزه رودخانه کر&quot; شناسايی و در سال ۱۹۷۸ميلادی (۱۳۵۷خورشيدی) توسط مايکل روزنبرگ کاوش شد.</p> <p>غار اشکفت گاوی در دامنه شمالی کوه سبز و در فاصله پنج کيلومتری جنوب غرب شهرستان مرودشت استان فارس، روبروی روستای دهويه رونيز عليا جای گرفته است.</p> <p>&nbsp;</p>

غار پارينه سنگی اشکفت گاوی، يکی از کهن‌ترين استقرارگاه‌های بشر استان فارس، "بدون انجام بررسی و کاوش علمی" توسط دستگاه‌های سنگ شکن کارگاه پتروشيمی فرو ريخت.

به گزارش خبرگزاری ميراث‌فرهنگی (CHN)، امروز يک‌شنبه هفتم اسفند ۱۳۹۰، غار اشکفت گاوی، يکی از قديمی‌ترين استقرارگاه‌های شناخته‌ شده بشر در مرودشت استان فارس ويران شد در شرايطی که کارکنان گارگاه پتروشيمی بارها از ورود باستان‌شناسان دارای مجوز باستان‌شناسی به محوطه اين غار جلوگيری می‌کردند.

اين در حالی است که مسئول کارگاه پتروشيمی بدون رعايت حريم درجه يک و اين که اعلام کند مجوز استخراج سنگ درحريم درجه يک اين غار را از کدام سازمان يا نهاد دولتی دريافت کرده به اين عمليات ادامه می‌دهد.

بر اساس آزمايش کربن ۱۴ انجام شده بر روی يافته‌های به دست آمده زمان پيدايش غار اشکفت گاوی در بين سال‌های ۲۷ هزار تا ۱۶ هزار سال پيش بوده است

چندی پيش نيز در پی فرو ريختن سقف غار اشکفت گاوی ، قزلباش، معاون پژوهشکده باستان‌شناسی، پيگيری اين موضوع را خارج از از حوزه کاری خود دانسته و افزود: "درست است که بولدوزرها درغار اشکفت گاوی مشغول به کار هستند اما اين موضوع در حيطه کاری پژوهشکده نيست."

غار اشکفت گاوی در حالی در آستانه ويرانی کامل قرار دارد که از چندی پيش باستان‌شناسان نسبت به ريزش سقف آن، هشدار داده بودند.

فرهادعليپور، باستان‌شناس با بيان اينکه گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسان و تکه‌های استخوان در غار اشکفت گاوی منجر به پيدايش فرضيه همنوع‌خواری شده است، می‌گويد: "گمانه‌زنی‌های آزمايشی دو باستان‌شناس خارجی بر يافته‌های اين غار بيانگر فرصيه همنوع‌خواری بود که البته نيازمند داده‌های بيشتر و کاوش است."

درحال‌حاضر از "غار اشکفت گاوی" يافته‌های باستانی گوناگونی به دست آمده است که می‌توان به تدفين انسانی متعلق به انسان هوشمند (هوموساپينس)، ابزارهای سنگی و ابزار استخوانی اشاره کرد.

در ميان يافته‌های ياد شده شماری استخوان انسانی دارای ۱۰ قطعه از بخش‌های مختلف جمجمه و ديگر اعضا انسانی به آمريکا فرستاده شد.

اين ‌در حالی است که بر اساس آزمايش کربن ۱۴ انجام شده بر روی يافته‌های به دست آمده زمان پيدايش اين غار در بين سال‌های ۲۷ هزار تا ۱۶ هزار سال پيش بوده است.

اين مکان باستانی در سال ۱۹۶۹ ميلادی (۱۳۴۸خورشيدی) توسط ويليام سامنر و در طرح "بررسی باستان شناختی حوزه رودخانه کر" شناسايی و در سال ۱۹۷۸ميلادی (۱۳۵۷خورشيدی) توسط مايکل روزنبرگ کاوش شد.

غار اشکفت گاوی در دامنه شمالی کوه سبز و در فاصله پنج کيلومتری جنوب غرب شهرستان مرودشت استان فارس، روبروی روستای دهويه رونيز عليا جای گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان فرهاد - فریاد

    همانطور که قرآن گفته انسان از گل آفریده شده است از اینرو دیگر کشف نظریات علمی چون با آن در مغایرت قرار می گیرند پس باید قبل از اظهار نظری نابود شوند . پس اسلام جواب همه ی سئوالها را داده است و نیازی به وجود چنین آثاری نیست . اگر ما حتی به جنبه ی علمی موضوع هم نگاه نکنیم جنبه ی وجود تمدنهای بری در کشوری مانند ایران و جاذبه های توریستی و حتی از نظر تاریخ ملی و بومی یک کشور بسیار اهمیت دارد ولی متاسفانه جمهوری اسلامی با اسلام شیعی در کنار طالبان و القاعده با هر چه که در یک کتاب بدوی نباشد سر دشمنی دارند . و ما را به یاد قرون وسطای مسیحیت می اندازند .

  • علی رضا

    ما که درگیر میراث فرهنگی و باستان شناسی هستیم می دونیم که بیشتر بی توجهی ها و تخریب آثار ناشی از فقدان مدیریت و عدم هماهنگی در میان نهادهاست . آن قدر ساختار اداری ایران به هم ریخته است که علایق ایدولوژیکی گم می شوند !