ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#روحانی_کجاست؟ ۲۰۰ روز گذشت

این روزها هشتگ «روحانی کجاست» پرسشی است که از سوی رسانه‌ها و سیاستمداران هم تکرار می‌شود. روحانی آنقدر سخن نگفت که حالا باید به سوال مجلس پاسخ دهد.

٢٠٠ روز از آخرين صحبت حسن روحانی، رييس‌جمهوری با مردم می‌گذرد. سکوت روحانی از یکسو با واکنش کاربران اینترنتی مواجه شده است و از سوی دیگر این پرسش را پیش می‌کشد که دلیل این سکوت چیست.

این روزها هشتک «روحانی کجاست» بدل به دلمشغولی بسیاری رسانه‌ها و سیاستمداران شده

این روزها هشتگ «روحانی کجاست» بدل به دلمشغولی بسیاری از رسانه‌ها و سیاستمداران شده است. افکار نیوز، آفتاب یزد، مشرق و بسیاری دیگر از رسانه‌ها به بحث درباره عدم حضور روحانی در نشست‌های خبری معمول پرداخته است.

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیز در مطلبی نوشته:

«نزديك به ٢٠٠ روز از آخرين صحبت رييس‌جمهور با مردم می‌گذرد. ٢٠٠ روزی كه اتفاقات زيادي در آن رخ داده است. نوسان قيمت ارز، طلا، خودرو تا سياست خارجی دستخوش تحولاتی شده است كه سوال درباره اين تغييرات فراوان است اما پاسخی از مرجعی كه بايد دريافت نمی‌شود».

این روزنامه در گزارش خود به رئیس دولت دوازدهم پیشنهاد کرده بار دیگر بر صحنه سیاست ایران ظاهر شود، پرده تعارف را كنار بزند، مشكلات را به صورت شفاف بیان کند و از سرمایه اجتماعی و رای ٢٤ ميليونی خود بهره گیرد:

«دلسوزان معتقدند روحانی با صحبت و بيان مشكلات برای مردم می‌تواند آرامش را به كشور و بازار بازگرداند».

اما به باور نویسنده روزنامه اعتماد، در حال حاضر اوضاع جور دیگری پیش می‌رود:

«هرچه از عمر دولت دوازدهم می‌گذرد، چالش ريزش هواداران او فراگير‌تر می‌شود و دولت روز به روز تنها‌تر می‌شود. دليل اين تنهايی دوری روحانی از سرمايه اجتماعی خود است».

در هفته‌های گذشته روحانی هرچه قدر از پایگاه رأی خود فاصله گرفت، تلاش کرد شکاف‌ با جناح منتقد خود را کم کرد. بسیاری اظهاراتی همچون مسدود کردن تنگه‌ها را نزدیکی بیشتر او به سپاه پاسداران و جریان محافظه‌کاران درون حاکمیت قلمداد کردند. هر چند این تصمیم نیز نتوانست حمایت همه جانبه منتقدان درون حاکمیت را برای او به ارمغان بیاورد. احمد علم الهدی از مردم برای راهپیمایی علیه او دعوت کرده و مجلس شورای اسلامی رئیس جمهوری را برای پاسخ به سوال نمایندگان به پارلمان فراخوانده؛ اقدامی که می‌تواند سکوت طولانی مدت روحانی را بشکند.

غلامرضا ظريفيان، فعال سياسی اصلاح‌طلب به اعتماد می‌گوید: «گفت‌وگوي روحاني با مردم مانند تيغ دو لبه است. او مي‌گويد اگر روحاني حرف‌هايي كه مردم انتظار دارند بشنوند را نزند، صحبت او نتيجه عكس خواهد داد و منجر به كاهش اعتماد عمومي مي‌شود. اگر هم بخواهد شفاف و صريح مشكلات را بازگو كند به اتحاد داخلی لطمه وارد می‌شود».

اما مجيد فراهانی، دیگر فعال سياسی اصلاح‌طلب نظر متفاوت دارد. او می‌گوید: «همين الان هم برای گفت‌وگو با مردم دير شده است».

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی این روزها با احتیاط بیشتری سخن می‌گویند. از جمله، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که هنوز در مورد پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و همچنین دور تازه اعتراضات ضد حکومتی در ایران اظهارنظر نکرده‌اند.

جمهوری اسلامی در وضعیت سختی در غلتیده است: بحران اقتصادی فراگیر، اعتراضات ضد حکومتی در داخل و فشار از خارج، و این همه تنها پیش از شروع تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که به باور برخی مشاوران روحانی او تنها زمانی باید در نشست خبری با مردم و رسانه‌ها حاضر شود که «اطلاعات و داده‌هایش کامل بوده و برای انتقادها و حل مشکلات پیش روی دولت راه‌حلی ارائه دهد».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آذران

    روحانی که هر روز دارد سخنرانی میکند و پیام میدهد گرچه فایده ای ندارد. خامنه ای کجاست که ریشه همه مصیبت ها از او و ساختار حکومتش است؟! آدرس را عوضی ندهند !

  • هوشنگ

    جمهوری جهنمی اسلامی دارد به آخر خطش نزدیک میشود و این واقعیتی است که تمامی رهبران و کارگزاران این نظام طاعونی (منجمله خواهران و برادران گمراه سایبر بسیجی) بدان آگاه اند. روحانی ۲۰۰ روز است که دروغ نگفته, چون دیگر دروغی برای گفتن باقی نمانده است. مردم دست آخوند ها را خوانده اند. "...دیگه تمومه ماجرا!"