ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن روحانی برای «گفتن برخی حقایق» به مجلس می‌رود

حسن روحانی پس از تعطیلات مجلس باید به مجلس برود و به سوال‌های نمایندگان پاسخ بدهد. او اما اقدام مجلس را «غیرقانونی» می‌داند و به افشاگری تهدید کرده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران سرانجام پذیرفت تا برای پاسخ به سوال ۸۰ نماینده به مجلس شورای اسلامی برود. او در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس نوشت که «برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی، در فرصت مقرر به مجلس خواهد رفت».

حسن روحانی باید برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس برود.

او در این نامه که پایگاه خبررسانی دولت جمهوری اسلامی منتشر کرد، سوال از رئیس جمهوری را به شرطی که «در چارچوب قانون اساسی» و «در زمان و شرایط مناسب» باشد «امر مبارک» دانسته و از نمایندگان به دلیل عدم حصول این دو نکته گلایه کرده است.

روحانی در بخش پایانی نامه به صورت تلویحی نمایندگان مجلس مدافع سوال از رئیس جمهوری را به افشاگری تهدید کرده و نوشته است: «این امر می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشور بازگو نماید».

طرح سوال نمایندگان از رئیس جمهوری چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه توسط هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. پیشتر ۹۲ نماینده مجلس خواستار حضور روحانی در مجلس و توضیح او در باره شرایط اقتصادی، عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، تداوم رکود اقتصادی، عدم کاهش نرخ بیکاری و تداوم تحریم‌های بانکی شده بودند.

به گفته علی لاریجانی ۱۲ تن از نمایندگان پس از طرح این پرسش در کمیسیون اقتصادی مجلس «امضاء خود را پس گرفتند» اما ۸۰ نماینده دیگر خواستار حضور رئیس جمهوری در صحن علنی مجلس شدند.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس جمهوری اعلام وصول این طرح توسط هیئت رئیسه مجلس را «غیرقانونی» دانسته است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ ای حسن روحانی هم از او خواسته که در مجلس حاضر شود و با «مردم سخن بگوید».

مقدمه چینی برای «طرح عدم کفایت»

روحانی چندی پیش قرار بود در یک برنامه زنده تلویزیونی در باره شرایط اقتصادی توضیح دهد. این برنامه اما پس از بازداشت تعدادی از مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت به اتهام دست داشتن در واردات غیرقانونی خودرو لغو شد.

دولت حسن روحانی از نیمه دوم سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز و روند صعودی نرخ تورم و بازگشت رکود اقتصادی با انتقادهای فراوانی روبرو شده است. حسن روحانی و نزدیکان او، دولت پنهان و جریان اصولگرایان نزدیک به ابراهیم رئیسی را عامل افزایش فشارها می‌دانند.

تشدید بحران ارزی از فروردین امسال فشار بر دولت را افزایش داد. دولت برای مقابله با این فشارها فهرست بخشی از دریافت کنندگان ارز به نرخ دولتی در حوزه‌های مختلف را منتشر کرد. قرار داشتن نام برخی از نزدیکان رئیس دولت و دیگر اعضای هیئت وزیران انتقادها از رئیس جمهوری را افزایش داد.

در ادامه این روند گروهی از نمایندگان خواستار تغییر اعضای تیم اقتصادی دولت شدند. این خواسته اما تنها به برکناری ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و استعفای محمدباقر نوبخت از سخنگوی دولت انجامید. این در حالی است که خواسته نمایندگان تغییر وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت، علاوه بر رئیس کل بانک مرکزی بود.

حسن روحانی پیش از این نیز دو بار با طرح سوال نمایندگان روبرو شده اما این دو طرح با دخالت نمایندگان حامی او از دستور کار مجلس خارج شده است.

بهروز نعمتی عضو هیئت رئیسه مجلس خروج طرح سوال از دستور کار مجلس را برای سومین بار «غیرممکن» دانسته است.

به گفته او پس از بازگشت نمایندگان از تعطیلات تابستانی این موضوع در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

مصطفی کواکبیان از نمایندگان همسو با دولت گفته که مطمئن نیست روحانی بتواند پس از طرح سوال، نظر موافق دو سوم نمایندگان را جلب کند.

در صورت عدم اقناع نمایندگان از پاسخ رئیس دولت، این موضوع به قوه قضائیه ارجاع داده خواهد شد. برخی حامیان دولت این طرح را زمینه‌سازی برای اعلام عدم کفایت و برکناری حسن روحانی می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهران

    تنها حقیقتی که در مورد روحانی و وزرا ی ایران میتوان عنوان کرد: بی کفایتی یک یک آنان در پستهای ریاستیشان است.

  • مومن

    لازم نیست زحمت کشیده این همه راه بروید مجلس تا " برخی از حقایق " را به مردم بگوئید. مردم "همه حقایق " را میدانند. فقط زورشان به شما قداره بستان نمی رسد. باید همت کرد و آستین ها را بالا زد و از شر شما نادانان و مفسدان خلاصی یافت.

  • Faryad

    جمهوری اسلامی ۴۰سال است که هر ۸ سال یک‌بار اصولگراها را سر کار می‌اورد و مردم را در تنگنای اقتصادی وچپاول میلیاردی قرار می‌دهد و ۸ سال به اصطلاح اصلاح‌طلب‌ها را علم می‌کند که مردم را دوباره پای صندوق‌های رای بکشاند و به نظام خودش در پیش جهانیان مشروعیت بدهد و چند صباحی به عمرش اضافه کند. کسانی مثل اسحاق جهانگیری و عارف و ظریف و روحانی و خاتمی و رفسنجانی و علی مطهری و زیباکلام وگنجی و کروبی و یزدی وجنتی و نوچه اش احمدی نژاد.. الا آخر و این روند و بازی سیاسی ادامه داشت تا که مردم به این نتیجه رسیدند که اصلاح طلب‌ها اپوزیسیون ظاهری و خودساختۀ جمهوری آخوندی به رهبری ولایی خامنه‌ای هستند!

  • شهروند درجه سه

    حق دارد ! آن برخی دیگر را نگوید که نظام مقدس بیش از پیش رسوا میشود و موقعیت همه به خطر می افتد !