ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بنگلادش برای جرایم رانندگی منجر به مرگ مجازات اعدام در نظر می‌گیرد

تعیین مجازات اعدام برای جرایم رانندگی منجر به مرگ، واکنشی است به تظاهرات هزاران دانشجو در بنگلادش در اعتراض به کشته شدن دو نوجوان در تصادف با اتوبوس در داکا.

یک مقام وزارت دادگستری بنگلادش گفته است کابینه این کشور بنا دارد روز دوشنبه ۶ آگوست/ ۱۵ مرداد، برای جرایم رانندگی منجر به مرگ، مجازات اعدام تعیین کند؛ واکنشی به تظاهرات هزاران دانشجو در این کشور در اعتراض به حادثه کشته شدن دو نوجوان در تصادف با یک اتوبوس در داکا، پایتخت که ۹ روز از وقوع آن می‌گذرد.

تجمع اعتراضی هزاران نفر در بنگلادش
اعتراضات در بنگلادش

اعلام این خبر در حالی است که تلاش‌های جهانی برای لغو مجازات اعدام در کشورهایی که همچنان این مجازات را از قوانین خود حذف نکرده‌اند و آن را به اجرا می‌گذارند، ادامه دارد. تعداد کل کشورهای لغو کننده اعدام در سال ۲۰۱۷ به ۱۰۶ کشور رسیده و تعداد کشورهایی که مجازات اعدام را در قانون لغو کرده یا در عمل متوقف کرده‌اند، به ۱۴۲ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز ده‌ها هزار دانش‌آموز و دانشجوی خشمگین با برپایی تظاهرات گسترده که به مختل شدن آمد و شد در داکا، پایتخت ۱۸ میلیونی بنگلادش انجامیده است، خواهان تغییر و اصلاح قوانین حمل و نقل در این کشور شده‌‌اند. این اعتراض‌ها که به درگیری با پلیس نیز منجر شده، پس از آن شکل گرفت که یک اتوبوس بخش خصوصی روز ۲۹ ماه ژوییه با سرعت زیاد به گروهی از دانش‌آموزان زد و دو نوجوان را کشت.

به گفته مقام آگاه در وزارت دادگستری بنگلادش، در اصلاحیه قوانین مربوط به حمل و نقل در این کشور پیشنهاد شده است بالاترین سطح مجازات (اعدام) برای جرایم مربوط به تصادفات رانندگی که به مرگ بینجامد، در نظر گرفته شود. او اما خواسته است تا پیش از تصمیم‌گیری کابینه درباره این موضوع، نامش به میان نیاید.

در حال حاضر مجازات جرایم رانندگی منجر به مرگ در بنگلادش حداکثر سه سال زندان است. به کار گرفتن مجازات اعدام برای حوادث رانندگی در جهان اما بسیار نادر است. مقامات حمل و نقل بنگلادش مجازات‌های کشورهای مختلف در این زمینه در کشورهای مختلف را لیست کرده‌اند که از ۱۴ سال زندان در بریتانیا (در موارد شدید) تا دو سال در هند است.

شیخ شافی، دانشجوی موسسه پلی‌تکنیک در داکا که برادرش را در یک حادثه رانندگی در سال ۲۰۱۵ از دست داده، در همین باره به رویترز می‌گوید: «یکی از مشکلات موجود این است که رانندگان اتوبوس حقوق ماهانه ثابت دریافت نمی‌کنند و تنها بر اساس تعداد مسافران کمیسیون می‌گیرند که همین امر آنها را مجبور می‌کند برای ساعات طولانی کار کنند.»

شافی که روز شنبه در جریان اعتراض‌ها به قوانین حمل ‌و‌ نقل زخمی شده‌، در ادامه می‌گوید: «خواسته ما این است که صاحبان اتوبوس‌ها باید رانندگان را استخدام کنند و رانندگان حداکثر ۱۰ ساعت کار کنند.»

به گفته این معترض، سیستم پرداخت کمیسیون به رانندگان نیز باید از اساس حذف شود.

از سوی دیگر در جریان اعتراضات اخیر در بنگلادش، روز یک‌شنبه خودروی حامل سفیر ایالات متحده در این کشور هدف حمله گروهی از افراد مسلح قرار گرفت که برخی از آنان سرنشین موتورسیکلت بودند. در بیانیه سفارت آمریکا درباره این ماجرا آمده است که این حمله تلفات و خسارات جانی به دنبال نداشته ولی دو خودرو آسیب دیده‌اند.

سفارت آمریکا اما نیروهای امنیتی را به دلیل «حملات وحشیانه و اعمال خشونت» علیه دانشجویان معترض محکوم کرده است؛ اتهامی که دولت آن را رد می‌کند.

پلیس بنگلادش هم گفته است در حال حاضر نمی‌تواند توضیحی درباره اینکه چرا سفیر ایالات متحده هدف حمله قرار گرفته است ارائه کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    اینهم یک حماقت دیگر از یک کشور جهان سومی عقب افتاده