ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اظهار تأسف اتحادیه اروپا از بازگرداندن تحریم‌های آمریکا علیه ایران

در حالی‌که پمپئو گفته است کاخ سفید جزئیات تحریم‌های جدید علیه ایران را اعلام خواهد کرد اتحادیه اروپا اعلام کرد امضاکنندگان برجام تلاش می‌کنند تا کانال‌های سرمایه‌گذاری در ایران را حفظ کنند.

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای به‌شدت از اعمال تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران ابراز تأسف کرده و گفته است که امضاکنندگان برجام تلاش می‌کنند تا کانال‌های سرمایه‌گذاری در ایران را حفظ کنند.

نگرانی اروپا از گام چهارم ایران به سمت خروج از برجام

اتحادیه اروپا دوشنبه ۶ اوت / ۱۵ مرداد در ارتباط با اعمال تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران بیانیه‌ای با امضای فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه و وزیران امور خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان صادر کرد.

اتحادیه اروپا به‌همراه آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان در ژوئیه سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای (برجام) با ایران را امضا کردند. آمریکا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ از این توافق خارج شد.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «طرف‌هایی که همچنان به برجام پایبند هستند متعهد می‌شوند که به تلاش خود برای حفظ و نگهداری کانال‌های مؤثر مالی با ایران و ادامه صادرات نفت و گاز ایران ادامه دهند.»

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در ساعت نخست سه‌شنبه ۷ اوت / ۱۷ مرداد به‌وقت آمریکا به اجرا گذاشته خواهد شد.

این دور از تحریم‌ها صنایع خودروسازی، تجارت طلا و فلزات گرانبهای ایران، بیمه کشتیرانی، معامله اسکناس و اوراق بهادار بر اساس دلار با ایران، نقل و انتقال درآمدهای ایران، صادرات و بازصادرات هواپیماهای تجاری مسافربری و قطعات و خدمات مربوط به آن، و خدمات پیام‌رسانی به بانک مرکزی و مؤسسه‌های مالی ایرانی را هدف قرار می‌دهد.

از سوی دیگر وزارت اقتصاد آلمان نیز روز دوشنبه اعلام کرد که با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، همچنان به شرکت‌های طرف معامله با ایران ضمانت‌های سرمایه‌گذاری و صادراتی اعطا خواهد کرد.

آلمان همچنین تأکید کرده که بار دیگر با آمریکا درباره معافیت شرکت‌های آلمانی از تحریم‌های آمریکا گفت‌وگو خواهد کرد. تلاش‌های قبلی آلمان و فرانسه در این زمینه ناکام مانده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در هنگام بازگشت از کره جنوبی به آمریکا اعلام کرد که کاخ سفید جزئیات تحریم‌ها علیه ایران را در طول روز جاری (دوشنبه) اعلام خواهد کرد. پمپئو گفت: «اعمال این تحریم‌ها بخش مهمی از تلاش ما برای خاتمه دادن به فعالیت‌های مخرب ایران در خاورمیانه را شامل می‌شود.»

آمریکا به کشورهای دیگر اعلام کرده که واردات نفت خود از ایران را از آغاز ماه نوامبر به صفر برسانند. دور دوم تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران از ۶ نوامبر / ۱۵ آبان، آغاز می‌شود که بخش انرژی و تراکنش‌های بانکی ایران را شامل می‌شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، هفته گذشته اعلام کرد که خروج آمریکا از برجام غیرقانونی است و ایران اجازه نخواهد داد واشنگتن مانع از صادرات نفتی‌اش شود.

از زمان خروج آمریکا از برجام وضع اقتصادی ایران نیز رو به وخامت نهاده، ارزش پول ملی کشور به شدت سقوط کرده و گرانی‌ها بیشتر شده است. این وضعیت موجب شده تا دور جدید اعتراضات خیابانی در شهرهای ایران شکل بگیرد که تاکنون شش روز ادامه داشته است. مردم معترض در این اعتراضات شعارهایی علیه حکومت ایران و رهبران آن سر می‌دهند.

مایک پمپئو در سخنان خود به اعتراضات اخیر در شهرهای ایران هم اشاره کرد و نارضایتی مردم را نه از آمریکا که «از حکومت خودشان» و تحقق نیافتن وعده‌هایی اقتصادی جمهوری اسلامی دانست.

پمپئو شب گذشته (یکشنبه) در شبکه توئیتر نوشت: «ما عمیقاً نگران گزارش‌ها درباره خشونت رژیم ایران علیه شهروندان غیرمسلح هستیم. ایالات متحده از حق اعتراض مردم ایران علیه فساد و سرکوب رژیم، بدون ترس از مجازات، پشتیبانی می‌کند. ما از رژیم ایران می‌خواهیم تا به حقوق بشر مردم خود احترام بگذارد.»

— Secretary Pompeo (@SecPompeo) 6. August 2018

در ششمین روز از دور جدید اعتراضات مردمی علیه گرانی و ناکارآمدی مسئولان جمهوری اسلامی، شامگاه یکشنبه ۱۴ مرداد گروهی از مردم کازرون به خیابان‌ها آمدند. معترضان در میدان شهدای کازرون شعارهایی علیه مسئولان سر دادند که نیروی انتظامی در صدد برآمد آن‌ها را متفرق کند. معترضان با شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» به مقابله با نیروی انتظامی برخاستند. «گرونی، تورم، بلای جون مردم» از دیگر شعارهای معترضان کازرونی بود.

موج جدید تظاهرات در شهرهای ایران علیه فقر، بیکاری و گرانی است که از سه‌شنبه نهم مرداد در شاپورنو در اصفهان و چند شهر دیگر آغاز شد و روز گذشته، چهارشنبه دهم مرداد نیز ادامه یافت. مردم در این اعتراضات شعارهای «مرگ بر گرانی»، «مرگ بر دیکتاتور» و «خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن» را سر می‌دهند.

اعتراض‌های کارگران، معلمان، و سایر حقوق‌بگیران به تعویق مزدها و تنزل مداوم سطح زندگی که در ماه‌های گذشته ادامه داشته، با سقوط ارزش پول ملی گسترش یافته و اقشار دیگری از جمله کاسبان، رانندگان و دارندگان کامیون نیز که قادر به تامین هزینه‌ها و معیشت خود و خانواده شان نیستند به اعتراض، تجمع و اعتصاب روی آورده‌اند.

موج افشای پرونده‌های فساد و سو استفاده مقامات دولتی و حکومتی از منابع ملی یکی دیگر از عوامل گسترش نارضایتی‌ها در ایران است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.