ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دوراهه‌ی ناگزیر در بازار پول: سلب‌مالکیت از چه کسانی؟

 محمد مالجو - نشانه‌ها از این حکایت دارند که دولت کماکان به همان سوگیری‌های سابق‌اش پای‌بند است. حال‌آن‌که وضع اقتصاد ایران در چند ماه اخیر، به احتمال بسیار قوی، بازتاب ورود رسمی به سطح بالاتری از نخستین مرحله از مراحل چندگانه‌ی اوج‌گیری بحران کنترل‌ناپذیری است.

نسخه‌ی پی دی اف:  mohammad maljoo on money market

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    ▪️اما هر قدر آزادی دلار، گردانندگان موسسات اعتباری وابسته به حکومت، بانک های متصل به شبکه های مافیایی غارتگران حکومتی و نئولیبرال های اتاق بازرگانی را خوشحال کند، برای غارت شده گان این باصطلاح «آزادی» چاره ای نمانده است جز این که برای حفظ قدرت خرید و جلوگیری از فروپاشی آخرین سنگرهای بقا به خیابان بیایند. ▪️«آزادی دلار» بخش های وسیع تری از لایه های خانه خراب شده تر را دیر یا زود به مقابله فعال با پیامدهای سقوط قدرت خریدشان می کشاند و از این طریق درجه غلظت طبقاتی جنبش مطالباتی مزد و حقوق بگیران را در سطح پایگان اجتماعی بالا می برد. ▪️آزادی دلار که آن روی سکه اش سقوط بیرحمانه تر قدرت خرید دارندگان درآمدهای ثابت است می تواند به مثابه اهرمی برای شتاب دادن به مبارزه گسترده و متحد بازندگان عروج قیمت دلار بر محور مطالبه برخورداری از تامین اجتماعی عمل کند. گسترش روزافزون فلاکت که تشدید بحران ارزش پول کشور با «آزاد» شدن دلار یکی از محورهای آن است مطالبه برخورداری از تامین اجتماعی فراگیر را می تواند به شالوده اصلی پیکار بزرگ سیاسی و طبقاتی اردوی کار تبدیل کند.

  • کارگر

    «دلار آزاد شد» اما...! ▪️▪️این «آزادی»، چیزی نیست جز آزادی بی قید و شرط توطئه کلان نقدینه داران علیه قدرت خرید کارگران و زحمتکشان ▪️اردوی کار: «دلار آزاد شد» تیتر امروز دوشنبه 15 مرداد روزنامه شرق پس از سخنان دیشب عبدالناصر همتی رئیس جدید بانک مرکزی در برنامه گفتگوی خبری بود. تیتر شرق تفسیر ژورنالیستی منطبق بر محتوای نظر همتی است. آنچه اما ناگفته ماند این است که با حجم وحشتناک نقدینگی موجود در دست کاربه دستان اصلی این نظام و لشکر رانت خواران حکومتی، آزادی دلار هیچ معنای دیگر جز آزادی بی قید و شرط توطئه کلان نقدینه داران علیه نرخ برابری دلار با ریال برای سودآور کردن نقدینگی شان ندارد. دلار چه زمانی که موقتا به زنجیر «ارز جهانگیری» بسته شد، چه الان که «آزاد» شده اول از طریق رانت خواری ناشی از سهمیه های ارزی، و اکنون از طریق آزاد گذاشتن معامله، نابودی قدرت خرید کارگران و زحمتکشان را هدف گرفته. بی دلیل نیست که «بازار» بسرعت پیام «آزاد» شدن دلار را فهمیده و گروهی از آوازه گران فلاکت از اولین روز دور جدید تحریم ها برای «دلار 20 هزار تومانی» از راه دور گرا داده اند. ▪️همتی، با راهکارهایی که در میان آورده ریشه های بحران ارزی را دست نخورده می گذارد و به جای درافتادن با ریشه های نقدینگی، دست و دهان دراکولای خونخوار نقدینگی را برای مکیدن خون ریال مادر مرده تقریبا آزاد می گذارد. او فقط داروها و تجهیزات پزشکی و کالاهای ضروری را مجزا کرده و تازه در همین مورد هم گفته که این اقلام را محدودتر می کند چون لیست وسیع باشد رانت خواران را نمی شود کنترل کرد و جلوی رانت را نمی شود گرفت. همتی گفته:«تصمیم گرفتیم با محدود‌کردن لیست تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی گستره نظارت را منسجم‌تر کنیم و حتما با نظارت همه جانبه جلوی رانت در این مسیر گرفته خواهد شد.».