ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نفت گران شد

گرمای بی‌سابقه هوا در نیمکره شمالی زمین هم در افزایش قیمت نفت بی‌تأثیر نیست. با قطع صدور نفت ایران، بازارها در برابر اختلال‌های احتمالی آسیب‌پذیر می‌شوند.

با آغاز دور اول تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه جمهوری اسلامی، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت. گرمای بی‌سابقه هوا در نیمکره شمالی زمین هم در این افزایش قیمت بی‌تأثیر نیست.

برخی تحلیلگران احتمال داده‌اند که صادرات نفت ایران ۳۵۰ هزار الی ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک روز بعد از اعمال دور اول تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران سه‌شنبه ۷ اوت/ ۱۶ مرداد قیمت نفت برنت به ۷۳,۸۸ دلار به ازای هر بشکه رسید و به این ترتیب در مقایسه با روز گذشته ۱۳ سنت و معادل ۰,۲ درصد گران‌تر شد. هر بشکه نفت تگزاس غربی یک سنت افزایش یافت و به ۶۹,۰۲ دلار رسید.

دور اول تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی صبح دوشنبه ۱۵ مرداد/  ۶ اوت از ساعت ۴ بامداد به وقت گرینویچ آغاز شد. بر اساس فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا معامله اسکناس و اسناد مبتنی بر دلار، نقل و انتقال درآمدهای جمهوری اسلامی و خدمات پیام‌رسانی به بانک مرکزی و سایر مؤسسات مالی ایران، همچنین تجارت گرافیت، فلزات خام و آلومینیوم و فولاد و زغال سنگ و همچنین صنعت خودروسازی شامل تحریم‌ها می‌شود. تحریم ریال و حساب‌های بانکی جمهوری اسلامی در خارج از ایران و معاملات اوراق ریالی ایران نیز در دستور کار قرار دارند. بسیاری از کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا، چین و هند با اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران مخالف‌اند. این کشورها اغلب خریداران نفت ایران‌اند. دوشنبه ۶ اوت/ ۱۵ مرداد یک مقام بلندپایه دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته است:

«سیاست ما این است که خریداران نفت ایران هرچه سریع‌تر واردات نفت خود از این کشور را به صفر برسانند. ما مورد به مورد در همکاری با مقامات کشورهای خریدار نفت ایران در گفت‌وگو می‌مانیم با این هدف که درآمد ارزی ایران کاهش پیدا کند.»

بانک سوسایت جنرال فرانسه اعلام کرده که در حال حاضر ذخایر فیزیکی نفت جهان کاهش نیافته اما با قطع صدور یک میلیون بشکه نفت از ایران در روز، ذخایر نفت جهان در برابر اختلال‌های احتمالی بازار آسیب‌پذیر می‌شوند. دور بعدی تحریم‌های آمریکا از ۵ نوامبر سال جاری با تحریم نفت ایران آغاز خواهد شد.

روسیه و عربستان سعودی در ماه‌های گذشته عمده نفت مورد نیاز جهان را تأمین کرده‌اند. عراق در نظر دارد بخشی از بازار نفت ایران را در اختیار بگیرد. الصباح جبار اللعیبی وزیر نفت عراق روز گذشته اعلام کرد که بازار نفت به زودی به ثبات می‌رسد. عراق قصد دارد که تولید نفت خام خود را تا سال ۲۰۲۳ به ۷,۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. به گفته وزیر نفت عراق از این میزان ۶ میلیون بشکه نفت به خارج از عراق صادر خواهد شد.

همزمان با اعمال دور نخست تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در فصل تابستان، هوا در نیمکره شمالی جهان به طرز بی‌سابقه‌ای گرم شده و نیاز به انرژی برای استفاده از کولرهای گازی در صنایع، ادارات و منازل مسکونی افزایش یافته است. این امر بر بازارهای انرژی به ویژه بازارهای زغال سنگ و گاز اثر گذاشته است. خشکسالی در آمریکای شمالی و وقوع فجایع طبیعی در برخی نقاط جهان مانند ژاپن نیز قیمت مواد خام از جمله نفت را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.