ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی برای پاسخگویی به مجلس می‌رود

روحانی در شرایط کنونی طرح سئوال‌های نمایندگان از رئیس ‌جمهوری اسلامی را نامناسب خوانده بود اما گفته بود در زمان مقرر برای پاسخ به مجلس می‌آید. این تاریخ تا ۱۰ شهریور خواهد بود.

یک عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از بررسی سئوال‌های نمایندگان از حسن روحانی پس از گذشت یک هفته خبر داد. روحانی با این‌که طرح سئوال‌های نمایندگان از رئیس ‌جمهوری اسلامی را در شرایط کنونی نامناسب دانسته بود اما گفته بود در زمان مقرر برای پاسخ به مجلس می‌آید.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در میان نمایندگان مجلس ـ عکس از آرشیو

اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای ‌اسلامی سه‌شنبه ۱۶ مرداد اعلام کرد که حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی در نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس، برای حضور در جلسه علنی مجلس و پاسخ به سئوال‌های نمایندگان اعلام آمادگی کرده. این جلسه پس از آن‌که نمایندگان از سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود در هفته آینده بازگشتند، برگزار خواهد شد.

رنجبرزاده افزود هیئت رئیسه پارلمان در روزهای آینده طی نامه‌ای به روحانی زمان حضور او در جلسه علنی مجلس را اعلام می‌کند.

سئوال ۸۰ نماینده از روحانی در پنج محور چهارشنبه ۱۰ مرداد اعلام وصول شد. پیش از آن ۹۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضای سئوال از روحانی را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کردند و در نهایت ۸۰ نفر باقی ماندند که بیش از یک‌چهارم شمار نمایندگان مجلس می‌شوند.

برپایه آئین‌نامه مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهوری اسلامی یک ماه یعنی تا (۱۰ شهریور) فرصت دارد تا برای پاسخگویی در مجلس حاضر شود.

رکود اقتصادی در کشور، عدم بهبود شرایط بانک‌ها در تبادل با بانک‌های خارجی پس از برجام، موضوع قاچاق کالا و ارز و همچنین کاهش ارزش پول ملی و نوسانات شدید بازار ارز از محورهای سئوال‌های نمایندگان مجلس از روحانی است.

حسن روحانی یکشنبه ۱۴ مرداد در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی سئوال نمایندگان را در چارچوب قانون اساسی ندانسته بود. او در این نامه نوشته بود: «سئوال از رئیس‌جمهور کشور با مراعات حداقل دو نکته می‌تواند مبارک باشد؛ اولاً در چارچوب قانون اساسی باشد، ثانیاً در زمان و شرایط مناسب کشور اقدام شده باشد، که متأسفانه هیچ‌کدام از این دو حاصل نشده است.»

با این‌حال روحانی افزوده بود که «برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس» در فرصت مقرر به مجلس خواهد آمد و به سئوال‌های نمایندگان پاسخ خواهد داد.

او همچنین در این نامه حضورش در مجلس را فرصت خوبی برای بازگویی «برخی از حقایق» به مردم دانسته بود.

روز گذشته (دوشنبه) علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود: «اگر آقای روحانی همه حقایق را در مجلس مطرح کند، حضور وی مفید خواهد بود. البته من این شجاعت را در ایشان نمی‌بینم که همه موانع را بگویند، باز به بهانه مصالح کشور بخشی از آن‌ها را مکتوم نگاه می‌دارند.»

مطهری درباره زمان طرح سئوال از روحانی و شرایط کشور نیز گفته بود: «در کشور هیچ وقت زمانی پیدا نمی‌شود که مشکل وجود نداشته باشد و ما آرامش کامل داشته باشیم. بنابراین نمی‌توان به زمان طرح سئوال ایراد گرفت.»

او همچنین مغایرت سئوال از روحانی با قانون اساسی را رد کرده بود. بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی دست‌کم یک چهارم کل نمایندگان مجلس می‌توانند از رئیس جمهوری اسلامی درباره یکی از وظایف او سئوال کنند و رئیس‌جمهوری نیز موظف است در مجلس حاضر شده و به سئوال نمایندگان پاسخ دهد.

در همین حال اعضای فراکسیون امید، فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس نیز با طرح سئوال از حسن روحانی موافق نیستند.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید طرح سئوال از روحانی را به جناح مقابل نسبت داد و در این‌باره گفت: «به نظر بنده سئوال از رئیس‌جمهور در شرایط فعلی و این مقطع زمانی هیچ توجیهی ندارد (...)  توجه به شرایط منطقه و ضرورت انسجام، وحدت و هماهنگی در داخل ایجاب می‌کرد که سئوال با تأمل بیشتری مطرح می‌شد.»

مصطفی کواکبیان، از دیگر نمایندگان اصلاح‌طلب پرسش را حق مجلس دانسته و گفته است: «من نیز دوست نداشتم که کار به طرح سئوال از رئیس‌جمهوری برسد اما با این وجود فکر نمی‌کنم که بعد از پاسخ‌های روحانی بیشتر از دوسوم نمایندگان از این پاسخ‌ها رضایت نداشته باشند.»

او تأکید کرد که در سئوال‌های نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهوری «نباید مرض‌های شخصی و اهداف جناحی مطرح باشد».

رسانه‌های مدافع دولت نیز از طرح سئوال از حسن روحانی ناراضی‌اند. این رسانه‌ها بر «لزوم وحدت در شرایط کنونی و بر هم نزدن تمرکز دولت در حل مشکلات» تأکید می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.