ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان سعودی بر طرد «مداخلات» کانادا تأکید کرد

دولت کانادا اعلام کرده که از موضع خود در دفاع از حقوق بشر در عربستان سعودی کوتاه نمی‌آید، ریاض نیز بار دیگر بر رد «دخالت کانادا در امور داخلی» خود پافشاری کرد.

تنش دیپلماتیک بین عربستان سعودی و کانادا بر سر بازداشت فعالان حقوق زنان در سعودی ادامه دارد. پس از اخراج سفیر کانادا از ریاض، اوتاوا گفت که همچنان از حقوق زنان در عربستان سعودی دفاع می‌کند. ریاض هم در پاسخ بر اقدام خود پافشاری کرد.

به‌گزارش رویترز، تلویزیون عربستان سعودی، سه‌شنبه ۷ اوت / ۱۶ مرداد اعلام کرد که دولت سعودی همچنان بر طرد «مداخلات» کانادا در امور داخلی کشور خود تأکید می‌کند.

کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا، پنج‌شنبه ۲ اوت / ۱۱ مرداد با انتشار پیامی در توئیتر از بازداشت هفته گذشته سمر بدوی، فعال حقوق زنان انتقاد کرده و خواهان آزادی او شده بود. در هفته‌های اخیر حدود ۱۰ نفر از فعالان حقوق زنان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با دشمنان کشور در عربستان سعودی بازداشت شده‌اند.

وزارت خارجه عربستان سعودی، شامگاه یکشنبه ۵ اوت / ۱۴ مرداد در واکنش به سخنان فریلند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر کانادا باید در مدت ۲۴ ساعت خاک سعودی را ترک کند و ریاض «تمامی روابط بازرگانی جدید خود» با کانادا را متوقف می‌کند. عربستان سعودی همچنین اعلام کرد که سفیر خود را از کانادا فراخوانده و بورس تحصیلی دانشجویان خود در کانادا را به حالت تعلیق در می‌آورد. ۷۰۰۰ هزار دانشجوی سعودی ساکن کانادا باید به‌همراه خانواده‌های خود برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر منتقل شوند. شرکت هواپیمایی ملی عربستان سعودی نیز پروازهای خود به تورنتو و از این شهر به ریاض را متوقف کرده است.

این تنش دیپلماتیک نشان می‌دهد که ریاض همزمان با پیشبرد اصلاحات مورد نظر خود در داخل، تلاش می‌کند که با هرگونه انتقاد از خارج نسبت به وضعیت حقوق بشر در کشورش مقابله کند.

وزیر خارجه کانادا روز گذشته، دوشنبه ۶ اوت / ۱۵ مرداد در واکنش رسمی به رفتار سعودی‌ها تأکید کرد که کانادا بر حقوق بشر در کشور خود و سراسر جهان می‌ایستد و «حقوق زنان نیز بخشی از حقوق بشر است». او همچنین افزود که هیچ تغییری در موضع کشورش در باره مسائل مربوط به حقوق بشر صورت نگرفته است.

اقدام تلافی‌جویانه عربستان سعودی در برابر کانادا با واکنش‌های جهانی مواجه شد. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اعلام این‌که «عربستان سعودی و کانادا هر دو هم‌پیمان نزدیک ما هستند» گفته است: «ما از دولت سعودی می‌خواهیم اطلاعات بیشتری درباره بازداشت‌ شماری از فعالان بدهد و به روند حقوقی احترام بگذارد.»

مایا کوسیانجیچ، سخنگوی کمیسیون اروپا نیز همین موضع را گرفت و گفت: «ما از ماه مه به‌دلیل یک سری دستگیری‌ها از مقام‌های سعودی توضیح خواستیم.»

او گفت کمیسیون اروپا می‌خواهد اطمینان حاصل کند که فعالان حقوق بشر در عربستان سعودی از یک محاکمه عادلانه برخوردار خواهند بود.

سخنگوی کمیسیون اروپا در مورد تنش‌های دیپلماتیک میان ریاض و اوتاوا گفت: «ما درباره روابط دوجانبه اظهار نظر نمی‌کنیم اما با گفت‌وگو برای حل مشکلات موافقیم.»

این در حالی است که تاکنون متحدان عربستان سعودی، از جمله امارات متحده عربی و بحرین، و همچنین عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌هایی با ریاض اعلام همبستگی کرده‌اند.

قطر که در سال گذشته روابط پرتنشی با عربستان سعودی داشت موضع دیگری گرفت و حق دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در بیان دیدگاه‌هایشان را محفوظ دانست.

سازمان عفو بین‌الملل نیز از سرکوب فعالان حقوق بشر در عربستان سعودی انتقاد و از موضع کانادا در این‌باره دفاع کرده است.

عربستان سعودی در ماه مارس ۲۰۱۵ نیز سفیر خود در استکهلم را فراخوانده بود. این اقدام در پی انتقادهای سوئد از وضعیت حقوق بشر در این کشور صورت گرفت.

امسال هم شبکه بلومبرگ در گزارشی از کاهش روابط عربستان سعودی با شرکت‌های آلمانی پس از یک تنش دیپلماتیک با آلمان بر سر استعفای رفیق حریری، نخست‌وزیر لبنان در ریاض خبر داد. زیگمار گابریل، وزیر خارجه وقت آلمان در ماه نوامبر سال گذشته لبنان را «مهره» عربستان سعودی خوانده بود.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر سفیر ایران را هم از کشورش اخراج کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که ساختمان‌های دیپلماتیک ریاض در تهران و مشهد در سال ۲۰۱۶ مورد حمله قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آذران

    سعودیها میگویند ما هر بلایی میخواهیم سر مردم می آوریم کسی حق اعتراض ندارد ! امور داخلی تعریف دارد. مردم را سرکوب می کنید حقوق اساسی مردم را رعایت نمی کنید، موجش هم بر دیگران اثر دارد، بعد میگویید اعتراض نکنید که دخالت در امور داخلی ما است؟! در ایران یا سعودی یا هرجای دیگر احترام به حقوق بشر جنبه جهانی دارد و به همه مربوط است، مانند زیستبوم.