ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● نمای نزدیک

کارخانه آلومرول نوین و مقدسی نماینده اراک

گزارش دوم

آلومرول، نمادی از ترکیب فساد و رانت‌خواری و استثمار. کارگران آن در بدترین شرایط اقتصادی مملکت، در بدترین شرایط مالی هستند.

کارخانه آلومرول نوین و مقدسی نماینده اراک

در تیرماه گزارشی از ظلم محسن محمدی، رئیس کارخانه آلومرول، در حق کارگران و همچنین حاوی اشاره به قضیه وصلت رانت‌آور پسر این شخص با دختر مهدی مقدسی، نماینده اراک در مجلس، در "زمانه" چاپ شد و در اراک هم دست به دست شد.

چند هفته بعد از آن خبری دیگر در یکی از کانال‌های تلگرامی منتشر شد و سروصدای آقای نماینده را درآوَرد. جالب این جاست که این نماینده در مجلس فریاد می‌زند و از وزارت کشور، پلیس فتا، وزارت اطلاعت کمک می‌خواهد که افراد افشاکننده ظلم و فسادر را پیدا کنند:

[video width="527" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/08/moghaddasi.mp4"][/video]

خلاصه‌ی گزارشی که اخیرا در ادامه گزارش زمانه در تلگرام منتشر شده، چنین است:

چند سال پیش، مقدسی فرماندار اراک بود و ایرالکو هم دولتی. آن موقع مقدسی در عزل و نصب داخل کارخانه و تعاونی مصرف و مسکن آن به شدت نفوذ داشت و سودای وارد شدن به این صنعت را در سر می‌پروراند.

مقدسی در زمان احمدی‌نژاد تلاش کرد با حمایت عباس رجاییِ اصول‌گرا، مدیر عامل ایرالکو شود که ناکام ماند.

عباس رجایی، نماینده اراک، کمیجان و خنداب در دوره نهم مجلس
عباس رجایی، نماینده اراک، کمیجان و خنداب در دوره نهم مجلس

مهدی مقدسی، در زمان احمدی نژاد به سمت‌های معاونت در سازمان نوسازی مدارس و ریاست سازمان شهرداری‌ها رسید و بازنشسته شد. از دیگر سوابق این نماینده می‌توان به ریاست هیئت مدیره شرکت فولاد سبزوار (وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان) و عضویت در هیئت مدیره شرکت توسعه ساختمانی پارسیان (وابسته به بانک پارسیان) اشاره کرد. مقدسی از طریق مسعود و مهدی کرباسیان وارد حوزه‌ی جدیدی شد.

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم
مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم

مقدسی بعد از ناکامی برای استاندار شدن به پیشنهاد دوستان تصمیم گرفت وارد صحنه انتخاباتی بشود و دوستان او مانند داوود باقری برای او سنگ تمام گذاشتند. داوود باقری که خود که عضو هیئت مدیره و معاون ایرالکو بود از مقدسی حمایت مالی بسیار کرد. به گفته‌ی حسن آصفری دیگر کاندیدای اراک (نماینده پیشین اراک در مجلس)، داوود باقری حدود ۴ میلیارد برای انتخابات مقدسی خرج کرده است.

اما کمتر از شش ماه بعد مقدسی به تمام این دوستان پشت کرد و چنان با آن‌ها از در عداوت درآمد که مجید عطاپور برای حفظ ایرالکو مجبور شد به دامان حسن آصفری و بهمن اخوان (نماینده‌ی تفرش، آشتیان و فراهان) برگردد.

بهمن اخوان در دوره‌ای (۱۳۹۵) با حمایت مقدسی مدیر عامل بدون اختیار ایرالکو شد و با طرح و نقشه‌ی خودِ مقدسی برکنار شد. (منبع)

مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو
مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو

اما هدف مقدسی از این کار چه بود؟ بهمن اخوان شانس استاندار شدن داشت، اما با این کار دیگر شانسی برای او باقی نماند. با این کار از شر تمام دوستان قبلی و رقبای فعلی<اش خلاص شد و موقتا از خود رد اتهام کرد. سوم این که وضعیت ایرالکو را چنان نا به سامان نشان داد که خیلی از سهامداران از خیر سهامشان گذشتند و با قیمتی بسیار پایین فروختند و رفتند.

در زمانی که بهمن اخوان هنوز به ایرالکو نیامده بود، مهدی مقدسی برنامه‌ای ویژه برای آن داشت. اخوان برای آن‌که جلوی انتقال انحصاری خانوادگی شرکت ایرالکو را بگیرد، تصمیم گرفته بود با علیمحمدی، مالک شرکت آلومینیوم المهدی، وارد مذاکره برای خرید ایرالکو شود؛ غافل از اینکه مهدی مقدسی به همراهِ مهدی کرباسیان زمانی که بهمن اخوان هنوز به ایرالکو نیامده بود معامله را جوش داده بود.

آن زمان بهمن اخوان در میان کارگران هر روز سخنرانی می‌کرد و از رفقای سابق خود یعنی داود باقری و... فاصله می‌گرفت. اما دقیقا همان زمان، مهدی مقدسی با خیالی راحت در حال برنامه ریزی برای مستحکم کردن روابط فامیلی با محسن محمدی رئیس آلومرول نوین بود تا بتواند در قطب آلومینیوم خاورمیانه جای محکمی داشته باشد.

مقدسی ترتیبی می‌دهد که سهام ١٥ درصدی شرکت توسعه صنعتی توسط محسن محمدی خریداری شود. اخوان هم از همه جا بی‌خبر بود. با برنامه ریزی مقدسی دو نفر وارد هیات مدیره ایرالکو می‌شوند و اخوان هم اخراج می‌شود.

در همین زمان محسن محمدی، پدر داماد مقدسی، ۲۰ درصد از سهام صندوق فولاد را می‌‌خرد و هم اکنون مالک ۳۵ درصد از بزرگترین کارخانه آلومینیوم کشور است. مهدی مقدسی و محسن محمدی تا به امروز بالغ بر ۳۰۰ درصد سود کرده‌اند: بالا رفتن قیمت آلومینیوم، خرید تمام تولید این شرکت برای کارخانجات نورد آلومینیوم، آلومرول، آلومینیوم پارس، این دو «وصلت کرده» را به پدر خوانده آلومینیوم ایران تبدیل کرده است.

این در حالی است که کارگران آلومرول نوین، در بدترین شرایط اقتصادی مملکت، در بدترین شرایط مالی هستند. تهدید به اخراج، چندرغاز حقوق‌، کم کردن ساعات کار و به تناسب آن کم کردن همان حقوق‌های کم و در همین شرایط وخیم کارگری؛ حضرات مشغول انباشت سرمایه هستند!

به کارگران که در این روز‌های سخت منتظر گرفتن حقوق بودند، روز سه شنبه ۱۶ مرداد ماه اطلاع داده‌اند که همگی کار را تعطیل کنند و تا شنبه کارخانه تعطیل است. تصور کنید قرار است این دو روز هم از مرخصی کارگرانی که مدتی است اضافه کاری آن‌ها قطع شده است و منتظر همان چندرغاز حقوق هستند، کم شود. کارگران به خاطر دارند که در سال ۹۶ از این کارخانه به عنوان واحد نمونه کشوری تقدیر شد. چه قدری دارد کارخانه‌ای که کارگرانش در شرایط بد مالی حتی پول اجاره خانه هم ندارند؟

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پاییز

    نبودید ببینید چه عروسی گرفتن این دوتا واسه بچه هاشون.. تو خوابم این عروسی نمیدیدین...میلیاردی خرج کرده بودن... اووووف... چند شب عروسی.... از کجا میارن؟ من شنیدم محمدی ی کفش فروشی بیشتر نبوده..

  • Babakrazz

    تا یه حدی مطالب صحت داره خود من ۲ ماه از این اقا حقوق طلب دارم که قضیه مال ۱۰ سال پیشه همون موقع ایشون تمایل داشتند واگن سازی را بخرند که خوب قسمتشون نشد اما چه اشکالی داره محسن محمدی بخره ایشون تو این شرایطی که قورباغه داره ابو عطا میخونه اومده کارخونه داری میکنه انصافا هم اهل کاره فکر نکنم تو ایران کسی بتونه یه ماه پا به پاش کار کنه و کم نیاره یه توان کاری باور نکردنی داره روزی ۲۰ ساعت کار میکنه اقا داش محسن بخره بهتره یه دلال بازاری که فرق اهن و الومینیوم را نمیدونه بخره فقط یکم حق و حقوق کارگرو رعایت کنه مشکلی به نظر نمیاد

  • شهروند اراک

    تشکر از شما بابت این گزارش عالی. اصلاحطلبان اراک هم مثل بقیه اصلاحطلبان شهرهای دیکه دنبال پرکردن جیبشان هستند. اراک کارخانه های زیادی داره که دچار اوضاعی شبیه این هستند. حتی خصوصی ها هم مجبورند با این فساد اصلاحطلبها و اصولگراها و کل جمهوری اسلامی به نوعی همراهی کنند تا از بین نروند. نیروهای خامنه ای که تکلیفشان در فساد مشخصه ولی چقدر خوبه که به فساد این اصلاحطلبها پرداخت که همه نیروهای دوم خردادی و سید محمد خاتمی هستند. سید خندان ماشالا نیروهای تازه نفس برای غارت مردم تشکیل داده و خودش را مثل فرشته جامیزنه و هیچ مسئولیتی هم در برابر امثال داود باقری و مقدسی و بقیه قبول نمیکنه. این غارتگرها هم زمان انتخابات به نام خاتمی چی ها سروکلشون پیدامیشه وسهمشون بر میدارن و میرن یک گوشه نشخوار میکنند. #اصلاحطلب_اصولگرا_دیگه_تمومه_ماجرا