ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: چین منطقه مسلمانان اویغور را به اردوگاه بدل کرده است

کمیته رفع تبعیض نژادی تخمین می‌زند دو میلیون اقلیت مسلمان اویغور در «اردوگاه‌های تربیت سیاسی» در منطقه خودمختار سین‌کیانگ در بازداشت به سر می‌برند.

یک کارگروه حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که گزارش‌های معتبری مبنی بر نگهداری یک میلیون تن از اقلیت اویغور چین در وضعیتی شبیه به یک «اردوگاه مخفی» دریافت کرده است.

فعالان اویغور و حامیان حقوق آنها آوریل امسال در تظاهراتی در بروکسل بلژیک از اتحادیه اروپا خواستند تا در برابر بازداشت انبوه مردم اویغور در چین سکوت نکنند

گی مک‌دوگال، عضو کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل گفت که تخمین‌های موجود از بازداشت دو میلیون اقلیت اویغور و مسلمان چین در «اردوگاه‌های تربیت سیاسی» در منطقه خودمختار سین‌کیانگ در غرب چین حکایت دارند.

او در آغاز نشستی دو روزه برای مرور وضعیت حقوق بشر چین گفت:

«ما عمیقاً نگران گزارش‌های دریافت‌شده فراوان و معتبری هستیم که بر اساس آنها، چین به اسم مبارزه با افراطی‌گری دینی و حفظ ثبات اجتماعی، منطقه خودمختار اویغورها را به چیزی شبیه یک اردوگاه عظیم توقیف و نگهداری تبدیل کرده است و آن را مخفی نگاه داشته. نوعی "منطقه بدون حق".»

استان غربی سین‌کیانگ اصلی‌ترین محل زندگی اقلیت اویغور در چین است و از سوی فعالان استقلال‌طلب آنجا «ترکستان شرقی» نیز خوانده می‌شود.

فاطمه بنت ده، یک عضو دیگر کمیته رفع تبعیض نژادی با اشاره به «بازداشت خودسرانه و انبوه یک میلیون اویغور» از هیأت چینی پرسید: «سطح آزادی دینی اویغورها در چین چقدر است؟»

دولت چین پیش از این اعلام کرده است که استان سین‌کیانگ در معرض تهدید جدی شبه‌نظامیان اسلام‌گرا و جدایی‌طلبانی قرار دارد که دست به حمله می‌زنند و تنش‌ها بین اقلیت عمدتاً مسلمان اویغور با اکثریت چینی‌های هان را افزایش می‌دهند.

هیأت اعزامی ۵۰ نفره چین که در این نشست حضور داشت، از اظهارنظر درباره این ادعاها خودداری کرد. پیش‌تر یو جیانهوآ، فرستاده چین در سازمان ملل گفته بود که پکن در راستای برابری و همبستگی بین تمام گروه‌های قومی تلاش می‌کند.

اما مک‌دوگال در نشست بررسی حقوق بشر در چین اعلام کرد که با اویغورها و دیگر مسلمانان به خاطر هویت دینی‌ـ‌قومی‌شان همچون «دشمن دولت» برخورد می‌شود.

به گفته او، ۱۰۰ دانشجوی اویغور که از کشورهایی همچون مصر و ترکیه به چین بازگشته بودند، بازداشت شدند و برخی از آنها در زندان جان دادند.

هیأت اعزامی ایالات متحده به سازمان ملل در واکنش به این گزارش‌ها از «سرکوب ادامه‌دار اویغورها و دیگر مسلمانان در چین» عمیقاً ابراز نگرانی کرد و در توئیتی نوشت:

«ما از چین می‌خواهیم تا به سیاست‌های غیرسازنده پایان دهد و تمام کسانی را که بی‌دلیل بازداشت کرده است، آزاد سازد.»

چندین منبع اتهام‌های مشابهی را مطرح کرده‌اند، از جمله گروه «مدافعان حقوق بشر چین» که ماه گذشته در گزارشی ادعا کرد ۲۱ درصد از تمام بازداشت‌های ثبت‌شده در چین در سال گذشته میلادی در استان سین‌کیانگ رخ داده است.

دیده‌بان حقوق بشر نیز از بازداشت «دست‌کم ده‌ها هزار تن» در مراکز تربیت سیاسی خبر داده است. سازمان عفو بین‌الملل نیز نوشته که «دست‌کم ده‌ها هزار، و بنا به برخی منابع صد‌ها هزار» اویغور در چین در بازداشت به سر می‌برند.

فعالان اویغور و حامیان حقوق آنها آوریل امسال در تظاهراتی در بروکسل بلژیک از اتحادیه اروپا خواستند تا در برابر بازداشت انبوه مردم اویغور در چین سکوت نکنند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    نظام مقدس مشغول آزادسازی قدس شریف و امت فلسطین است (با وجود مخالفت خود فلسطینی ها با نظام مقدس!)، مصلحت نظام نمی گذارد از مسلمانان دیگر جاها از جمله چچن و اینگوش و میانمار دفاع کند !