ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران در صنعت هوانوردی ایران: پروازهای خارجی دشوارتر می‌شوند

مشکل تنها حذف ارز مسافرتی نیست. نرخ پرواز خارجی دوبرابر شده، امکان حذف ایران از ایرلاین‌های بین‌المللی وجود دارد و آژانس‌های هواپیمایی در آستانه توقف فروش پرواز خارجی هستند.

تنها مشکل خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای (برجام) برای صنعت هوانوردی ایران تحریم فروش هواپیما نیست. با نوسانات بازار ارز، نرخ پروازهای خارجی صد درصد افزایش یافته و خطر حذف ایران از ایرلاین‌های بین‌المللی را به وجود آورده است.

صنعت هوانوردی ایران در بحران است، نرخ بلیط‌ها دو برابر شده و تقاضا کاهش یافته است ــ تصویر: هواپیماهای برجامی

رضا اباذری، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران شنبه ۲۰ مرداد به خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که نرخ پرواز هواپیمایی‌های ایران پس از سیاست‌گذاری‌های جدید ارزی دیگر با دلار دولتی ۴۴۰۰ تومانی فروخته نمی‌شود بلکه مبنی محاسبه آنها دلار ۸۸۰۰ تومانی بازار ثانویه ارز است.

به گفته اباذری، این تغییر باعث به گفته او نوعی «موج سینوسی منفی» خواهد شد: افزایش قیمت بلیط‌ها به کاهش تقاضا می‌انجامد و کاهش تقاضا به کاهش پروازها. او هشدار می‌دهد که کاهش پروازها ممکن است به حذف مسیر بین‌المللی هواپیمایی‌های ایران و نیز حتی حذف خط هوایی هواپیمایی‌های خارجی با ایران بینجامد.

اباذری هشدار می‌دهد که «باید فکری به حال صنعت هوانوردی و هوایی ایران بکنیم» و خواهان اعطای بسته حمایتی دولتی از این صنعت است.

همزمان حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از افزایش هزینه سفر خارجی شهروندان «به بهانه مقابله با خروج ارز» انتقاد کرده است. بر اساس تصمیم‌های جدید دولت و بانک مرکزی، ارز مسافرتی به نرخ دلار در بازار آزاد نزدیک شده است: هر دلار ۱۱ هزار تومان.

او در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) نسبت به امکان توقف فروش بلیط پروازهای خارجی در آژانس‌های هواپیمایی چنین هشدار می‌دهد:

«باتوجه به‌اینکه به یکباره قیمت پروازهای خارجی چندبرابر شده و ایرلاین‌های خارجی مسیر خود را بسته‌اند و به‌صورت غیرقانونی بلیت‌ها را به دفاتر مرتبط با خودشان منتقل می‌کنند و به این صورت دفاتر نمی‌توانند از آن‌ها نرخ بگیرند، قرار است جلسه‌ای با اعضای صنف تشکیل دهیم. پس از این جلسه و در صورت موافقت اعضا با تثبیت افزایش بلیت‌ پروازها، دفاتر در گام اول اقدام به فروش بلیت‌ سفرهای خارجی نمی‌کنند.»

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی اما تأکید دارد که توقف احتمالی فروش بلیط «اعتصاب» نیست بلکه کمک به وضعیت کشور است.

به گفته رفیعی و اباذری، قیمت پروازهای خارجی تا صد درصد افزایش یافته است. رفیعی می‌گوید «یک سفر رفت و برگشت تهران به آمریکا ۶۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد.»

البته تنها نرخ پروازهای خارجی افزایش نیافته است. شنبه خبر افزایش بی‌سابقه بلیط پرواز مشهد به اهواز از ۴۰۰ هزار تومان به یک میلیون تومان نیز منتشر شد. قیمت پرواز تهران به اهواز نیز به ۷۵۰ هزارتومان افزایش یافته.

رفیعی گفته است که آژانس‌های هواپیمایی پس از تصمیم‌گیری درباره توقف احتمالی فروش پروازهای خارجی، درباره بلیط سفرهای داخلی تصمیم‌گیری خواهند کرد.

اقتصاد ایران پس از خروج ایالات متحده از برجام دچار بحران شده است. واحد پول ملی در مدت کوتاهی ۵۰ درصد از ارزش‌اش را از دست داد و نرخ تورم نسبت به سال قبل افزایش یافت. مقام‌های ایران وضعیت کنونی را «جنگ اقتصادی» توصیف کرده‌اند.

پس از بازگشت نخستین دور تحریم‌ها از سه‌شنبه گذشته، صنعت هواپیمایی ایران نیز بار دیگر هدف تحریم قرار گرفت. آخرین هواپیماهای برجامی هفته گذشته وارد تهران شد.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • شهروند درجه سه

      مسافرت های وابستگان به نظام مقدس که تعطیل بردار نیست ! هزینه های نجومی ساخت و ساز در عراق و غزه و جنوب لبنان و کشورهای آفریقایی و سپاه قدس و نهادهای اخوندی و ولایت فقیه که تامین است بحول و قوه الهی !