ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جشن هفتادمین سالگرد دانشگاه تبریز: نادیده‌انگاشتن دستاورد حکومت خودمختار آذربایجان

مراسم هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه تبریز هفتم شهریور برگزار می‌شود. در روزی غیر از روز تأسیس این دانشگاه به ابتکار حکومت خودمختار آذربایجان.

محمدرضا پورمحمدی، رئیس دانشگاه تبریز از برگزاری جشنی به مناسبت هفتادمین سال تأسیس دانشگاه تبریز خبر داده است.

آذربایجان اونیورسیته‌سی (دانشگاه آذربایجان)، در زمان حکومت خودمختار آذربایجان

مراسم هفتادمین سال تأسیس این دانشگاه هفتم شهریورماه برگزار خواهد شد. این در حالی است که دانشگاه تبریز ۲۲ خرداد ۱۳۲۵، زمانی تشکیل شد که تبریز پایتخت حکومت خودمختار آذربایجان بود.

جعفر پیشه‌وری، رهبر فرقه دموکرات آذربایجان بنیانگذار این حکومت خودمختار و نخست وزیرش بود. حکومت خودمختار آذربایجان از آذر ۱۳۲۵ به مدت یکسال مناطقی وسیعی از شمال غربی ایران را در کنترل داشت. این حکومت با حمایت اتحاد جماهیر شوروی و در شرایط پس از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم تأسیس شد.

تأسیس دانشگاه تبریز به عنوان دومین دانشگاه ایران، اصلاحات ارضی، راهسازی و بهبود حقوق زنان از جمله دستاوردهای این حکومت خودمختار به شمار می‌آید.

دانشگاه تبریز در سال‌های پس از کودتای ۲۸ مرداد و در جریان شکلگیری جنبش مسلحانه در دهه چهل و پنجاه شمسی، فضایی سیاسی را تجربه کرد.

این دانشگاه همواره یکی از قطب‌های علمی ایران به شمار می‌آمده.

این دانشگاه‌ در سال تأسیس با عنوان دانشگاه آذربایجان شروع به فعالیت کرد اما پس از سقوط حکومت خودمختار آذربایجان با نام دانشگاه تبریز فعالیتش را ادامه داد.

رئیس دانشگاه تبریز درباره اهمیت مراسم بزرگداشت هفتادمین سالگرد تأسیس این دانشگاه گفته «ملتی که قدردان تاریخ خود باشد، می‌تواند پیشرفت کند پس باید دوباره تبریز را به عنوان یکی از مراکز مهم دانشگاهی بشناسانیم». بنابر برنامه، منصور غلامی، وزیر علوم مهمان ویژه این مراسم خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی از تهران

    اذران جان جالب است که از شیوه ولایی ولایت فقیه ناراضی هستی اما به نویسنده ای استناد میکنی که به سفارش وزارت خارجه همان ولایت فقیه این کتاب مغرضانه و فاقد ارزش علمی را نوشته. من اون کتاب رو خوندم و برای هدردادن وقتم همیشه حسرت خوردم. وابسته یک دولت اجنبی نمیاد با ساختن دانشگاه مردمو باسواد کنه و به زنان حق رای بده.ادربایجانی همیشه پیشگام و آوانگارد بوده. پیشه وری شاید حمایت شوروی رو داشت اما یک ناسیونالیست آذربایجانی بود.درود بر شرفش ما راهش رو ادامه خواهیم داد

  • آذران

    بله ! شاید کار کرده باشند ولی نخست باغ سبز نشان میدادند و بعد سرکوبها و جنایت ها آغاز میشد. چنانکه در همه جمهوری ها بودیژه در جمهوری های آسیایی چنین کردند. روش ولایت فقیه هم همین است. کتاب آذربایجان و اران نوشته عنایت الله رضا بخوبی با سند وابستگی آنها را به حکومت روسیه نشان داد.