ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● دیدگاه

آیا خامنه‌ای ایران را به سمت جنگ هدایت می‌کند؟

مرتضی عظیمی – علی خامنه‌ای با اظهارات متناقض، مبهم و در زمان نامناسب تصویری از ساختار تصمیم‌گیری نامنظم و گسسته دفاعی ایران ارائه می‌کند.

دو اظهار نظر اخیر آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره اراده ایران در یک جنگ احتمالی با یک ائتلاف عربی یا غربی در زمره عجیب‌ترین اظهارات تاریخ تحولات نظامی قرار می‌گیرد. عجیب نه به خاطر زمان یا نحوه ابرازخط مشی نظامی ایران از سوی فرماندهی کل قوای مسلح این کشور، بلکه به این دلیل که در هر دو مورد اظهارات خامنه‌ای در تناقض آشکار با مواضع رسمی زیردستان او در سپاه و حتی عملیات‌های نظامی سپاه به عنوان بازوی نظامی شخص اوست.

خامنه‌ای در بازدید از یک پایگاه نظامی (فروردین ۱۳۹۴)
خودش هم باور کرده که سپه‌سالار است. خامنه‌ای در بازدید از یک پایگاه نظامی (فروردین ۱۳۹۴)

اولین بار در خرداد ماه ۹۷ درسخنرانی در سالگرد مرگ آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ۱۳۵۷، خامنه‌ای با ارائه یک مثال از ناتوانی موشکی ایران در زمان جنگ با عراق ترکیب "یکی بزنند ده تا می‌خورند" را مطرح کرد. این سخنرانی مدت کوتاهی بعد از حمله راکتی ایران به بلندی‌های جولان به وسیله یک راکت‌انداز کاتیوشا مستقر در دمشق و پس از یک دوره دو ماهه تنش و هدف قرار گرفتن حداقل ۷ پایگاه ایرانی و راکت اندازهای سنگین‌تر به وسیله اسرائیل انجام شد. یک حمله در برابر هفت حمله، که آن‌هم با مقاومت سیستم‌های پدافندی اسرائیل موجب هیچ خسارتی به نیروهای اسرائیلی نشد، تفاوت قابل ملاحظه‌ای با اظهارات خامنه‌ای داشت. همین حمله محدود سپاه که معادل یک سوم حملات روزانه حزب‌الله در جنگ سی‌وسه روزه بود با پاسخ سنگین اسرائیل و شلیک حداقل ۵۰ موشک به سمت دمشق همراه شد که از سوی سپاه بی‌پاسخ ماند.

دومین بار و در مرداد ماه خامنه‌ای به مردم ایران اطمینان داد "جنگ نخواهد شد" و این در حالی بود که بعد از یک دوره از تهدیدات لفظی، نیروی دریایی سپاه یک رزمایش بزرگ دریایی را در حوزه تنگه هرمز با حضور حداقل ۵۰ قایق تندرو و آزمایش موشک‌های ضد کشتی بالستیک به پایان رسانده بود. "جنگ نخواهد شد" در شرایطی از سوی فرمانده کل قوای نیروهای مسلح ایران اعلام شد که منابع استرالیایی اعلام کرده بودند که وزارت دفاع امریکا درحال ارزیابی برنامه‌های جدید برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است و از نیروهای نظامی استرالیایی در این حملات استفاده خواهد شد. هر چند این اظهارات از سوی وزارت دفاع آمریکا تکذیب شد اما نخست‌وزیر استرالیا از تکذیب اصل آمادگی پنتاگون برای حمله به ایران امتناع کرد و صرفا با تاکید بر زمان حمله اطمینان داد که این حمله "در شرف وقوع" نیست.

شکاف آشکار درساختار تصمیمگیری امنیتی در ایران

تفاوت این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی با عملکرد نیروهای نظامی و سیاستمداران وی، نشاندهنده یک شکاف آشکار درساختار تصمیمگیری امنیتی در ایران است. هر چند دلایل این شکاف ممکن است طیف وسیعی از دلایل عملی مانند محدودیت‌های نیروهای مسلح ایران در توسعه یا خرید تجهیزات دفاعی، محدودیت برخورداری از نیروی حرفه‌ای و قابل اعتماد به دلیل وجود سیستم سربازی اجباری و داوطلبی برای نیروهای نظامی تا اختلافات عقیدتی بر سر حفظ یا گسترش ایدئولوژی نظام ایران را شامل شود، اما نتیجه این شکاف تنها یک چیز خواهد بود: احتمال بیشتر وقوع یک درگیری نظامی.

در جای جای تاریخ تحولات نظامی، عدم تصمیم‌گیری قاطع و اعلام استراتژی دفاعی با کلمات صریح و غیرقابل تفسیر منجر به درگیری‌های نظامی و عموما شکست قاطع طرف مردد درگیری می‌شود. آشناترین نمونه تاریخی حمله نظامی رژیم صدام به کویت در سال ۱۳۶۹ و متعاقب آن حمله ویرانگر نظامی ائتلاف جهانی به عراق است. مرداد ماه ۱۳۶۹ در اوج لفاظی‌های صدام در برابر کویت، آپریل گلسپی، سفیر آمریکا در عراق مامور شد تا مواضع واشنگتن را در دیداری رسمی به صدام منتقل کند. در این دیدار گسپی بدون اشاره به محترم بودن تمام مرزهای کویت برای آمریکا تنها به مسئله اشغال شهر کویت اشاره کرد. در حالی که، اشغال جزایر کویتی و تغییر مرزهای کویت در این مرحله یک احتمال جدی بود. پس از این دیدار گلسپی در پیامی به واشنگتن توصیه کرد انتقادها از شخص و رژیم صدام کاهش پیدا کند و مسئله به صورت جدی‌تر در کنفرانسی در جده با مذاکره میان عراق و کویت دنبال شود. این واقعه به عنوان سندی از تحلیل شخصی صدام مبنی بر کاهش تمایل آمریکا به حضور نظامی فرامرزی بعد از جنگ ویتنام تفسیر می‌شود.

یک زنجیره از رویدادهای نشانگر عدم تمایل آمریکا برای تکرار ویتنام دوم تنها ۱۵ سال بعد از پایان جنگ ویتنام، شامل سخنرانی ژنرال‌های بازنشسته، اظهارات کالین پاول، رئیس وقت ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، و اعلام کاهش حجم نیروهای مسلح امریکا بعد از جنگ سرد، این تحلیل سیاسی را به شدت تقویت نمود. تاثیر این تحلیل آنچنان بود که حتی در خلال بمباران بغداد توسط ائتلاف، صدام به جای مقابله با ائتلاف حمله به عراق، دستور انتقال نیروی هوایی خود به ایران را صادر کرد تا مدرن‌ترین جنگنده‌های نیروی هوایی عراق از حملات ائتلاف در امان بمانند. در این جنگ از یک طرف عدم قطعیت امریکا در حمایت از کویت موجب شروع جنگ و از طرف دیگر عدم قطعیت صدام در دفاع در برابر ائتلاف موجب پیروزی قاطع ائتلاف و امکان ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز عراق شد.

مسئله قاطعیت در تصمیمات نظامی برای ایران بسیار حیاتی‌تر از عراق زمان صدام است. در حالی که نیروی هوایی عراق در سال ۱۹۹۱ در کنار موشک‌های بالستیک و راکت‌های دور برد مجهز به جنگنده‌های مدرن مانند "سوخو ۲۴" و "میراژ اف۱" بود که می‌توانستند حملات ضربتی علیه گلوگاه‌های سیاسی و اقتصادی دشمن ترتیب دهند، تنها بازوی پاسخ استراتژیک ایران توان موشکی به حساب می‌آید. تجربه به کارگیری موشک‌های ایرانی در یمن علیه عربستان و تجربه راکت‌های فلسطینی علیه سیستم پدافند موشکی اسرائیل نشان می‌دهد تنها درصورت یک حمله حجیم و گسترده می‌توان به موفقیت موشک‌های ایران در آسیب رساندن به اهداف خود امیدوار بود.

برای مثال یک آتشبار پدافندی پاتریوت در اختیار نیروهای ائتلاف می‌تواند تا ۱۶ موشک بالستیک شلیک شده از ایران را رهگیری کند. استاندارد نظامی برای عبور از سیستم‌های پدافندی، شلیک ۳ تا ۵ برابر توان دفاعی حریف است. شلیک بیش از ۵۰ موشک بالستیک سنگین حتی در رزمایش‌های ایران هم سابقه ندارد.

هرچند تحلیل خامنه‌ای مبنی بر عدم تمایل امریکا به تکرار "عراق دوم" تنها ۱۵ سال بعد از تجربه جنگ عراق بسیار قابل اعتنا است، اما تبدیل این تحلیل به یک سیاست علنی باعث می‌شود تحلیل‌گران نظامی در طرف مقابل تمایل ایران به پاسخ نظامی به حملات محدودتر را کمتر و کمتر ارزیابی کرده و ریسک حمله به ایران را پائین ارزیابی کنند. سکوت ایران در برابر حملات اسرائیل به پایگاه‌های نیروهای ایرانی در سوریه نیز سندی عملی برای این تمایل پائین شمرده می‌شود.

علی خامنه‌ای با اظهارات متناقض، مبهم و در زمان نامناسب تصویری از ساختار تصمیم‌گیری نامنظم و گسسته دفاعی ایران ارائه می‌کند. در چنین شرایطی که توان بازدارنگی ایران با سخنان بزرگترین مقام نظامی ایران عملا از میان برداشته می‌شود، حمله نظامی به ایران دارای ریسک کمتر و محتمل‌تر خواهد بود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    نکته دوم این است که خط تصفیه شکل توطئه گرانه ای از تامین اراده واحد است که از طریق دور زدن ایده وفاق جناح ها قرار است با دردسری کمتر برای دستگاه ولایت و با لغو ضربتی «محدودیت های قانونی» همان هدف را تامین کند. خط تصفیه که در شعار روزنامه کیهان «دو صد گفته چون نیم اعدام نیست» و توضیحات دیروز اژه ای با صراحت مطرح شد، زمانی از سوی اطلاعات سپاه و شخص خامنه ای و قوه قضاییه در دستور قرار گرفت که خامنه ای حاضر نشد شروط وحدت جناحی را بپذیرد. تامین اراده واحد برای سرکوب گسترده، زیر پوشش مبارزه با فساد و از طریق تصفیه بخشی از دستگاه فاسد مدیریتی جریان یافته است. دستگیری پسر نوبخت، دختر نعمت زاده، برکناری وزیر کار و استیضاح روحانی شروع این پروژه است. اما اساس نیست. اساس پروژه تامین وحدت اراده لازم در حاکمیت بحران زده برای سرکوب جنبش ضد دیکتاتوری و درهم شکستن شورش های تهیدستان، گرسنگان، مالباختگان و ورشکست شده گان و حفظ نظام در شرایط تهدیدات خارجی و تحریم هاست. عناصر کلیدی فساد سازمان یافته و ساختاری تحت هدایت ولی فقیه به نام مبارزه با فساد برای تصفیه جناحی و تامین اراده واحد برای سرکوب گسترده تر مردم به میدان آمده اند. @ordoyekar

  • کارگر

    با این مواضع دو نکته روشن شده: نکته اول این است که نمایش وفاق جناح ها برای متحد نشان دادن حاکمیت در برابر فشارهای خارجی و تهدید جنبش ضد دیکتاتوری از پائین کنار گذاشته شده و خط تصفیه با مشارکت فعال رهبر، قوه قضاییه، سازمان اطلاعات سپاه و متحدان امنیتی دستگاه ولایت کلید خورده است. علتش هم کاملا روشن است. روحانی با دولتی فاسد و ناکارا، با سیاست های اقتصادی فاجعه باری که تنها باعث تشدید رکود و بیکاری و فقر و شکاف طبقاتی و تهیدست سازی در مقیاس انبوه تر شده؛ با پشت پا زدن به همه وعده هایی که به نام آنها رای آورده، حالا به چهره ای منفور و منزوی در بین اکثریت کسانی که روی او شرط بندی کرده و به او رای داده بودند تبدیل شده است. خالی کردن زیر پای روحانی و زدن تعدادی از همکارانش در این شرایط نه تنها خشمی در جامعه برنمی انگیزد که حتی مایه خشنودی زخم خورده گان را فراهم می کند. مثلا چه کسی حاضر است به دستگیری پسر نوبخت از سوی کسانی که خودشان هزار بار از او فاسدتر و زورگوترند اعتراض می کند؟ چه کسی حاضر است به مجازات دختر نعمت زاده وزیر سابق صمت که محتکر داروست، اعتراض کند؟ یا به برکناری ربیعی؟ یا حتی استیضاح خود روحانی؟ مردم ایران در جنبش دی ماه 96 به صراحت و قاطعیت و به درستی اعلام کردند که از هر دو جناح سیاسی عبور کرده اند و اگر هم از مشاجرات آنها برای حرکت مستقل خودشان بهره برداری کنند، قطعی است که حاضر نیستند برای حمایت از یکی در برابر تعرض دیگری به میدان بیایند. واقعیت این است که با فعال شدن خط تصفیه، پلاتفرم پانزده ماده ای خاتمی که مثلا قرار بود اصلاح اصلاحات باشد مرده به دنیا آمده است. هر چند این این پلاتفرم از همان آغاز چهارده بند اولش به بند پانزدهم که درخواست از خامنه ای و آویزان شدن به او بود، کاملا تباه شده مطرح شده بود و چیزی جز نمایش بحران فروپاشی جریان اصلاح طلبی نبود.

  • کارگر

    خط تصفیه را کلید زده اند ▪️▪️عناصر کلیدی فساد ساختاری تحت هدایت ولی فقیه به نام مبارزه با فساد برای تصفیه جناحی و تامین اراده واحد برای درهم شکستن شورش های تهیدستان، گرسنگان، مالباختگان، ورشکست شده گان و مطالبه گران به میدان آمده اند▪️▪️ اردوی کار: اژه ای سخنگوی قوه قضاییه دیروز بر گرفتن موافقت خامنه ای برای کنار گذاشتن «برخی محدودیت‌های قانونی»در مبارزه با مفسدین اقتصادی به جای دادن لایحه به مجلس تاکید کرد. این تاکید چیزی جز موافقت ضمنی با وضعیت فوق العاده ندارد. لغو ضربتی «محدودیت قانونی» اگر کودتا نباشد شبه کودتاست خامنه ای در سخنان امروز جهت گیری اصلی برخورد با مفسدین اقتصادی در رابطه با ارز و سکه را به سمت «بی‌تدبیری‌ها و بی‌توجهی‌ها»ی کسانی که ارز و سکه را داده اند متوجه دانست و گفت: «ما مدام دنبال آن کسی می‌گردیم که می‌گیرد، درحالی‌که تقصیر عمده متوجه کسی است که آن را داد.» او نامه اش به رییس قوه قضاییه را «یک گام مهم مثبتی برای مقابله با فساد و مفسد اقتصادی» دانست و تاکید کرد که «مفسد باید مجازات شود.»

  • مهدی

    ایران بعد حمله اسراییل با ۵۰ موشک پایگاههای اسراییل در جولان رو هدف قرار داد و تلفات سنگینی وارد کرد

  • مهدی

    موشکهای ایران بسیار بسیار پیشرفته تر از موشکهای یمنی و فلسطینی هستند..ایران هیچوقت آخرین ورژن آخرین ورژن موشکهاشو در اختیار دیگران قرار نمیده...بماند که سیستمهای پدافندی پاتریوت و... هم در رهگیری کامل موشکهای ساده یمن و فلسطین عاجز هستن به قول خود اسراییلیها

  • farid

    عبدالصمد خرم‌آبادی معاون دادستان !? کل روز سه‌ش کشورنبه ۲۳ مرداد، در نوشته‌ای اعلام کرد که دادستان کل کشور در نامه‌ای به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات «غیرقانونی بودن» درخواستش برای بررسی رفع فیلتر توئیتر در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه را اعلام کرده‌است!. به گفته آقای خرم‌آبادی: «توئیتر یک شبکه اجتماعی آمریکایی است که کنترل آن در اختیار دشمن می‌باشد!. مدیران این شبکه در فتنه سال ۸۸ صراحتاً از فتنه حمایت کردند!!.