ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دومین دور مذاکرات کردهای سوریه با حکومت اسد در دمشق

کردهای سوریه به دنبال دستیابی به پیمانی سیاسی با رژیم اسد هستند تا بتوانند خودمختاری خود را در این کشور حفظ کنند: چالش تازه‌ای برای سیاست‌های راهبردی آمریکا در سوریه.

الوطن، روزنامه طرفدار حکومت سوریه اعلام کرد که شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) که توسط کردها هدایت می‌شود برای دور دوم مذاکرات خود با حکومت بشار اسد به دمشق رفته است. اطلاعات چندانی از آنچه که پشت درهای بسته در دمشق اتفاق افتاد در دست نیست. همین‌قدر مشخص است که کردهای سوریه و حکومت اسد درباره خودمختاری کردهای سوریه با یکدیگر در گفت‌وگو مانده‌اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، پیش از این، در ژوئیه سال جاری هیئتی متشکل از اعضای نیروهای دموکراتیک سوریه که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند و کنترل حدود یک چهارم خاک سوریه را در اختیار دارند در نخستین دیدار خود با مقامات حکومت بشار اسد در دمشق گفت‌وگو کرده بود.

این دیدارها نشان‌دهنده تلاش‌های رهبران کرد برای گشودن کانال‌های جدید به روی دولت بشار اسد است. آن‌ها به دنبال مذاکره برای دستیابی به پیمانی سیاسی هستند تا بتوانند خودمختاری کردهای سوریه را حفظ کنند.

«یگان‌های مدافع خلق» (YPG) رهبری نیروهای دموکراتیک سوریه را به عهده دارند. این شبه‌نظامیان اغلب از رویارویی با حکومت اسد پرهیز می‌کنند و اعلام کرده‌اند که هدفشان بیش از آنکه سرنگونی حکومت اسد باشد، تأمین حقوق مدنی کردهاست. شورای دموکراتیک سوریه (SDC) بازوی سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه محسوب می‌شود.

این موضعِ نیروهای دموکراتیک سوریه آن‌ها را از گروه‌های شورشی دیگر متمایز می‌کند. دیگر گروه‌های شورشی از سال ۲۰۱۱ خواهان سرنگونی رژیم بشار اسد هستند و اکنون به جز استان ادلب در شمال سوریه و در مرز با ترکیه سایر مناطقی را که در اختیار داشتند از دست داده‌اند.

ریاض درار، یکی از مسئولان شورای دموکراتیک سوریه روز سه‌شنبه ۱۴ اوت / ۲۳ مرداد به الوطن گفت این شورا مذاکرات جدیدی را در مورد دولت محلی و تمرکززدایی آغاز کرده است.

به‌گفته درار، «تمامی گفت‌وگوهایی که اکنون در جریان است برای یافتن نقطه‌نظر طرفِ مقابل است». او گفت: «[مذاکرات] نیازمند بررسی بیشتر برای تصمیم‌گیری است و موضوع به جلسات دیگر موکول شد.»

شورای دموکراتیک سوریه پس از دور نخست مذاکرات خود با رژیم اسد، ۲۸ ژوئیه / ۶ مرداد اعلام کرد که قرار شده تا برای پیشبرد مذاکرات و پایان دادن به خشونت در سوریه کمیته‌ای تشکیل شود. هدف از تشکیل این کمیته پیشبرد مذاکرات صلح و یافتن راه حلی برای خاتمه دادن به جنگ ۷ ساله در سوریه عنوان شد.

چنین مذاکراتی ممکن است مسائل جدیدی را در برابر سیاست آمریکا در سوریه مطرح کند زیرا نیروهای آمریکایی در جنگ علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) در قلمرو تحت اختیار نیروهای دموکراتیک سوریه مستقر هستند و دمشق نیروهای آمریکایی را اشغالگر می‌داند.

نیروهای کرد به‌رغم مخالفت آمریکا با خودمختاری آن‌ها، سرزمین‌هایی را که در اختیار گرفته‌اند با کمک نیروهای آمریکایی تصرف کرده‌اند. بسیاری از مناطق تحت کنترل آن‌ها در شمال و شرق سوریه، غنی از زمین‌های کشاورزی، نفت و آب است.

بشار اسد برای نخستین بار در ماه مه اعلام کرد که «درهای مذاکره» را به روی نیروهای دموکراتیک سوریه می‌گشاید. او همزمان تهدید کرد و گفت که آمریکایی‌ها به هر طریق باید از سوریه خارج شوند.

حکومت اسد در ماه‌های اخیر با کمک روسیه و ایران، متحدان خود، موفق به پس‌گیری بخش بزرگی از مناطق سوریه از دست شورشیان شده است.

بشار اسد اعلام کرده بود که جنگ تا تصرف کامل خاک سوریه ادامه خواهد یافت. او تشکیلات حاکم بر شمال شرقی سوریه که توسط شورای دموکراتیک سوریه اداره می‌شود را «تشکیلات موقت» نامیده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.