ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«در حداقل مزد بازنگری نشود، خانوارهای کارگری فرومی‌پاشند»

وضعیت اقتصادی در ایران چنان بد شده که رئیس انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو می‌گوید حداقل دستمزدی که برای امسال تعیین شده کفاف یک هفته زندگی یک خانواده سه نفره کارگری را هم نمی‌دهد.

در شرایطی که وضعیت اقتصادی ایران روز‌به‌روز بدتر می‌شود، رئیس انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو می‌گوید شرایط زندگی طبقه کارگر چنان دشوار شده که «حداقل دستمزد کفاف یک هفته زندگی یک خانواده سه نفره کارگری را نمی‌دهد.»

افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر به‌طور مستقیم بر زندگی اقشار کم‌درآمد تأثیر منفی گذاشته و حقوق کارگران در سایه تغییرات نرخ ارز و گرانی و تورم تقریباً هیچ شده است.

اکبر علی‌پور، رئیس انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو، سه‌شنبه ۲۳ مرداد با اشاره به وضعیت ناگوار اقتصادی کشور گفت: «اگر در مزد ۹۷ بازنگری نشود، خانوارهای کارگری دچار فروپاشی خواهند شد.»

او افزود: «اگر حداقل دستمزد را مبنا قرار دهیم، فکر نمی‌کنم حتی به اندازه‌ یک هفته زندگی یک خانوار سه نفره کفاف بدهد و کارگران متخصص که مثل کارگران چادرملو بیش از حداقل مزد عایدی دارند، بازهم نمی‌توانند با دستمزدشان هزینه‌های حداقلی زندگی را تأمین کنند.»

افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر به‌طور مستقیم بر زندگی اقشار کم‌درآمد تأثیر منفی گذاشته و بر این اساس افزایش حقوق کارگران در سایه تغییرات نرخ ارز و گرانی و تورم تقریباً هیچ شده است.

نرخ ارز در ماه‌های اخیر همه رکورد‌های قبلی در ایران را شکست. قیمت دلار در بازار آزاد از فروردین‌ماه افزایش یافت و نرخ هر دلار حتی تا بیش از ۱۲ هزار تومان هم رسید. تلاش دولت برای مهار افزایش قیمت ارز به جایی نرسیده و بهای دلار در سطح ۱۰ هزار تومان باقی مانده است.

این نوسانات شدید بر تمامی سطوح زندگی مردم در ایران تأثیر گذاشته و تبدیل به دومینوی قیمت‌ها شده است. بیشترین تأثیرات منفی آن نیز بر زندگی طبقات کم‌درآمد است.

اکبر علی‌پور می‌گوید کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی قدرت خرید کارگران نیازی به محاسبات و اطلاعات آماری دقیق ندارد. اعضای کارگری شورای عالی کار اعلام کرده‌اند اگر تغییر مؤلفه‌های تاثیرگذار در سبد معیشت را در نظر نگیریم، مزد ۴۸ درصد از ارزش خود را از دست داده و اگر این مؤلفه‌ها از قبیل مسکن، بهداشت و... را در نظر بگیریم، این افول قدرت خرید، ۷۲ درصد خواهد بود.

به‌گفته علی‌پور در چهار ماه گذشته خانوارهای کارگری به شدت سبد هزینه‌های خود را تقلیل داده‌ و از هزینه‌های آموزش، بهداشت و مسافرت خود کم کرده‌اند. حتی در زمینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز الگوی مصرف کارگران تغییر کرده و به سمت مواد غذاییِ ارزان‌تر و بی‌کیفیت‌تر سوق پیدا کرده‌ است.

شورای عالی کار در ۲۸ اسفندماه سال گذشته حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۷ را ۱۹,۸ درصد افزایش داد و به یک میلیون و ۱۰۴ هزار و ۱۴۰ تومان رساند. سال گذشته حداقل دستمزد ۹۳۰ هزار تومان بود.

با مقایسه حداقل دستمزد کارگران و نرخ ارز در سال گذشته و حداقل دستمزد کارگران و کاهش بیش از ۵۰ درصدی ارزش ریال در برابر دلار آمریکا در سال جاری، قدرت خرید کارگران به شدت کاهش یافته است.

افزایش قیمت ارز، افزایش تورم را نیز در پی داشته و با افزایش نرخ تورم، دولت نیز قیمت کالاهای اساسی را بالا می‌برد و در پی آن قیمت مواد و کالاهایی که کارخانجات برای تولید از آن استفاده می‌کنند نیز بالا خواهد رفت و رکود ایجاد خواهد شد.

شورای عالی کار در هفته‌های گذشته در مورد حداقل دستمزد تشکیل جلسه داده ولی هنوز راهکارهای عملی برای جبران کاهش فاحش قدرت خرید کارگران را ارائه نداده است.

رئیس انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو در این‌باره می‌گوید: «شرایط نابسامانِ طبقه‌ کارگر قابل کتمان نیست؛ باید بپذیرند که اگر در مزد ۹۷ بازنگری جدی اعمال نشود، خانوارهای کارگری دچار فروپاشی خواهند شد؛ این فروپاشی قابل پیش‌بینی‌ست؛ همین الان اکثریت قریب به اتفاق جامعه‌ کارگری ایران در مرز استیصال است؛ باید هر طور که می‌توانند قدرت خرید کارگران را احیا کنند؛ به‌طوری که بتوانیم با مزدمان حداقل به اندازه اسفند سال گذشته، خرید کنیم.»

او از فعالان و تشکل‌های کارگری خواست تا مطالبه‌ تغییر حداقل دستمزد را جدی بگیرند و از دولت بخواهند که هرچه سریع‌تر در این راستا اقدام کند.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران که دوم مرداد منتشر شد، نرخ تورم شهری «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در دوازده‌ماهه منتهی به تیر ۱۳۹۷ به ۱۱ درصد رسیده که نسبت به تورم ماه قبل آن سه دهم درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم شهری «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» تیرماه به ۸ درصد رسید که نسبت به ماه پیش از آن ۰,۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. برخی کارشناسان نرخ تورم را بیش از این ارزیابی کرده‌اند. استیو هانکه، استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز چندی پیش در توئیتر خود نرخ تورم ایران در ابتدای ژوئن / اواسط خرداد امسال را ۷۸,۵۵ درصد تخمین زد؛ یعنی ۱۰ برابر نرخ اعلام‌شده آن به صورت رسمی.

حمیدرضا امام‌قلی‌تبار، بازپرس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در مردادماه جاری از کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید کارگران از ابتدای سال جاری خبر داده  و گفته بود کارگران نرخ رسمی تورم را باور نمی‌کنند و افزایش قیمت‌ها و تورم واقعی را در زندگی روزمره لمس می‌کنند. به گفته او، اجاره‌بها امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته و خوراکی‌های ضروری نیز بین ۱۵ تا ۳۰ درصد گران‌تر شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مرغ کیلویی ۱۰ هزار تومان برنج پاکستانی کیلویی ۸ هزار رو ۵۰۰ تومان دوغ ۱.۵ لیتری ۵ هزار تومان گیلاس کیلویی ۲۵ هزار تومان و اما حقوق کارگر ...