ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«کرکوس» بریتانیا ساخت نیروگاه خورشیدی در ایران را متوقف کرد

۲۵۰ شرکت و ۳۰۰۰ فرد حقیقی در زمینه تولید برق از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در ایران فعالیت می‌کنند. شرکت بریتانیایی یکی از بزرگ‌ترین این شرکت‌ها بود.

شرکت «کرکوس» بریتانیا تحت تأثیر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا پروژه احداث یک نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو در ایران را متوقف کرد. این شرکت بریتانیایی فقط یکی از ۲۵۰ شرکت خارجی است که برای احداث نیروگاه‌های بادی و خورشیدی با وزارت نیرو قرارداد بسته‌اند، اما یکی از بزرگ‌ترین آن‌هاست.

سرمایه‌گذاری شرکت بریتانیایی کرکوس در نیروگاه‌های خورشیدی در ایران متوقف شد (عکس: بخشی از تأسیسات کرکوس در ایران)

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی که سه‌شنبه ۱۴ اوت/۲۴ مرداد منتشر شد، به نقل از مدیرعامل شرکت «کرکوس» گزارش داد که این شرکت با آغاز دور نخست تحریم‌های آمریکا علیه ایران تصمیم گرفته که پروژه احداث نیروگاه خورشیدی در ایران را به دلیل دشواری تأمین مالی آن متوقف کند. قرار بود شرکت‌های خصوصی بریتانیایی و اروپایی با مشارکت یک بانک بریتانیایی سرمایه لازم برای احداث این نیروگاه را فراهم کنند و بعد از سه سال، بهره‌برداری از این نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی آغاز شود.

دور اول تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی صبح دوشنبه ۱۵ مرداد/  ۶ اوت از ساعت ۴ بامداد به وقت گرینویچ آغاز شده است. در دور نخست بیش از همه بانک‌‌ها و مؤسسات مالی ایران تحت تحریم قرار گرفته‌اند. در دوم تحریم‌ها که از ۵ نوامبر آغاز می‌شود قرار است صادرات نفت ایران به صفر برسد.

ایران بعد از لغو تحریم‌های هسته‌ای در سال ۹۴ اعلام کرده بود که قصد دارد از طریق نیروگاه‌های بادی و خورشیدی تا سال ۹۹ پنج هزار مگاوات برق تهیه کند.

محمد صادق‌زاده، معاون وزیر نیرو اواسط تیر سال جاری اعلام کرده بود که در ایران از منابع انرژی تجدیدپذیر در مجموع  ۶۰۰ مگاوات برق تولید می‌شود. این مقام مسئول اظهار امیدواری کرده بود که با تداوم احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی، ایران بتواند تا پایان سال جاری ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید کند.

۷۰ درصد از بازدهی نیروگاه‌های خورشیدی در فصل تابستان است که در اثر استفاده از وسایل سرمایشی در خانه‌ها و ادارات و مؤسسات ۲۰ هزار مگاوات برق در ایران کم می‌آید. دولت امیدوار است با احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی این کمبود را جبران کند. صدور برق به جنوب عراق نیز در میزان نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی مؤثر بوده است. با قطع برق صادراتی به جنوب عراق، در نجف و کربلا و بصره اعتراضاتی اتفاق افتاد و آیت‌الله سیستانی، مرجع تقلید شیعه در عراق و همچنین مقتدی صدر، رهبر سائرون را هم به حمایت از معترضان واداشت.

وزارت نیرو اعلام کرده که ۵۰۰ شرکت و ۳۰۰۰ فرد حقیقی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران فعالیت می‌کنند. میزان سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران داخلی در این پروژه‌ها نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

علاوه بر شرکت بریتانیایی «کرکوس»، شرکت نروژی «ساگا انرژی» نروژ نیز در زمینه احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در ایران فعالیت می‌کند. ساگا انرژی در بازار ایران می‌ماند. اما مدیرعامل این شرکت به رویترز گفته تأمین مالی پروژه به دلیل تحریم‌های آمریکا پیچیده و دشوار شده و به همین سبب ممکن است اجرای پروژه این شرکت در ایران به تعویق بیفتد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.