ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرویز تناولی، مجسمه‌ساز برجسته ایرانی، همچنان ممنوع‌الخروج است

پرویز تناولی، مجسمه‌ساز مطرح ایرانی به دلیل شکایت یک گالری‌دار سابق در تهران همچنان نمی‌تواند از ایران خارج شود. او در دادگاه محکوم شده است.

نشریه «آرت‌نیوز» در گزارشی نوشته است که پرویز تناولی، مجسمه‌ساز مطرح ایرانی به دلیل شکایت یک گالری‌دار سابق در تهران همچنان نمی‌تواند از ایران خارج شود.

پرویز تناولی، مجسمه‌ساز و نقاش ایرانی

بنا به گزارش این نشریه جهانی، پرویز تناولی در ماه ژوئن گذشته برای شرکت در مراسم رونمایی از کتاب تازه خود به نام «زنان فرنگی در خانه‌های ایرانی» قرار بود به بریتانیا برود اما در فرودگاه امام مانع از خروج او از کشور شدند.

مقامات مسئول «نشر اکاذیب» را دلیل ممنوع‌الخروجی تناولی اعلام کرده بودند اما بعد معلوم شد که یک گالری‌دار سابق در تهران به نام مریم گودرزی از او شکایت کرده و همین موضوع دلیل ممنوع‌الخروجی تناولی بوده است.

به‌گزارش «آرت‌نیوز»، جریان از این قرار بوده که سه سال پیش این گالری‌دار شش اثر پرویز تناولی را که در سال ۱۹۷۲ فروخته شده بودند و پس از پیروزی انقلاب در ایران دادگاه انقلاب آن‌ها را مصادره کرده بود، خریداری کرده است. این آثار بعد به مریم گودرزی می‌رسد.

سپس مریم گودرزی از تناولی می‌خواهد که آثاری را که از این هنرمند خریداری کرده بوده از او دوباره بخرد. تناولی ابتدا این پیشنهاد را نمی‌پذیرد اما بعد قبول می‌کند که آن‌ها را با آثار جدیدی معاوضه کند.

در این معاوضه تناولی شش اثر جدید تحویل می‌دهد و آثار قبلی خود را پس می‌گیرد اما مریم گودرزی ارزش مادی آثار جدیدی که تحویل گرفته را بسیار کمتر از ارزش آثار اولیه می‌داند و درخواست غرامت می‌کند که تناولی آن را نمی‌پذیرد.

بدین ترتیب مریم گودرزی از پرویز تناولی به دادگاه شکایت می‌برد اما شکایت او چند بار در دادگاه رد می‌شود تا این‌که دادگاه تجدیدنظر شکایت او را می‌پذیرد. براساس حکم دادگاه تجدیدنظر تناولی یا باید شش اثر هنری را پس بدهد یا این‌که شش میلیون دلار به مریم گودرزی خسارت بپردازد. پرویز تناولی تا برآورده نکردن رأی دادگاه  ممنوع‌الخروج می‌شود.

پرویز تناولی معتقد است که مریم گودرزی قصد ارعاب او را دارد. وکیل او نیز در این مدت برای رفع ممنوع‌الخروجی موکلش تلاش‌هایی کرده اما موفق نشده است.

مریم گودرزی به «آرت‌نیوز» گفته است که پرویز تناولی یا باید این آثار را پس بدهد یا خسارت مالی را بپردازد.

تندیس تناولی، دختر پرویز تناولی معتقد است که پدرش بی‌گناه است و اسناد موجود ادعاهای مریم گودرزی را رد می‌کنند. او همچنین روند دادرسی و حکم صادره را غیرمنصفانه‌ می‌داند و می‌گوید حکم دادگاه بسیاری از معامله‌های هنری ایران را دچار مشکلات حقوقی می‌کند.

پرویز تناولی ۸۱ ساله از شناخته‌شده‌ترین و برجسته‌ترین هنرمندان معاصر ایران در سطح جهانی است و گرچه در دهه‌های اخیر مجسمه‌هایش بیشتر مورد توجه بوده، اما نقاشی‌های او نیز جایگاهی ویژه در نقاشی معاصر ایران دارد.

تعلق خاطر به جهان گذشته، استفاده از عناصر هنر بومی و سنتی ایران، اشیاء و نشانه‌های دوران کهن و سپری شده و ارایه آن‌ها در ترکیبی مدرن مبتنی بر زیبایی‌شناسی جدید از مهم‌ترین مشخصه‌های کارهای تناولی است.

او به دلیل مجسمه‌هایی چون «شاعر»، «هیچ»، «قفل و قفس»، «دیوار» و «دست‌ها» شناخته شده و در این میان «هیچ‌»‌هایش شهرت بیشتری دارد. آثار او در حراجی‌های مهم دنیا از جمله حراج کریستی جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند و از نظر قیمت هم رکوردهای بی‌سابقه‌ای را بر جا گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.