ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری حزب دمکرات کردستان ایران و سپاه در بانه

به تلافی و خونخواهی کشته‌شدگان در درگیری اشنویه، گروه مسلح وابسته به حزب دمکرات کردستان ایران در بانه کمین گذاشت. عده‌ای از مرزبانان کشته یا مجروح شدند.

خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه گزارش داده‌اند که در درگیری نیروهای مرزبانی با عوامل گروه‌های «ضد انقلاب» در مسیر جاده برده‌بوک بانه چهار مرزبان زخمی شده‌اند. پایگاه اطلاع‌رسانی حزب دموکرات کردستان ایران، (حدکا) خبر داده که این درگیری عصر پنجشنبه ۲۵ مرداد در بانه اتفاق افتاده. بر اساس این خبر، «نیرویی ناشناس و مسلح» خودروی سپاه پاسداران را در جاده ‌رده‌بوک بانه هدف قرار داد و چهار سرنشین این خودرو نیز در این درگیری جان خود را از دست داده‌اند.

پاترول مرزبانی در حال گشت‌زنی در نوار مرزی (عکس: آرشیو)

هفته گذشته نیروهای سپاه پاسداران و پیشمرگه‌های حزب دمکرات کردستان ایران در یک منطقه مرزی در نزدیکی اشنویه درگیر شدند. قرارگاه حمزه سیدالشهدا اعلام کرده بود که ۱۰ تن از نیروهای کرد در این درگیری کشته شدند. حزب دمکرات کردستان با انتشار پیامی در توییتر تعداد کشته‌شدگان سپاه پاسداران را ۱۲ نفر اعلام کرده بود و وعده داده بود که تلافی می‌کند. اکنون کمتر از یک هفته بعد از درگیری مسلحانه در اشنویه، در بانه هم نیروهای سپاه در کمین ستیزه‌جویان قرار گرفته‌اند.

محمد فلاحی، فرماندار بانه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته است که شامگاه گذشته ستیزه‌جویان به نیروهای مرزبانی سپاه حمله کردند و چهار نفر از مرزبانان در این حمله مجروح شدند.

به گفته فرماندار بانه این درگیری در مسیر جاده برده‌بوک نزدیک روستای ابولحسن اتفاق افتاد. حیدری گفته است حال مجروحان رو به بهبود گذاشته، حزب دمکرات کردستان ایران اما اعلام کرده که هر چهار سرنشین خودرو کشته شده‌اند.

سازمان حقوق بشری «هنه‌گاو» گزارش داده که گروه «عقاب‌های زاگروس» وابستە بە حزب دمکرات کردستان ایران با صدور بیانیەای ضمن بر عهدە گرفتن مسئولیت این حملە اعلام کرده کە در حملە شامگاه گذشته ٤ نفر از نیروهای هنگ مرزی کشتە شدە و ٣ نفر دیگر نیز زخمی شدەاند.

در این بیانیە آمدە است کە فرمانده مسئول هنگ مرزی چومان مجروح شده است.

در ادامە بیانیە «عقاب‌های زاگرس» وابسته به حزب دمکرات کردستان ایران می‌گویند کە بە تلافی حملە چند روز پیش نیروهای سپاه پاسداران بە گروهی از پیشمرگەهای حزب دمکرات کردستان ایران در اشنویە، به نیروهای سپاه در بانه حمله کرده‌اند.

حزب دموکرات کردستان ایران شهریور سال ۱۳۹۵ اعلام کرد که وارد فاز نبرد مسلحانه با جمهوری اسلامی ایران شده است. علاوه بر حزب دمکرات کردستان ایران، برخی دیگر از گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی مانند پژاک و کومله نیز گاهی در مناطق مرزی غرب ایران با مرزبانان سپاه درگیری پیدا می‌کنند.

اواخر تیر سال جاری  ۱۱ تن از اعضای سپاه پاسداران در درگیری با حزب «حیات آزاد کردستان» (پژاک) کشته شدند. در آن زمان رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده بود که سپاه انتقام درگیری مریوان را «در سرلوحه برنامه‌های جاری» خود قرار خواهد داد. چند روز بعد نیروهای حزب دمکرات کردستان ایران در منطقه مرزی نودشه کرمانشاه با سپاه درگیر شدند. در این درگیری نیز عده‌ای از هر دو طرف کشته و مجروح شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیامک

    این درگیری های نظامی ناسیونالیستها با سپاه در ناحیه های مرزی دردی از مردم کردستان دوا نمی کند. مبارزات طبقاتی کارگران, زحمتکشان و مردم کردستان در شهرهای کردستان, در کارخانه ها, در خیابانها,... جاری است. سرنگونی و براندازی انقلابی جمهوری جهنمی اسلامی از درون شهرهای ایران و از کانال مبارزات طبقاتی کارگران ایران میگذرد, نه از طریق "عملیات مسلحانه" ای که هیچ ربطی به مبارزات جاری مردم ندارد. اما گرایشات ناسیونالیستی کرد تنها چیزی را که نمیدانند مقولهء مبارزهء طبقاتی و چگونگی پیشبرد آن است. عوضش تا دلت بخواد مثل آب اماله هی در حال آمدن و رفتن به واشنگتن و منتظر دستورات برای "رژیم چنج "هستند!