ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارزش لیر ترکیه ۶ درصد دیگر کاهش یافت

وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که اگر ترکیه کشیش اهل کارولینای شمالی را آزاد نکند، دولت آمریکا، ترکیه را تحریم می‌کند. اثر این سخنان بلافاصله در بازارها آشکار شد.

دادگاهی در ازمیر با درخواست آزادی اندرو برانسون، کشیش آمریکایی که به جاسوسی متهم شده مخالفت کرد. وزارت خزانه‌د‌اری آمریکا اعلام کرده که اگر اندرو برانسون کشیش اهل کارولینای شمالی آزاد نشود، دولت آمریکا ترکیه را تحریم اقتصادی می‌کند. ارزش لیر در برابر دلار آمریکا جمعه ۱۷ اوت/ ۲۶ مرداد ۶ درصد دیگر کاهش یافت.

۱۷ اوت: یک صرافی در استانبول

خبرگزاری آنادلو جمعه ۱۷ اوت/ ۲۶ مرداد گزارش داد که دادگاه عالی ازمیر حکم دادگاه بدوی مبنی بر حصر خانگی اندرو برانسون را تأیید کرده است. دادگاه عالی ازمیر همچنین حکم ممنوع‌الخروجی کشیش آمریکایی را تمدید کرد.

شامگاه گذشته استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته بود که چنانچه دولت ترکیه کشیش اهل کارولینای شمالی را آزاد نکند، دولت آمریکا، ترکیه را تحت تحریم اقتصادی قرار می‌دهد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با انتشار پیامی در توییتر از برانسون به عنوان یک «وطن‌پرست» که «به گروگان گرفته شده» یاد کرد و اعلام کرد که دولت آمریکا حاضر نیست برای آزادی او پولی بپردازد، اما محدودیت‌هایی برای ترکیه در نظر خواهد گرفت.

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 16. August 2018

به سبب این تنش‌ها، ارزش لیر در برابر دلار آمریکا در بازارها ۶ درصد دیگر کاهش یافت. به گزارش خبرگزاری رویترز صبح جمعه ۱۷ اوت/ ۲۶ مرداد هر دلار به قیمت ۶,۲۴۹۹ لیر به فروش رسید. تزریق ۱۶ میلیارد دلار کمک مالی قطر به بازارهای مالی ترکیه و نزدیکی دولت اردوغان به اتحادیه اروپا نیز نتوانست مانع از کاهش بیشتر نرخ برابری لیر ترکیه شود. نرخ تورم هم در این مدت اندک دو رقمی شده و به ۱۳ درصد رسیده است.

لیر حدود ۴۰ درصد از ارزش خود را در اثر دخالت رجب طیب اردوغان در سیاست‌های بانک مرکزی ترکیه و تنش این کشور با آمریکا بر سر معامله تسلیحاتی با روسیه و محاکمه کشیش پروتستان آمریکایی از دست داده است. شامگاه گذشته برات البیرک، وزیر دارایی ترکیه و داماد اردوغان در سخنانی که در حضور شمار زیادی از سرمایه‌داران ترکیه ایراد کرد، گفت: «به نظم و انضباط مالی پایبند هستیم و اصلاحات ساختاری اقتصادی و مالی را در اولویت قرار داده‌ایم. با تدابیر جدید و محتاطانه اقتصادی و اجرای سیاست‌های مالی دقیق، ترکیه رشد پایدارتری خواهد داشت.»

آلبایراک همچنین به تأکید گفت: «ما قصد کنترل سرمایه‌گذاران را نداریم و فقط در صدد حمایت از بخش بانکی به منظور تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری هستیم.»

بانک مرکزی ترکیه نیز اقداماتی برای تثبیت لیر انجام داده است: موعد پرداخت سرمایه‌های خارجی به تعویق افتاده و تراکنش‌های مالی نیز محدود شده است. بانک سوسیات جنرال اعلام کرده که در اکتبر سال جاری موعد پرداخت سود وام‌هایی که شرکت‌های ترکیه‌ای در مجموع به مبلغ ۳,۸ میلیارد دلار دریافت کرده‌اند فرامی‌رسد. پرداخت سود این وام‌ها با توجه به کاهش ارزش لیر در برابر دلار آمریکا ممکن است برخی از شرکت‌ها را در آستانه ورشکستگی قرار دهد. سوسیات جنرال همچنین جمعه ۱۷ اوت/ ۲۶ مرداد اعلام کرد که ترکیه در بین کشورهای در حال توسعه از بالاترین میزان استقراض خارجی برخوردار است. وابستگی ترکیه به نفت و گاز ایران نیز به این بحران دامن زده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از شهروندان این کشور خواسته است دارایی‌شان به دلار و طلا را برای تثبیت ارزش لیر به بانک‌ها بسپرند. به گزارش رویترز در اثر این تمهیدات ذخایر ارزی بانک‌های ترکیه در ماه اوت از ۱۵۸,۶ میلیارد دلار به ۱۵۹,۹ میلیارد دلار افزایش یافته که در تثبیت نرخ لیر عملا بی‌اثر است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.