ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد درگذشت

در سال ۲۰۰۱ عنان و سازمان ملل متحد به طور مشترک برنده جایزه صلح نوبل شدند. اما از همان سال، جهان با دور تازه‌ای از جنگ‌ها مواجه شد.

کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد درگذشت. او از دسامبر ۱۹۹۶ تا ژانویه ۲۰۰۷ این سمت را بر عهده داشت.

آخرین مأموریت مهم عنان در سازمان ملل حل بحران سوریه بود، مأموریتی با پایان ناموفق.

عنان از سال ۱۹۶۲ به کار با سازمان ملل مشغول شد. در سال ۲۰۰۱ عنان و سازمان ملل متحد به طور مشترک برنده جایزه صلح نوبل شدند. اما از همان سال، جهان با دور تازه‌ای از جنگ‌ها مواجه شد. ابتدا حمله آمریکا به افغانستان و بعدتر عراق، سازمان ملل را در موقعیت پیچیده‌ای قرار داد.

عنان در سال ۲۰۰۴ حمله آمریکا به عراق را غیرقانونی خواند. عنان همچنین خواهان تغییراتی در ساختار شورای امنیت بود.

آخرین نقش تعیین کننده کوفی عنان در سازمان ملل زمانی کلید خورد که او در فوریه ۲۰۱۲ به عنوان نماینده ویژه این سازمان و اتحادیه عرب در امور سوریه انتخاب شد.

دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد در آن زمان برای حل بحران سوریه به دمشق و تهران نیز سفر کرد. عنان طرح صلحی نیز تهیه کرد اما هیچ‌کدام از طرفین درگیری، آن را اجرا نکردند. عقب‌نشینی نیروهای ارتش سوریه و انتقال تسلیحات سنگین از مناطق شهری و توقف عملیات نظامی در مناطق مسکونی، اجرای آتش‌بس بین نیروهای دولتی و مخالفان، آزادی زندانیان سیاسی و امداد‌رسانی به غیر‌نظامیان در مناطق درگیری از مهم‌ترین بندهای طرح شش ماده‌ای کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه بودند. کوفی عنان سرانجام در ژوئیه ۲۰۱۲ میانجی‌گری در بحران سوریه را رها کرد و از سمت خود استعفا داد.

کوفی عنان در نشست رسانه‌ای خود در ژنو پس از اعلام استعفای خود به شدت حکومت سوریه را مورد انتقاد قرار داد و ادامه خون‌ریزی‌ها و عدم پیشرفت طرح شش‌بندی صلح را بیش از هر چیز به "خودسری‌"ها و امتناع رژیم نسبت داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.