ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زابل غرق در گردوغبار: سرعت بی‌سابقه بادهای ۱۲۰ روزه

سرعت و تعدد بادهای ۱۲۰ روزه در ۳۳ سال اخیر بی‌سابقه است. آلودگی هوای زابل به ۱۰ برابر حد مجاز رسیده. زهک، هیرمند، هامون و نیمروز نیز وضعیت مشابهی را تجربه می‌کنند.

بادهای ۱۲۰ روزه در سیستان و بلوچستان زندگی عادی مردم در  زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز مختل کرده است. اکنون سرعت وزش باد در ایستگاه فرودگاه زابل به بیش از ۸۶ کیلومتر بر ساعت رسیده.

سرعت و تعدد بادهای ۱۲۰ روزه در ۳۳ سال اخیر بی‌سابقه است/ عکس از محمد دهدست، خبرگزاری مهر

محمود دیانتی، رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرد «وزش باد با سرعت ۸۶ کیلومتر بر ساعت میزان غلظت ذرات معلق در هوای زابل را به بیش از ۱۰ برابر حد مجاز رساند».

دید افقی در محل فرودگاه زابل را به ۳۰۰۰ متر کاهش یافته.

در چهار شهرستان دیگر  زهک، هیرمند، هامون و نیمروز نیز باد و گردوخاک زندگی مردم را مختل کرد.

یک هفته پیش نیز توفان شدیدی شهر زابل را فرا گرفت. حداکثر سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در محدوده شهرستان زابل به ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت رسید. این توفان موجب شد میزان دید افقی در محدوده فرودگاه زابل به ۱۵۰ متر و در محدوده شهرستان زهک به ۱۰۰ متر کاهش پیدا کند. شهروندان در این مناطق دچار مشکلات تنفسی شدیدی شده‌اند.

زابل بیشترین آمار بیماری سل را در ایران دارد؛ سالانه در این منطقه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر به آمار مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود. مقامات دانشگاه علوم پزشکی زابل می‌گویند توفان شن و ریزگرد در شیوع بیماری سل در منطقه سیستان نقشی اساسی ایفا می‌کند.

افزایش بادهای بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت

وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان در تابستان‌ها رخ می‌‎دهد. اما گفته می‌شود در سال‌های گذشته مدت زمان وزش این بادها افزایش یافته است. علاوه بر این، خشکی تالاب نیز هامون بر شدت گرفتن توفان گرد و خاک افزوده است.

پیش بینی می‌شود از دو روز دیگر سرعت وزش این بادها افزایش یابد.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان می‌گوید امسال وزش باد‌های با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زابل ۹۵۰ درصد نسبت به میانگین بلند مدت افزایش یافته و «تا کنون حدود ۱۹ بار سرعت وزش باد‌های منطقه‌ای زابل به بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید که در ۳۳ سال اخیر بی سابقه است».

او طوفان ۱۱۹ کیلومتری ۲۱ و ۲۲ مرداد امسال را در هفت سال اخیر بی‌سابقه خواند.

دو سال پیش سازمان بهداشت جهانی بر اساس اندازه‌گیری ریزگردهای معلق در هوا، شهر زابل واقع در استان سیستان و بلوچستان را آلوده‌ترین شهر جهان معرفی کرده بود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.