ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی ائتلاف ضدداعش: نیروهای آمریکایی تا هر وقت لازم باشد در عراق می‌مانند

یک فرمانده ارتش آمریکا از همکاری نیروهای امنیتی عراق با نیروهای سوریه دموکراتیک خبر داده است. به گفته او، حضور آمریکا در عراق برای بازگرداندن ثبات ادامه خواهد یافت.

هرچند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از حضور سربازان این کشور در جنگ علیه «دولت اسلامی» (داعش) ابراز نارضایتی می‌کند، سخنگوی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق می‌گوید نیروهای آمریکایی «تا هر وقت لازم باشد» در عراق خواهند ماند.

سربازان آمریکایی در حال آموزش سربازان عراقی، ۲۰۱۵ ــ منبع: AFP

شان رایان در یک نشست خبری در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی در این باره گفت:

«ما سربازان را در عراق تا وقتی که فکر کنیم لازم است، نگه خواهیم داشت... دلیل اصلی‌اش این است که باید پس از شکست نیروهای نظامی داعش، در راستای بازگرداندن ثبات تلاش کنیم و به همین خاطر، هنوز باید در آنجا بمانیم.»

به گفته شان رایان، حدود پنج هزار و ۲۰۰ سرباز آمریکایی در عراق حضور دارند.

او در عین حال توضیح داد که شمار سربازان آمریکایی حاضر در عراق شاید کاهش یابد. به گفته او، کاهش شمار سربازان به این بستگی دارد که دیگر کشورهای عضو پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) برای آموزش ارتش عراق نیرو به این کشور اعزام کنند.

ایالات متحده از ناتو خواسته بود که برای بازگرداندن ثبات به عراق پس از جنگ سه‌ساله با گروه داعش کمک کنند. وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در فوریه امسال اعلام کردند که مأموریت «آموزش و مشاوره» بزرگتری برای این کشور ترتیب خواهند داد.

عراق دسامبر گذشته پیروزی بر داعش را رسماً اعلام کرد. پنج ماه پیش از آن موصل، دومین شهر بزرگ عراق و اصلی‌ترین پایگاه سابق داعش در این کشور به کنترل نیروهای دولتی درآمده بود.

همکاری ارتش عراق و نیروهای سوریه دموکراتیک

آمریکا، رهبر ائتلاف بین‌المللی ضدداعش حدود دو هزار سرباز در سوریه دارد. این سربازان به نیروهای «سوریه دموکراتیک»، ائتلافی از نیروهای محلی به رهبری کردها، در جنگ با داعش کمک می‌کنند.

نیروهای سوریه دموکراتیک سال گذشته توانستند داعش را از رقه، پایتخت خلافت خودخوانده‌اش در سوریه بیرون کنند. آنها اکنون در حال مذاکره با دولت دمشق بر سر آینده سوریه و دستیابی به خودمختاری هستند.

شان رایان در نشست خبری ابوظبی ادعا کرد که نیروهای عراقی و نیروهای سوریه دموکراتیک همکاری با یکدیگر را آغاز کرده‌اند:

«اخیراً همکاری‌های بسیاری بین نیروهای سوریه دموکراتیک و نیروهای امنیتی عراق شاهد هستیم. قبلاً این‌ گونه بود که این دو طرف تنها در نشست‌های ائتلاف حضور می‌یافتند، اما اکنون با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌اند.»

ارتش عراق از سال گذشته با توافق بشار اسد، رئیس دولت دمشق و ائتلاف بین‌المللی، چندین حمله هوایی علیه مواضع داعش در سوریه انجام داده است. آخرین مورد آنها به چند روز پیش بازمی‌گردد.

رایان در این نشست گفت که عملیات نیروهای سوریه دموکراتیک برای بیرون‌راندن کامل داعش از سوریه، به خاطر صدها وسیله انفجاری جاسازی‌شده به دست این گروه با مشکل مواجه شده است.

برت مک‌گورک، فرستاده ویژه ایالات متحده در ائتلاف بین‌المللی ضدداعش نیز در این باره گفته است که «ما هنوز آخرین مرحله برای شکست فیزیکی خلافت خودخوانده اسلامی را آغاز نکرده‌ایم. این مرحله الان در حال آماده‌شدن است و وقتی بخواهیم، زمانش فرا خواهد رسید.»

دونالد ترامپ شنبه ۱۸ اوت / ۲۷ مرداد در پیامی توئیتری از لغو کمک‌ ۲۳۰ میلیون دلاری این کشور برای «توسعه سوریه» خبر داد.

آمریکا ۳۰۰ میلیون دلار از متحدانش برای هزینه جهت بازسازی سوریه جمع‌آوری کرده، اما پرداخت آن را مشروط به توافق بین‌المللی بر سر یک فرآیند سیاسی برای پایان‌دادن به جنگ کرده است.

ترامپ پرداخت سالانه ۲۳۰ میلیون دلار برای بازسازی و توسعه سوریه را مارس سال جاری معلق کرد. او گفت که می‌خواهد سربازان آمریکایی را هر چه سریع‌تر از سوریه خارج کند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.