ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آمریکا: زمان صلح در افغانستان فرارسیده

مایک پمپئو با انتشار بیانیه‌ای خواهان آغاز مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان شده است. پاکستان هم بلافاصله حمایت کرد.

وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت آمریکا آماده حمایت از مذاکرات صلح بین دولت محمد اشرف غنی و طالبان است. مایک پمپئو در بیانیه خود آورده است: این طرح پاسخی به درخواست‌های مردم افغانستان برای برقراری صلح در این کشور است. وزیر خارجه آمریکا گفت: دیگر مانعی در مسیر مذاکرات وجود ندارد. زمان صلح فرارسیده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در کابل (عکس: آرشیو)

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان فقط چند روز بعد از حمله طالبان به شهر استراتژیک غزنی بعد از ظهر روز گذشته به مناسبت فراررسیدن عید قربان به مدت دو ماه آتش‌بس اعلام کرد با این شرط که ستیزه‌جویان طالبان از این پیشنهاد استقبال کنند.

غنی در یک نطق تلویزیونی که به مناسبت استقلال افغانستان از امپراطوری بریتانیا در سال ۱۹۱۹ ایراد کرد از رهبران طالبان خواست از درخواست‌های ملت افغانستان برای دستیابی به صلح پایدار استقبال کنند. رئیس جمهور افغانستان از طالبان خواست خود را برای انجام مذاکرات صلح با دولت او آماده کنند.

آتش‌بس از شامگاه عید قربان برقرار می‌شود و اگر طالبان هم آن را نقض نکند، در مجموع به مدت سه ماه ادامه می‌یابد.

طالبان در دو هفته گذشته به ولایت‌های مختلف افغانستان حمله کردند. در حمله طالبان به شهر استراتژیک غزنی ۲۰۰ نفر کشته شدند و خانه‌های زیادی هم از ساکنان این شهر از بین رفت.

ارتش افغانستان اما موفق شد با حمایت جنگنده‌های شکاری نیروی هوایی آمریکا طالبان را از این شهر بیرون براند.در ماه رمضان هم محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اعلام آتش‌بس کرد اما سرانجام ناگزیر شد به دلیل حملات مکرر طالبان آتش‌بس را بشکند.

طالبان در این میان اعلام کرده که آتش‌بس پیشنهادی دولت افغانستان را به رأی می‌گذارد. در ماه رمضان طالبان آتش‌بس را بلافاصله رد کرده بود.

رئیس جمهور افغانستان در سخنانی که از تلویزیون پخش می‌شد اعلام کرد که دانشگاهیان،مراجع و علمای افغانستان، احزاب سیاسی، گروه‌هایی از مردم و اعضای شوراها همگی خواهان برقراری آتش‌بس، مذاکره با طالبان و پایان جنگ هفده ساله افغانستان‌اند.

رهبران طالبان خواهان مذاکره مستقیم با ایالات متحده آمریکا هستند. جمعه گذشته، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود که طالبان به دلیل فقدان پایگاه مردمی، با حمله به غزنی تلاش کرد در مذاکرات صلح با دولت افغانستان دست بالا را داشته باشد.

دولت پاکستان بلافاصله از مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان حمایت کرده است. دولت آمریکا و دولت افغانستان، پاکستان را به حمایت از طالبان و داعش در افغانستان متهم کرده‌اند اما مقامات نظامی و اطلاعاتی پاکستان همواره این اتهام را رد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.