ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات- از میان آن‌ها: اعتراض به «خصوصی‌سازی» و اخراج کارگران در «لاستیک پارس» و «عمران سوله»

علاوه بر این، تجمع کارکنان بیمارستان خمینی علیه خصوصی‌سازی، اعتصاب و اعتراض در نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز و اعتراض نانوایان قم و پرستاران تهران خبرساز بود.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

تجمع کارکنان بیمارستان خمینی کرج مقابل سازمان همیاری شهرداری‌ها ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

تجمع کارکنان بیمارستان خمینی کرج: بیمارستان را به بخش خصوصی واگذار کردند

خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا گزارش کرد: بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل بیمارستان فوق تخصصی خمینی کرج، در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف بیمارستان و عدم تسویه مطالبات مزدی‌شان، مقابل سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرز تجمع اعتراضی برپا کردند.

قاسم طاهری، نایب رییس شورای اسلامی کار این بیمارستان گفته که ۵۰۰ نیروی کار شاغل در این بیمارستان بین ۵ تا ۱۰ ماه دستمزد معوق دارند.

به گفته او بیمارستان خمینی کرج چندی پیش به مزایده گذاشته شده و این مسئله موجب بلاتکلیفی بیشتر کارکنان شده است.

طاهری گفته که «به نظر می‌رسد قصد اصلی از مزایده، ایجاد تمهیداتی برای اعلام ورشکستگی بیمارستان بوده است».

عزیز اکبریان نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی هم در یک برنامه رادیویی گفته که سهامداران جدید «برای زمینی که بیمارستان دارد، دندان تیز کرده و می‌خواهند آن را به مجتمع تجاری- اداری تبدیل کنند».

سازمان همیاری‌های شهرداری کرج، استانداری البرز و بنیاد شهید مالک بیمارستان فوق تخصصی کرج هستند.

کارکنان این بیمارستان پیش از این نیز چندین مرتبه در اعتراض به وضعیت نامساعد پرداخت دستمزدها و شرایط کاری مقابل ساختمان نهادهای دولتی و در محوطه بیمارستان تجمع کردند.

طاهری خواسته کارکنان بیمارستان را علاوه بر پرداخت معوقات مزدی، حضور کارکنان در هیئت امناء اعلام کرده است.

چهارمین روز اعتصاب نیشکر هفت‌تپه

کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه برای چهارمین روز پیاپی اعتصاب کردند. به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه در چهارمین روز همچنان «تمامی بخش‌های مجتمع در اعتصاب هستند».

تصویری از تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه- ۳۰ مرداد ۹۷

این گزارش می‌افزاید: کارگران پس از تجمع مقابل ساختمان مدیریت، به سمت واحد «خوراک دام» مجتمع نیشکر هفت‌تپه حرکت کردند. آنها با شعار «غفاری حیا کن/ خوراک دام رو رها کن» خواستار اخراج مدیر واحد خوارک دام مجتمع شدند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه روز گذشته برای بازگشت به کار و پایان دادن به اعتصاب تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفته بودند.

بر پایه گزارش‌های منتشر شده، کارگران واحد خوراک دام بر اثر فشارهای امنیتی روز گذشته ناچار به کار شده بودند اما صبح امروز باردیگر به اعتصاب پیوستند.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه از شنبه ۲۷ مرداد آغاز شده است. کارگران معترض می‌گویند که وعده مدیران مجتمع و مسئولان محلی مبنی بر پرداخت دستمزد و حق بیمه معوق تحقق نیافته و علاوه بر این بخش‌هایی از این مجتمع به یک شرکت خصوصی به نام «سرزمین مهر و ماه» واگذار شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران دو روز پیش اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌داد این شرکت متعلق به فرزندان مدیران فعلی نیشکر هفت‌تپه است. کارگران معترض واگذاری زمین‌های نیشکر هفت‌تپه را «خط قرمز» دانسته و خواستار تشکیل شوراهای مستقل کارگری برای ادامه فعالیت مجتمع شده‌اند.

در دومین روز اعتصاب، کارگران اخراجی نیشکر هفت‌تپه پس از مذاکره با مدیران واحد خوراک دام اقدام به خودسوزی کردند. همچنین پنج تن از کارگران معترض توسط نیروهای امنیتی دستگیر و چند ساعت بعد به قید کفالت آزاد شدند. پیش از این نیز برای شماری از کارگران معترض پرونده قضایی تشکیل شده است.

همزمان با این اعتراض‌ها گزارشی مبنی بر تجمع بازنشستگان نیشکر هفت‌تپه در فرمانداری شوش و مذاکره آنان با فرماندار منتشر شده است. این کارگران گفته‌اند که به دلیل عدم واریز حق بیمه سختی کار سهم کارفرما، بازنشستگی آنان با مشکل روبرو شده است.

فرماندار شوش وعده کرده است که تا سه‌شنبه ۳۰ مرداد نتیجه پیگیری‌های خود برای رفع مشکل ۳۴۶ کارگر را با نمایندگان این کارگران در میان بگذارد.

دومین روز اعتراض کارگران فولاد ملی اهواز: حضور «چشمگیر زنان»

همزمان با دومین روز تجمع کارگران، روابط عمومی گروه ملی صنعتی فولاد اهواز اعلام کرد: یک ماه از معوقات مزدی کارگران را پرداخت کرده است. کارگران پیشتر در تجمع شنبه ۲۷ مرداد گفته بودند که با پرداخت «بخشی از معوقات مزدی» موافق نیستند و خواستار پرداخت یکباره تمامی مطالبات مزدی خود هستند.

دور تازه اعتراضات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز از شنبه ۲۷ مرداد آغاز شده است. آنها روز گذشته – دوشنبه ۲۹ مرداد نیز مقابل ساختمان سرپرستی شعب بانک ملی اهواز تجمع کردند.

اتحادیه آزاد کارگران از حضور «تعداد بیشتری از کارگران» و «حضور چشمگیر زنان شاغل» در سومین روز اعتراضات کارگران فولاد ملی اهواز خبر داده است.

در ویدئوهایی که از این تجمع اعتراضی منتشر شده، کارگران فریاد می‌زنند: «این همه بی‌عدالتی/ هرگز ندیده ملتی، کارگر می‌میرد/ذلت نمی‌پذیرد، نه زندان نه تهدید دیگر اثر ندارد، می‌جنگیم می‌میریم/ حق‌مون رو می‌گیریم، مرگ گروه ملی/ بدست بانک ملی».

ویدئویی کوتاه از تجمع امروز کارگران مقابل بانک ملی را ببینید:

[video width="520" height="330" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/08/فولاد-اهواز-30-مرداد-97.mp4"][/video]

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز «پرداخت و تسویه کامل حقوق ها، تأمین مواد اولیه و راه اندازی خطوط تولید» را شرط پایان اعتراض‌ها اعلام کرده‌اند.

گروه ملی فولاد اهواز یکی از شرکت‌های احداث‌شده به دست گروه سرمایه‌گذاری «امیر منصور آریا» (مه‌آفرید خسروی) در اهواز است که پس از مصادره اموال در نتیجه احکام صادرشده در پرونده اختلاس سه‌هزارمیلیارد تومانی، تحت نظر قوه قضائیه اداره می‌شد و سپس به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری اما با اعتراض کارگران لغو شد و اداره کارخانه بار دیگر به بانک ملی سپرده شد هرچند فرآیند خصوصی‌سازی کارخانه کاملاً منتفی نشده است.

تجمع کارگران عمران سوله در اعتراض به اخراج کارگران

شماری از کارگران شرکت «عمران سوله» در اعتراض به اخراج کارگران مقابل دفتر این شرکت در خیابان «جیحون» تهران تجمع کردند.

عمران سوله یکی از شرکت‌های ساخت تاسیسات فلزی در حوزه ساختمان و راه سازی به شمار می‌رود که در پروژه‌های شهرسازی هشتگرد و ساخت برج‌های بلندمرتبه تهران فعالیت می‌کند.

مدیران این شرکت در پاسخ به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اخراج کارگران را تائید اما از بیان آمار دقیق کارگران اخراجی خودداری کرده‌‌‌اند.

این شرکت دلیل اخراج کارگران را «شرایط بد اقتصادی» دانسته و اعلام کرده «برای کاهش هزینه‌ها» تعدادی از نیروها را «تعدیل کرده است».

از قرار معلوم شرکت عمران سوله به خاطر مشکلاتی همچون بالارفتن نرخ ارز و گرانی مواد اولیه دست به تعدیل این کارگران زده است.

سپرده‌گذاران کاسپین در رشت: پول‌های ما کو؟

سپرده‌گذاران موسسه مالی کاسپین برای چندمین بار مقابل سرپرستی این موسسه در رشت تجمع کردند. در یک ویدئو چند تن از زنان با حضور در داخل موسسه، خواستار پاسخگویی مسئولان هستند. یکی از آنان می‌گوید: ۹۴ میلیون تومان در این موسسه سپرده‌گذاری کرده اما هنوز نصف این مبلغ را هم دریافت نکرده است.

ویدئویی که در همین باره در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده را ببینید:

[video width="520" height="330" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/08/caspian-rashat.mp4"][/video]

سپرده‌گذاران مقابل ساختمان کاسپین نیز شعار می‌دهند: «نه قاضی نه دولت/ نیستند به فکر ملت».

آنها یک پلاکارد بزرگ نیز به همراه داشتند که بر روی آن نوشته: «در کشور شیعه عدل علی دزدها آزادند/غارت شدگان تهدید، بازداشت ، زندانی و دادگاهی می‌شوند/ این است عدالت علی»

مسئولان بانک مرکزی ایران مدعی شده‌اند که بالغ بر ۹۸ درصد مطالبات سپرده‌گذاران را بازگردانده‌اند. سپرده‌گذاران اما این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند: مسئولان پاسخگوی آنها نیستند.

یک ویدئو دیگر از اعتراض در مقابل ساختمان این موسسه در رشت:

[video width="520" height="330" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/08/کاسپین-رشت30-مرداد.mp4"][/video]

کارگران شهرداری نظرآباد: اعتراض به شش ماه کار بدون دستمزد

شماری از کارگران شهرداری نظرآباد در استان البرز در اعتراض به معوقات مزدی خود تجمع کردند.

تجمع کارگران شهرداری نظرآباد مقابل ساختمان شهرداری-۳۰ مرداد ۱۳۹۷

این کارگران زمستان سال گذشته نیز در یک تجمع اعتراضی خواهان پرداخت مطالبات مزدی خود شدند. پس از این تجمع مدیران دولتی شرکت‌های پیمانکار را مسئول تاخیر پرداخت دستمزد کارگران معرفی کردند.

دادستان نظرآباد کرج نیز همزمان با این اعتراض‌ها از احضار پیمانکار نیروهای خدماتی شهرداری و تعیین مهلت برای پرداخت مطالبات خبر داد.

کارگران معترض اما گفته‌اند که بیش از شش ماه دستمزدشان پرداخت نشده است.

تجمع کارگران نازنخ و مه‌نخ در قزوین: خبری از مطالبات نشد

کارگران بازنشسته کارخانه‌های نازنخ و مه‌نخ قزوین بار دیگر مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند. این کارگران دو هفته پیش نیز در یک تجمع خواستار پرداخت معوقات مزدی خود شده بودند.

تجمع کارگران نازنخ و مه‌نخ مقابل استانداری قزوین-۳۰ مرداد ۱۳۹۷

مقام‌های دولتی وعده کرده بودند با واگذاری و فروش بخشی از زمین‌های کارخانه، مطالبات معوق کارگران را پرداخت کنند.

فرماندار قزوین نیز «عدم حضور مالک» در ایران را دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات دانسته و گفته بود: اقدامات قانونی برای واگذاری در حال انجام است.

نازنخ و مه‌نخ یکی از واحدهای تولیدی نساجی در ایران بود که در دهه ۸۰ به بخش خصوصی واگذار و به دنبال آن تعطیل شد.

کارگران گفته‌اند که مطالبات برخی از آنها از زمان تعطیلی کارخانه پرداخت نشده است.

اعتراض کارگران لاستیک پارس به خصوصی‌سازی: «فرماندار یادت باشه/ لاستیک پارس هپکو نشه»

سازمان خصوصی‌سازی قصد دارد شرکت لاستیک پارس ساوه را به بخش خصوصی واگذار کند. این خبر اعتراض کارگران را به دنبال داشت. کارگران لاستیک پارس ساوه دوشنبه ۲۹ مرداد در مخالفت با واگذاری این واحد تولیدی در محوطه کارخانه تجمع کردند.

در یک ویدئو کارگران معترضان که مقابل ساختمان اداری کارخانه جمع شده‌اند، شعار می‌دهند: «فرماندار یاد باشه/ لاستیک پارس هپکو نشه».

ویدئو این اعتراض را که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده ببینید:

کارگران لاستیک پارس ساوه اردیبهشت سال جاری نیز در اعتراض به واگذاری این شرکت به بخش خصوصی شدند.

مدیرعامل این شرکت آن زمان گفته بود که خصوصی‌سازی این شرکت بر اساس تکلیف مجلس به بانک‌ها برای خروج از بنگاهداری است.

مالکیت لاستیک پارس ساوه پیش از واگذاری در اختیار سرمایه‌گذاری آتیه دماوند بود.

داوود میرزایی، دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر ساوه و زرندیه در همین رابطه به خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، گفته: کارگران نگران هستند با تغییر مدیریت شرکت به دلیل خصوصی‌سازی کارشان را از دست بدهند.

به گفته او تعداد کارگران این واحد تولیدی طی دو دهه گذشته از ۲۵۰۰ تن به ۷۰۰ تن کاهش یافته است.

میرزایی گفته است: «هیچ یک از کارگران نمی‌خواهد خاطره تلخ خصوصی‌سازی شرکت‌های هپکو، آونگان و... برای این شرکت و کارگران آن هم تکرار شود».

یکشنبه ۲۸ مرداد سایت خبری افکار نیوز اسناد واگذاری این شرکت به یکی از بدهکاران بانکی را منتشر کرد. برپایه این گزارش مالک جدید این شرکت پیشتر در مزایده سال ۹۶ نتوانسته مبلغ تعهد شده را تامین کند و به همین دلیل «واگذاری باطل شده است».

نماینده ساوه در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته که خریدار لاستیک ساوه یکی از بدهکاران بزرگ بانکی است و این نوع خصوصی‌سازی «منجر به ورشکستگی این واحد تولیدی خواهد شد».

لاستیک پارس با بیش از ۳۰ سال سابقه، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تایر در ایران به شمار می‌رود. این شرکت در سال ۱۳۵۵ با مشارکت بانک صنعت و معدن و شرکت پیرلی ایتالیا و سهامداران بخش خصوصی تاسیس شد.

کارگران لاستیک پارس ساوه مهر و آبان سال گذشته در اعتراض به اخراج کارگران دو هفته پیاپی اعتصاب کردند.

تجمع سپرده‌گذاران تعاونی اعتباری نظام پرستاری

شماری از اعضای تعاونی اعتباری نظام پرستاری روز دوشنبه ۲۹ مرداد با تجمع مقابل ساختمان این تعاونی و پس از آن تجمع مقابل ساختمان نظام پرستاری، نسبت به سوء مدیریت و پرداخت نشدن مطالبات و تعهدات تعاونی اعتباری نظام پرستاری اعتراض کردند.

آنان می گویند، این تعاونی به وعده های خود برای پرداخت وام پس از دریافت سپرده های پرستاران عمل نکرده و اکنون حاضر نیست، حتی اصل سپرده آنان را پرداخت کند و پرداخت اصل سپرده آنان را به آینده و بر اساس لیست نوبت سپرده گذاری موکول می کند.

عباس نصرت‌بخش مدیرعامل این تعاونی سه‌شنبه ۳۰ مرداد به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت که این تعاونی مشکل مالی ندارد، اقدام غیرقانونی انجام نداده و تنها با افزایش تقاضا برای دریافت سپرده توسط سپرده‌گذاران روبرو شده است.

او گفته که تقاضا برای دریافت اصل سپرده پس از افزایش نرخ ارز و قیمت طلا افزایش یافته است و این تعاونی امکان بازپرداخت یکباره همه سپرده سپرده‌گذاران را ندارد.

به گفته نصرت‌بخش سپرده اعضا بر اساس اولویت زمان سپرده‌گذاری مستردد خواهد شد و در حال حاضر سپرده‌های مربوط به مهر سال گذشته پرداخت می‌شود.

گزارش تصویری این اعتراض را اینجا ببنید:

نانوایان آزادپز قم در اعتراض به «جریمه‌های غیرقانونی» تجمع کردند

شماری از نانوایان «آزاد پز» قم دوشنبه ۲۹ مرداد در اعتراض به آنچه که «وعده‌های پوچ مسئولان دولتی» و «بازرسی‌های بیش از حد» عنوان کردند، مقابل ساختمان سازمان صنعت، معدن و تجارت قم تجمع کردند.

معترضان پارچه نوشته‌ای به همراه داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «تجمع اعتراضی جمعی از نانوایان آزاد پز به بازرسی های بی مورد و جریمه‌های غیر قانونی و وعده های پوچ مسولین».

نانوایان قم پیشتر نیز در یک تجمع خواستار افزایش قیمت نان شده بودند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.