ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تردید مرکل نسبت به پیشنهاد وزیر خارجه آلمان برای حفظ برجام

وزیر خارجه آلمان ایجاد کانال‌های پولی مستقل از آمریکا را برای حفظ برجام پیشنهاد داده بود اما مرکل می‌گوید اروپا در زمینه مقابله با تأمین مالی تروریسم به آمریکا نیاز دارد.

وزیر خارجه آلمان به‌تازگی از ایجاد کانال‌های پولی مستقل از آمریکا برای حفظ برجام و بدین ترتیب ادامه مبادلات تجاری شرکت‌های اروپایی با ایران سخن گفته بود. صدر اعظم آلمان اما با تردید به این پیشنهاد می‌نگرد. او می‌گوید چون کشورهای اروپایی به همکاری‌های نزدیک با آمریکا در زمینه مقابله با تأمین مالی تروریسم نیاز دارند، دست زدن به چنین اقدامی دشوار خواهد بود.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان روز گذشته، سه‌شنبه ۲۱ اوت / ۳۰ مرداد در مقاله‌ای در روزنامه اقتصادی «هندلس بلات» آلمان درباره دشواری‌های مبادلات اقتصادی شرکت‌های اروپایی با ایران، پس از خروج آمریکا از برجام، نوشت: «کارفرمایان اروپایی باید از نظر حقوقی در برابر تحریم‌ها مورد حمایت قرار گیرند. این کار زمانی امکان‌پذیر است که آلمان در کنار فرانسه و سایر کشورهای اروپایی در مقابل تحریم‌های آمریکا وارد عمل شود.»

او افزوده بود: «اروپائی‌ها باید بر استقلال خود بیفزایند، به این شکل که کانال‌های پرداخت مستقل خود را سازماندهی کنند، صندوق پولی اروپایی به‌وجود آورند و سیستم سویفت اروپایی ایجاد کنند.»

سویفت، یا «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» توسط ۲۳۹ بانک از ۱۵ کشور اروپایی و آمریکای شمالی پیش از این تشکیل شده و هدف از آن توسعه پرداخت‌های مالی بین‌المللی است.

به‌گزارش رویترز، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه با پیشنهاد وزیر خارجه‌اش برخورد محتاطانه‌ای کرد. او با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و با بیان این‌که مطمئناً در حال حاضر در تجارت با ایران مشکلاتی وجود دارد، گفت: «اما از سوی دیگر ما هم‌اکنون در مسئله تأمین مالی تروریسم و توافقنامه سویفت که در این زمینه مهم است، نیاز به همکاری نزدیک با آمریکا داریم.»

صدراعظم آلمان همچنین تأکید کرد که مجموعه همکاری‌های امنیتی با آمریکا «بسیار مفید و قابل استفاده بوده» و «بر این اساس، از نظر من [اجرای این پیشنهاد] بسیار سخت است».

به‌گفته مرکل آن‌چه هایکو ماس نوشته با توافق او نبوده و بیانگر نظرات شخصی اوست. او افزود: «اما می‌توانم بگویم که به‌لحاظ ساختاری اظهارات مهمی است.»

سفر مرکل به قفقاز جنوبی

آنگلا مرکل از فردا پنج‌شنبه ۲۳ اوت / اول شهریور سفری سه روزه به گرجستان، ارمنستان و آذربایجان خواهد داشت. او در این سفر از جمله درباره توسعه خط لوله‌ای که گاز را از راه دریای خزر به اروپا منتقل می‌کند با مقامات آذربایجانی گفت‌وگو خواهد کرد.

آلمان به‌رغم تحریم‌های آمریکا علیه روسیه همچنان به پروژه خط لوله «نورداستریم ۲» که گاز را از روسیه و از طریق دریای بالتیک به‌شکل مستقیم به آلمان منتقل می‌کند؛ پایبند است اما احتمال می‌رود که مرکل در این سفر بخواهد منابع جایگزینی برای تأمین گاز بیابد.

در باکو، مرکل در مورد مسائل مربوط به انرژی، از جمله بهبود زیرساخت‌ها برای انتقال گاز از آذربایجان به اروپا از طریق ترکیه مذاکره خواهد کرد.

انتظار می‌رود که جمهوری آذربایجان نقش مهمی در این زمینه ایفا کند زیرا چنین برنامه‌ریزی شده که مرحله دوم خط لوله گاز از میدان «شاه دنیز» این کشور به اروپا آغاز شود. قرار است «شاه دنیز ۲» از سال ۲۰۲۰، سالانه ۱۶ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تولید کند که از این میزان ۱۰ میلیارد مترمکعب به اروپا و ۶ میلیارد مترمکعب به ترکیه و گرجستان می‌رسد.

بعدها، گاز از ترکمنستان، ایران و عراق می‌تواند به اروپا منتقل شود.

ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان پس از ۲۱ سال مذاکره برای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، ۲۱ مرداد / ۱۲ ژوئن سال جاری در آکتائو قزاقستان در مورد چگونگی تقسیم منابع بالقوه نفت و گاز دریای خزر توافق کردند. جزئیات این توافق در ایران هنوز روشن نشده است و بسیاری نسبت به عدم شفافیت در این‌باره انتقاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ترامپ یک گام نزدیکتر به برکنار شدن از ریاست جمهوری

    با محکوم شدن وکیل شخصی ترامپ (مایکل کوهن) به هشتاد سال محکومیت زندان, خود ترامپ یک گام دیگر به برکناری از ریاست جمهوری نزدیکتر می شود.