ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست شورای امنیت درباره داعش

اعضای شورای امنیت سازمان ملل نسبت به سازماندهی مجدد داعش، ادامه عملیات تروریستی این گروه در کشورهای دیگر و همچنین ایجاد منابع مالی جدید آن هشدار دادند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشستی ویژه در مورد گروه «دولت اسلامی» (داعش) درباره وضعیت کنونی این گروه افراطی صحبت کردند و نسبت به ادامه عملیات این گروه در کشورهای دیگر و ایجاد منابع مالی جدید آن هشدار دادند و خواهان اتخاذ تدابیر امنیتی در قبال داعش شدند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش آسوشیتدپرس، در این نشست که شامگاه پنج‌شنبه ۲۳ اوت / یکم شهریور برگزار شد، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل همه کشورها را فراخواند تا اطمینان حاصل کنند که گروه افراطی داعش با «یک شکست پایدار» مواجه است. او گفت که آمریکا با شرکای خود حاضر است «زمانی که نیاز به قدرت باشد» مبارزه با تروریسم را تعمیق بخشد.

نیکی هیلی به شورای امنیت گفت که ایدئولوژی گروه ستیزه‌جویان در گوشه‌های جهان ریشه گرفته است و نشان می دهد که این «دشمنی است که خود را سازگار می‌کند و به‌دنبال فضاهای غیردولتی جهان است».

هیلی از کشورهای دیگر خواست تا در مقابل داعش هوشیارانه‌تر عمل کنند و مانع از «امنیت» جنگجویان آن شوند و به درگیری‌ها در مناطقی که این گروه حضور دارند پایان دهند: «مبارزه با تروریسم اشکال دیگری به خود می‌گیرد اما نتیجه قابل اطمینان است. تا زمانی که ما این تهدید را شکست ندهیم، ایالات متحده همچنان نیرویی در این تلاش علیه داعش و القاعده خواهد بود.»

ولادیمیر ورونکوف، رئیس دفتر ضد تروریسم سازمان ملل نیز در سخنانی اعلام کرد که داعش همچنان یک چالش جدی است؛ به‌ویژه به دلیل تبدیل آن به یک شبکه پنهان، فعالیت‌های منطقه‌ای و موضوع پیچیده‌ بازگشت و جابه‌جایی نیروهایش در کشورهای دیگر و تهدید خانواده‌ها.

ورونکوف هشدار داد که به‌رغم آن‌که داعش در عراق شکست خورده و در سوریه «به‌شدت عقب‌نشینی کرده است»، پیش‌بینی می‌شود که تهدید رو به افزایش ستیزه‌جویان «متنوع و سخت» باشد.

میشل کونینسک، رئیس اداره اجرایی کمیته مبارزه با تروریسم شورای امنیت نیز در سخنانی گفت بازگشت جنگجویان داعش به کشورهای دیگر، دولت‌ها را با طیف وسیعی از چالش‌ها، از جمله جمع‌آوری شواهد و مدارک درباره آن‌ها، صلاحیت پیگرد قانونی آن‌ها و همچنین در صورت بازداشت آن‌ها امکان رادیکالیزه کردن زندانیان دیگر، روبه‌رو خواهد کرد.

او همچنین تأکید کرد که آزادی بعدی اعضای داعش از زندان‌ها هم خطرهای بالقوه‌ای ایجاد خواهد کرد، با تأکید بر این‌که دولت‌ها به‌طور فزاینده‌ای نگران برخی از آنها خواهند بود که ممکن است دوباره در فعالیت‌های تروریستی شرکت کنند.

ولادیمیر ورونکوف تأکید کرد که تبدیل داعش از یک «شبه دولت» که بخش بزرگی از عراق و سوریه را کنترل می‌کرد، به یک شبکه مخفی، شناسایی تسهیلات مالی آن را به دلیل کارکرد زیرزمینی گروه دشوار ساخته است.

ورونکوف گفت: «داعش هنوز هم می‌تواند منابع مالی خود را از آن سوی مرزها و اغلب از طریق کشورهای میانجی به‌دست آورد.»

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز به شورای امنیت گفت: «برج بابل تروریسم جهانی فرو ریخته است، با این حال، سلول‌های داعش همچنان با یک زبان سخن می‌گویند و با یکدیگر هماهنگ می‌شوند.»

به‌گفته نبنزیا، در پی «متلاشی شدن» قاچاق سودآور داعش از نفت و گاز، «تروریست‌ها» به‌دنبال منابع جدید پشتیبانی مالی و تدارکاتی هستند. او گفت که طرفداران داعش در حال سرمایه‌گذاری در بازار سهام و «بخش‌های قانونی اقتصادِ طیف وسیعی از کشورها» از جمله در بخش گردشگری، هتل‌‌داری و همچنین کشاورزی، ماهیگیری، صنعت، داروسازی و شرکت‌های ساختمانی است.

سفیر روسیه در سازمان ملل افزود که این گروه افراطی همچنان به نبرد برای کنترل قاچاق مواد مخدر به‌ویژه از افغانستان ادامه می‌دهد و «همچنان از حامیان خارجی که تحت پوشش بشردوستانه سازمان‌های مذهبی و دیگر نهادهای غیردولتی فعالیت دارند کمک می‌گیرد.»

ابوبکر بغدادی، رهبر داعش روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۳ اوت / یکم شهریور با انتشار یک پیام صوتی به مناسبت عید قربان از پیروانش خواست تا با وجود آن‌که هدف سلاح‌های پیشرفته قرار می‌گیرند، پایداری کنند.

در آغاز نشست شورای امنیت که توسط جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا به‌عنوان رئیس گردشی شورا اداره می‌شد، اعضای شورای امنیت و ده‌ها دیپلمات حاضر از کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل که شنبه گذشته ۱۸ اوت / ۲۷ مرداد درگذشت، قدردانی کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.