ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیده‌بان حقوق بشر: اتئلاف عربستان جنایت جنگی در یمن را پنهان می‌کند

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی تفصیلی ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی را متهم کرده که جنایات جنگی در یمن را لوث می‌کند و مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر ائتلاف عربی، به‌رهبری عربستان سعودی را متهم به دستیابی به «نتایج مشکوک» از تحقیقاتش درباره حملات هوایی به یمن کرده و گفته است که جنایات جنگی به‌درستی مورد بررسی و تحقیق قرار نگرفته است.

حملات هوایی ائتلاف عربی، به‌رهبری عربستان سعودی در یمن ـ عکس از آرشیو

دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش ۹۰ صفحه‌ای که در روز جمعه ۲۴ اوت / ۲ شهریور منتشر شده «تيم مشترک ارزیابی حوادث یمن» (JIAT) را متهم کرده که «در اکثریت قریب به اتفاق حملات، مسئولیت‌های قانونی اعضای ائتلاف [عربی] را نادیده گرفته است».

اعضای «تيم مشترک ارزیابی حوادث یمن» عربستان سعودی، کویت، یمن، قطر، بحرین و امارات متحده عربی، یعنی همان کشورهای عضو ائتلاف عربی، هستند.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است: «بسیاری از نقض قوانین جنگی که توسط نیروهای ائتلاف عربی انجام شده، شواهدی از جنایات جنگی‌اند.»

گزارش می‌افزاید: «تحقیقاتِ "تيم مشترک ارزیابی حوادث یمن" نشان می‌دهد که هیچ تلاش رسمی برای بررسی مسئولیت کیفری افراد در حملات هوایی غیرقانونی صورت نگرفته است. محافظت از طرف‌های درگیری و افرادی از مقامات نظامی در برابر مسئولیت کیفری، خود نقض قوانین جنگی است.»

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ مداخله نظامی خود در یمن را برای مقابله با شیعیان حوثی مورد حمایت ایران آغاز کرد. این ائتلاف از آن زمان بارها اتهام جنایات جنگی در حملات هوایی خود را رد کرده و گفته است این حملات غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهند.

براساس اطلاعاتی که شبکه الجزیره جمع‌آوری کرده، حدود یک سوم از ۱۶ هزار حمله هوایی که توسط ائتلاف عربی از مارس ۲۰۱۵ تاکنون انجام شده، به مناطق غیرنظامی بوده است. این حملات، عروسی‌ها، بیمارستان‌ها، بازارها و تأسیسات آبی و الکتریکی را هدف قرار داده و هزاران نفر را کشته و زخمی کرده‌اند.

به‌گفته سازمان ملل، از زمان آغاز جنگ یمن تاکنون دست‌کم ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند اما تحلیلگران معتقدند که این آمار به احتمال قوی بیشتر از این‌هاست.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر می‌افزاید، تحقیقات قبلی ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی درباره جنایت‌های احتمالی در یمن نیز تاکنون مسئولیتی برای نیروهای خودی قائل نشده و تنها گناه را به گردن شیعیان حوثی انداخته است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید «تيم مشترک ارزیابی حوادث یمن» اغلب چنین استدلال می‌کند که یک حمله هوایی تنها به این دلیل قانونی بوده که ائتلاف عربی یک هدف نظامی مشروع را شناسایی کرده اما توجه نکرده که حمله مناسب باشد یا این‌که اقدامات احتیاطی مناسب صورت نگرفته است.

این سازمان مدافع حقوق بشر برای نمونه حملات هوایی به یک مجموعه مسکونی در شهر مخا، واقع در جنوب غربی یمن را که دست‌کم ۶۵ نفر در آن کشته شدند مثال آورده است که «تيم مشترک ارزیابی حوادث یمن» با «غیرعمدی» خواندن این حمله، آن را لوث کرده است.

همچنین حمله به یک چاه آب در سپتامبر ۲۰۱۶ از سوی «تيم مشترک ارزیابی حوادث یمن» حمله‌ای «ناخواسته» عنوان شده است. دیده‌بان حقوق بشر در تحقیقات بعدی بقایای ۱۱ بمب را در محل یافت. ده‌ها نفر در این حمله کشته و زخمی شدند.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «از بیش از دو سال پیش ائتلاف عربی ادعا می‌کند که "تيم مشترک ارزیابی حوادث یمن" حملات غیرقانونی هوایی را مورد بررسی قرار می‌دهد اما مقامات اقدامی صورت نمی‌دهند تا بدین وسیله جنایات جنگی را پنهان کنند.»

او افزود: «دولت‌هایی که به عربستان سعودی سلاح می‌فروشند باید بدانند که آن‌چه تحقیقات ائتلاف عربی نامیده می‌شود آن‌ها را در همکاری با این ائتلاف در نقض جدی [حقوق بشر] در یمن محافظت نمی‌کند.»

در سال‌های گذشته، به‌رغم اعتراضات مکرر مدافعان حقوق بشر، آمریکا، بریتانیا، کانادا، فرانسه و اسپانیا به عربستان سعودی سلاح فروخته‌اند. برخی از این سلاح‌ها در جنگ یمن به کار رفته است.

آمریکا اصلی‌ترین فروشنده سلاح به ریاض است. در بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ آمریکا بیش از ۹۰ میلیارد دلار به عربستان سعودی تجهیزات نظامی فروخته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.