ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسه محاکمه مشایی پس از قرائت کیفرخواست به تعویق افتاد

احمدی‌نژاد که زمانی گفته بود ایران زندانی سیاسی ندارد، به ناعادلانه‌بودن روند دادرسی و محاکمه مشایی معترض است. او می‌گوید مقام‌های قضایی ایران «جرأت» برگزاری علنی محاکمه مشایی را ندارند.

شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی از لغو دادگاه علنی اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری پیشین ایران خبر داد. یک روز پس از انتشار مکالمه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران با معاون سابقش که توام با انتقادهای تند از نحوه برگزاری دادگاه بود. اما این جلسه با حضور مشایی و بدون حضور وکیلان او برگزار شد و پس از قرائت کیفرخواست، به وقت دیگری موکول شد.

مشایی (راست تصویر) می‌گوید تنها در دادگاه علنی واقعی حضور خواهد یافت

در ویدئوی کوتاهی که رسانه‌های ایران منتشر کرده‌اند، مشایی در حالتی عصبانی پیراهنش را از تن می‌کند و به سوی احتمالاً دادستان پرتاب می‌کند. صدای او سانسور شده است.

مقام‌های قضایی در حالی ادعا کردند جلسه دادگاه علنی است که افراد حاضر در آن گزینش شده بودند.

احمدی‌نژاد شب پیش از دادگاه، جمعه دوم شهریور فایل صوتی مکالمات خود با اسفندیار رحیم‌مشایی را منتشر کرد. مشایی از ۲۶ اسفند گذشته بازداشت شده است و دادگاه او قرار بود امروز شنبه سوم شهریور آغاز ‌شود.

هرچند مشایی و حمید بقایی، دیگر معاون بازداشت‌شده محمود احمدی‌نژاد بارها از خواست برگزاری «علنی» دادگاه سخن گفته‌اند، رئیس دفتر سابق رئیس‌جمهوری در گفت‌و‌گو با رئیس‌جمهوری پیشین ایران گفت که در دادگاه حضور نخواهد یافت.

مشایی و احمدی‌نژاد در مکالمه تلفنی‌شان توافق داشتند که دادگاه به صورت واقعی علنی نیست و مقررات آیین دادرسی عادلانه رعایت نشده.

مشایی گفت که کیفرخواست را برای مطالعه به او و وکیلانش نداده اند. او مدعی شد که قاضی دادگاه پیش از برگزاری محاکمه حکم او را صادر کرده و به او مستقیماً گفته است که «دادگاه غیرعلنی برگزار می‌شود».

احمدی‌نژاد ادعا کرد که قرار است اجازه ورود خبرنگاران به دادگاه داده شود، کیفرخواست خوانده شود و سپس بقیه دادگاه غیرعلنی باشد.

رئیس‌جمهوری سابق به نزدیک‌ترین فرد در حلقه یارانش گفت که می‌خواهد با حضور در برابر دادگاه بیانیه‌ای بخواند و به گفته خود به سیاسی‌بودن و ناعادلانه‌بودن دادگاه اعتراض کند. مشایی اما احمدی‌نژاد را از حضور در دادگاه منع کرد و گفت خود نیز حضور نمی‌یابد.

شنبه نیز خبرگزاری تسنیم به نقل از عادل حیدری، وکیل مشایی گزارش داد که مشایی از وکیلانش نیز خواسته در دادگاه حضور نیابند.

علی اصغر حسینی، دیگر وکیل مشایی ساعاتی بعد پس از انتشار خبر لغو دادگاه به خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«آقای مشایی نتوانستند با وکلای خود ملاقات کنند و در رابطه با کیفرخواست صحبت کنند و دسترسی وکلای ایشان به پرونده حدود یک هفته است که امکان‌پذیر شده و با توجه به عدم مطالعه کامل آن در دادگاه امروز حضور نیافتند.»

اما کمی بعد خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه از حضور او در دادگاه بدون حضور وکلا و تعویق ادامه نشست پس از خواندن کیفرخواست خبر داد.

حسینی دیگر دلیل امتناع مشایی از حضور در دادگاه را عدم ارسال احضاریه برای علی‌اکبر جوانفکر، متهم ردیف دوم پرونده دانست. جوانفکر، مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد است که شش روز پیش ساعاتی به دلیل پرداخت‌نکردن جریمه چهار و نیم میلیون تومانی بازداشت شد.

محمود احمدی‌نژاد در حالی از قصد خود برای اعتراض به سیاسی‌بودن دادگاه مشایی سخن گفت که در زمان ریاست‌جمهوری اعلام کرده بود «ایران زندانی سیاسی ندارد».

رحیم مشایی در گفتگو با احمدی‌نژاد حضورش را مشروط به برگزاری «دادگاه علنی واقعی» کرد که در آن حاضران بتوانند به صورت فردی مستقیماً روند دادگاه را ضبط و منتشر کنند. او برای حضور در مناظره زنده تلویزیونی نیز اعلام آمادگی کرد.

رئیس‌جمهوری سابق ایران بارها در این مکالمه اعلام کرد که «آنها» (اشاره‌ای به مقام‌های قضایی ایران) «جرأت» برگزاری دادگاه علنی را ندارند.

اسفندیار رحیم‌مشایی به اتهام «تبانی و مشارکت علیه امنیت داخلی و خارجی کشور» به‌دلیل آتش‌زدن حکم قضایی حمید بقایی، هم‌فکر خود در مقابل سفارت بریتانیا، «تبلیغ علیه نظام» به‌دلیل انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی، و «توهین به مقامات قضایی» بازداشت شده است.

هنوز از زمان جدید برگزاری بقیه محاکمه مشایی اطلاعاتی منتشر نشده است.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.