ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا ۲۰۰ میلیون دلار کمک‌ مالی به فلسطین را قطع کرد

واشنگتن یکی از دلایل قطع کمک‌ مالی به فلسطین را حکمرانی حماس بر غزه خواند. ساکنان این باریکه فقرزده با دو میلیون جمعیت جمعه بار دیگر در حصار مرزی با اسرائیل دست به اعتراض زدند.

ایالات متحده کمک‌های مالی ۲۰۰ میلیون دلاری به فلسطینیان در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن را قطع کرد. فلسطینیان این حرکت را «باج‌خواهی سیاسی» می‌دانند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین (عکس: آرشیو)

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا جمعه ۲۴ اوت / دوم شهریور به شرط ناشناس‌ماندن در اظهارنظری گفت که این کمک‌های مالی قرار است به «پروژه‌های دارای اولویت در جایی دیگر» اختصاص داده شوند:

«ما کمک مالی ایالات متحده به تشکیلات خودگردان فلسطین و در کرانه باختری و غزه را بررسی کردیم تا مطمئن شویم که این بودجه‌ها در تطابق با منافع ملی آمریکا هزینه شوند و برای مالیات‌دهنده آمریکایی ارزش‌آفرینی کنند. در نتیجه این بررسی، با دستور رئیس‌جمهوری، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار کمک مالی را که در اساس برای برنامه‌هایی در کرانه باختری و غزه در نظر گرفته شده بود، به جای دیگری هدایت می‌کنیم.»

این مقام ارشد آمریکایی اعلام نکرد که ۲۰۰ میلیون دلار در چه پروژه‌های دیگری صرف خواهد شد. یک مقام دیگر از وزارت خارجه آمریکا به رویترز گفت که با همفکری کنگره این بودجه به پروژه‌های دارای اولویت اختصاص خواهد یافت.

قرار بود ایالات متحده برای کمک به توسعه بهداشت و آموزش و جامعه مدنی در غزه و کرانه باختری، ۲۵۱ میلیون دلار در ۲۰۱۸ پرداخت کند.

تنش‌ها بین فلسطینیان و آمریکایی‌ها پس از آن بالا گرفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده بیت‌المقدس (اورشلیم) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به آنجا منتقل کرد.

این تصمیم‌ها بر خلاف معاهدات بین‌المللی و با وجود مخالفت متحدان آمریکا در اروپا و خاورمیانه صورت گرفت.

فلسطینی‌ها بیت‌المقدس شرقی را پایتخت دولت مستقل آینده خود می‌خواهند. اسرائیل می‌گوید اورشلیم پایتخت ابدی و تقسیم‌ناپذیر دولت یهود است.

جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ در حال تلاش برای آماده‌سازی یک طرح صلح بین فلسطینیان و اسرائیل است. ترامپ در ابتدا وعده داده بود که «معامله قرن» را بین دو طرف ترتیب خواهد داد. حمایت‌های گسترده از اسرائیل اما این دورنمای خوشبینانه را دور از دسترس کرده است.

سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) که تشکیلات خودگردان را اداره می‌کند، به تندی از تصمیم ترامپ برای قطع کمک به فلسطینیان انتقاد کرده و آن را یک «باج‌خواهی حقیرانه‌ به عنوان ابزار سیاسی» خوانده است. به گفته مقام‌های ساف، آمریکا کمک انسان‌دوستانه را به «سلاحی» سیاسی بدل کرده است.

ساف گفته است که در برابر فشارهای آمریکا تسلیم نمی‌شود.

برخی نمایندگان حزب دموکرات علیه این تصمیم موضع گرفته‌اند. جی استریت، یک گروه لیبرال حامی اسرائیل نیز این تصمیم را «توهینی اخلاقی و یک اشتباه بزرگ استراتژیک» دانسته است.

مسئله غزه

وزارت خارجه آمریکا یکی از دلایل قطع کمک‌های مالی را کنترل گروه حماس بر غزه عنوان کرده است. آمریکا و اسرائیل حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

باریکه غزه محل زندگی دو میلیون فلسطینی است و ۱۲ سال در محاصره اسرائیل قرار دارد. اسرائیل ورود و خروج به این باریکه را شدیداً کنترل می‌کند. ساکنان آن از فقر شدید و فقدان و تخریب زیرساخت‌های اساسی رنج می‌برند.

مذاکرات حماس با حکومت خودگردان فلسطینی به رهبری فتح برای واگذاری قدرت در غزه برای انجام اصلاحات در این منطقه و بهبود وضعیت زندگی هنوز به سرانجام نرسیده.

ساکنان غزه از ۳۰ مارس جمعه هر هفته اعتراضاتی با عنوان «راهپیمایی عظیم بازگشت» را در کنار حصار مرزی با اسرائیل برگزار می‌کنند. اسرائیل که تا کنون ده‌ها معترض را کشته و صدها تن را مجروح کرده است، مسئولیت اعتراض‌ها را با حماس می‌داند. حماس اما معترضان را ساکنان به‌تنگ‌آمده و خشمگین نوار باریک غزه معرفی کرده است.

راهپیمایی عظیم بازگشت جمعه ۲۴ اوت نیز با شرکت حدود پنج هزار تن برگزار شد. این بار نیز به گفته مقام‌های بهداشتی غزه دست‌کم ۱۸۹ فلسطینی مجروح شدند که ۵۰ تن از آنها هدف گلوله جنگی قرار گرفته بودند. بر خلاف هفته‌های گذشته، دیروز کسی در این تظاهرات کشته نشد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.