ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زلزله‌ نیرومند در تازه‌آباد کرمانشاه چند کشته بر جای گذاشت

زلزله‌ جدید در ثلاث باباجانی ۳ کشته و ۲۵۰ مجروح برجای گذاشته. این زلزله که کمی مانده به ۳ بامداد رخ داد، ۶ ریشتر قدرت داشت و عمق آن ۸ تا ۱۰ کیلومتر بود.

به گزارش مرکز لرزه‌نگاری ایران، زلزله‌ای به شدت ۵,۹ ریشتر ۲:۴۴ بامداد یکشنبه چهارم شهریور(به وقت محلی) کرمانشاه را لرزاند. کانون این زمین‌لرزه تازه‌آباد، مرکز ثلاث باباجانی در کرمانشاه بود و عمق آن هشت کیلومتری زمین گزارش شده است.

زلزله‌زده در تازه‌آباد کرمانشاه، چهارم شهریور

زلزله‌ جدید در کرمانشاه ایران تا کنون دو یا سه کشته و نزدیک به ۲۵۰ مجروح برجای گذاشته است. از میزان تخریب خانه‌ها هنوز اطلاعی در دست نیست.

هرچند ابتدا خبرگزاری‌های «فارس» و «ایسنا» شمار قربانیان را سه تن اعلام کردند، این آمار در آخرین گزارش‌ها به دو تن کاهش یافته.

درحالی‌که مرکز لرزه‌نگاری ایران قدرت زلزله را ۵,۹ ریشتر اعلام کرده، سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده می‌گوید شدت این زمین‌لرزه ۶,۱ و عمق آن ۱۰ کیلومتر بوده است. این سازمان مرکز زلزله را ۳۱ کیلومتری غرب جوانرود اعلام کرد.

هلال‌احمر ایران برای امدادرسانی شش گروه ارزیاب به منطقه اعزام کرده است.

بر اثر این زلزله نیرومند، آب و برق و تلفن در ثلاث باباجانی قطع شد و شیشه خانه‌ها فرو ریخت. هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه از قطع برق نیمی از استان خبر داد اما بعدتر گفت که برق در برخی مناطق وصل شده است.

بر اساس گزارش‌ها، ۵۰۰ واحد مسکونی در این زلزله تخریب شده و شش کوه نیز ریزش کرده‌اند.

این زلزله در شهرهای اطراف کرمانشاه و ایلام و حتی در شهرهای مرزی عراق احساس شد.

ویدئویی نشان‌دهنده شدت این زمین‌لرزه در رسانه‌های ایران منتشر شده است:

تا کنون وقوع ده‌ها پس‌لرزه در منطقه زلزله‌زده ثبت شده است. بزرگترین آنها ۴ ریشتر بود.

ساکنان منطقه زلزله‌زده کرمانشاه سال گذشته نیز خانه‌ها و عزیزانشان را در زلزله‌ای قدرتمند از دست دادند. ۲۱ آبان گذشته، در زلزله‌ای ۷,۳ ریشتری ۵۶۹ تن جان‌شان را از دست دادند، هزاران نفر زخمی شدند و حدود ۷۰۰۰۰ تن بی‌خانمان شدند. بیشترین تلفات این زلزله مربوط به شهر سرپل ذهاب بود که در مجاورت ثلاث باباجانی است.

مهدی زارع، عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که زمین‌لرزه یکشنبه «رخدادی ثانویه در شمال پهنه گسلش ازگله» است و از الگوی زلزله سال پیش تبعیت نمی‌کند.

به گفته این پژوهشگر، زلزله جدید در عمقی کمتر از زلزله سال گذشته اما در همان پهنه رخ داده است.

تازه‌آباد چندی پیش نیز دچار زلزله‌ای با شدت مشابه  ۵,۹ ریشتر بود که بر اثر آن ده‌ها تن مجروح شدند. در آن زلزله کسی کشته نشد.

نحوه امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه و ادامه زندگی آنها در چادر و کانکس انتقادهای بسیاری را برانگیخت. برخی فعالان مردمی یاری‌رسان به زلزله‌زدگان نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.