ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تبعیض طبقاتی شهرداری تهران: بودجه هر شهروند شمال شهر دو برابر یک ساکن جنوب شهر است

یک عضو شورای شهر تهران به سبب توزیع ناعادلانه امکانات و بودجه شهری از شهروندان تهرانی عذرخواهی و از شهرداری انتقاد کرده است.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران از عدم توزیع عادلانه منابع در سطح این شهر انتقاد کرده است.

بودجه شهرداری تهران در حالی به صورت نابرابر توزیع می‌شود که تراکم جمعیت در جنوب این شهر بیشتر است

به گفته او، بودجه‌ای که به صورت سرانه به هر شهروند جنوب شهر تهران تعلق می‌گیرد نصف آن چیزی است که ساکنان شمال شهر تهران سهم می‌برند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از تبعیض میان شهروندان گفت: «بر اساس ماده ۱۴۰ قانون برنامه دوم شهرداری موظف است منابع را به صورت عادلانه و متعادل توزیع کند».

بودجه شهرداری تهران در حالی به صورت نابرابر توزیع می‌شود که تراکم جمعیت در جنوب این شهر بیشتر است. تقسیم‌بندی جغرافیای شهری تهران به گونه‌ای است که عموم مناطق فقیرنشین در جنوب شهر قرار دارد و از شمال این شهر نیز به عنوان مناطق مدرن و ثروتمند یاد می‌شود.

قیمت زمین و مسکن در این دو بخش نیز فاصله قابل توجهی دارد.

مجید فراهانی مدیران شهری و معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری تهران را مسئول این نابرابری و تبعیض خوانده است.

این عضو شورای شهر از شهروندان تهرانی عذرخواهی کرده و گفته: «تکلیف ماده ۱۴۰ در طول اجرای برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران محقق نشده است و تاکیدات و مطالبات ما نتیجه چندانی نداد به همین دلیل از مردم تهران عذرخواهی می‌کنم».

بر اساس آمار رسمی، استان تهران به‌عنوان مرفه‌ترین استان، از بیشترین شکاف رفاهی نیز برخوردار است.

سازمان نوسازی شهری بر اساس آمار سال ۹۵ اعلام کرد بررسی سرانه‌های آموزشی، بهداشتی، تاسیسات شهری، پارک و فضای سبز در مناطق ۲۲ گانه تأیید می‌کند که میزان سرانه‌های هفت‌گانه در شمال پایتخت دو تا هفت برابر سرانه معیار است.

«سرانه‌های خدماتی هفت گانه» شامل وضعیت مسکونی، آموزشی، تجارتی، فرهنگی- مذهبی، بهداشتی- درمانی و اداری می‌شود، استانداردی برای ارزیابی مدیریت شهری به شمار می‌آید.

روزنامه دنیای اقتصاد ۱۲ آذر سال گذشته در گزارشی تأیید کرد که آمارهای رسمی مشخص می‌کند تحت‌تاثیر توسعه نامطلوب خدمات شهری در سطح شهر، «سرانه‌های خدماتی هفت گانه» همچون فضاهای آموزشی، فراغتی و تاسیسات شهری، در مناطق شمالی به ۲ تا ۶ برابر سطح معیار افزایش یافته؛ در حالی که فقر شدید امکانات در جنوب شهر، کسری ۵۰ تا ۸۴ درصدی سرانه‌های خدماتی را موجب شده است.

این روزنامه در گزارش خود عامل دو قطبی شدن تهران و تقسیم آن به جنوب و شمال شهر را «تغییرات قیمتی مسکن در دو نیمه جنوبی و شمالی شهر» و «توزیع نامتناسب سرانه‌های خدمات شهری» عنوان کرده است.

بررسی‌های از وضعیت دوقطبی بودن قیمت مسکن در شهر تهران نیز نشان می‌دهد میزان رشد قیمت مسکن در مناطق یک و دو شمال پایتخت و حتی در مناطق ۴ و ۵ (دو منطقه پر ساخت وساز) به مراتب بیش از مناطق جنوبی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.