ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عزای عمومی در مریوان: دلیل مرگ چهار فعال زیست‌محیطی سوختگی اعلام شد

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران دلیل مرگ فعالان زیست‌محیطی در اطراف مریوان را به نقل از پزشکی قانونی آتش‌سوزی خواند. این آتش‌سوزی هنوز کاملاً مهار نشده است.

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران دلیل مرگ فعالان زیست‌محیطی در اطراف مریوان را آتش‌سوزی خواند. این آتش‌سوزی هنوز کاملاً مهار نشده است.

خاکسپاری فعالان جان‌باخته در مریوان، میدان باوه‌رشی، یکشنبه چهارم شهریور ــ منبع: فیس‌بوک Lawani Mariwan

قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها یکشنبه چهارم شهریور به خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که «پزشکی قانونی تایید کرده است که فوت چهار نفر از اعضای تیم اطفای حریق در مریوان بر اثر حریق بود و آثاری غیر از سوختگی در بدن آن‌ها وجود نداشت.»

در جریان آتش‌سوزی مراتع روستاهای پیله و سلسی شهرستان مریوان در استان کردستان چهار فعال محیط زیستی جان باختند. شریف باجور و امید حسین‌زاده (کهنه‌پوشی)، از اعضای انجمن سبز چیا و دو جنگل‌بان به نام‌های رحمت حکیمی‌نیا و محمد پژوهی قربانیان حادثه بودند.

آنها در جریان اطفای حریق جان دادند اما اخباری از مرگ آنها بر اثر انفجار مین منتشر شد. شایعاتی دیگری نیز منتشر شده است که قابل تأیید نیست.

پس از مرگ این فعالان، مردم مریوان دست به تجمع زدند. گزارش‌هایی از اعتراضات آنها در جریان تشییع‌جنازه نیز منتشر شده است.

هنوز علت آتش‌سوزی به طور دقیق مشخص نیست اما سبزعلی به ایسنا گفته که باد شدید سبب گسترش آتش‌سوزی شد و فعالان جان‌باخته به همین دلیل گرفتار شدند. بر اساس گزارش‌ها، دست‌کم پنج تن دیگر در این حادثه مجروح شدند.

محمد شفیعی، فرماندار مریوان به علت این حادثه یک روز عزای عمومی اعلام کرد. پیکر جان‌باختگان یکشنبه تشییع شد.

آتش‌سوزی منجر به مرگ آنها اما به گفته سبزعلی یکشنبه دوباره شعله‌ور شده است.

انجمن سبز چیا، از انجمن‌های مدافع محیط زیست در مریوان که باجور و حسین‌زاده در آن عضو بودند، ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ برنده «جایزه ملی محیط زیست» ایران شد.

خبرگزاری میراث فرهنگی در گزارش خود آن زمان گفت که «انجمن سبز چیا در سال‌های اخیر تلاش فراوانی برای احیای جنگل های زاگرس کرده بودند. همچنین این گروه موفق شدند نهضتی ضد شکار در کردستان ایجاد کنند.»

انجمن سبز چیا از تشکل های مدافع محیط زیست در کردستان است که فعالیت های خود را از سال ۱۳۸۳ آغاز کرد.

شماری از اعضای این انجمن در سال‌های گذشته توسط نهادهای امنیتی احضار، بازداشت و حتی زندانی شده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تجمع مردم سنندج برای گرامیداشت یاد فعالين محیط زیست و اعتراض به کشتار کولبران

    ۹شهریور - تجمع مردم سنندج برای گرامیداشت یاد فعالين محیط زیست و اعتراض به کشتار کولبران

  • کارو

    علت شهادت (و نه مرگ) این چهار نفر آتش سوزی بوده، علت آتش سوزی چه بوده؟؟ چرا از اشاره به نقش سپاه پاسداران در آتش سوزی جنگل های کوردستان طفره می روند؟ همزمان با این فاجعه در درسیم کوردستان تورکیه هم آتش سوزی به راه انداخته اند و آنجا هم علیرغم قول علنی سلیمان سویلو وزیر کشور، هیچ نیرویی برای خاموش کردن آتش جنگل ها اعزام نشده و خود مردم هستند که برای خاموش کردن آتش کمیته مستقل تشکیل داده اند. از دیروز مدام این شعر به یادم می آید و گریه میکنم: یکی لحظه قلندر شو قلندر را مسخر شو/ سمندر شو سمندر شو در آتش رو به آسانی/ در آتش رو در آتش رو در آتشدان ما خوش رو/ که آتش با خلیل ما (من میخوانم: شریف ما) کند رسم گلستانی/