ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دفتر روحانی: رئیس جمهور قصد دخالت در اختیارات نظامی رهبر را ندارد

سخنان رئیس جمهوری اسلامی درباره نحوه گزینش فرماندهان نظامی به دخالت در اختیارات خامنه‌ای در جنگ و صلح تعبیر شده. دفتر روحانی می‌گوید توطئه دشمنان است.

دفتر رئیس جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که سخنان حسن روحانی در روز صنعت دفاعی و هنگام رونمایی از جنگنده شکاری «کوثر» درباره نحوه انتخاب فرماندهان نیروهای مسلح به معنای اختلاف‌ بین «ارکان نظام»، به ویژه رئیس جمهور با رهبر نیست و القاکنندگان این معنا می‌خواهند به «جنگ روانی» علیه ایران کمک ‌کنند.

دور تازه‌ای از اختلاف خامنه‌ای با روحانی: دخالت در جنگ و صلح

رهبر جمهوری اسلامی ایران در حکمی که یکشنبه ۲۸ مرداد در رسانه‌های داخلی منتشر شد، فرمانده نیروی هوایی ارتش را تغییر داد. دو روز بعد، حسن روحانی در بخشی از سخنانی که در روز صنعت دفاعی و هنگام رونمایی از جنگنده شماری «کوثر» ایراد کرد، گفته بود بار اصلی نیروهای مسلح بر دوش مردم قرار گرفته و بنابر این، چنانچه «فرماندهی نیروهای مسلح نیز مردمی باشد، یعنی منتخب و مورد اعتماد مردم باشد و علاوه بر این اسلام‌شناس، مدیر، مدبر و مورد اعتماد دینی مردم باشد» توانمندی و قدرت نیروهای مسلح مضاعف خواهد شد.

روز گذشته، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با ارائه اخطار قانون اساسی به استناد اصل ۱۱۰ قانون اساسی گفت:

«در قانون اساسی جمهوری اسلامی، وظایف نیروهای مسلح روشن است و قوای سه‌گانه حق مداخله در امور نیروهای مسلح را ندارند. چرا آقای رئیس‌جمهور گاه و بی‌گاه در این مسائل مداخله کرده و التهاب ایجاد می‌کند و به قانون اساسی ضربه می‌زند؟ بنی‌صدر را یک‌بار تجربه کردیم برای هفت‌پشتمان بس است، آقای روحانی هفته قبل مسئله انتخاب مستقیم یا غیرمستقیم فرماندهان نیروهای مسلح را مطرح کرد. لطفاً در جلسات سران قوا به ایشان تذکر بدهید.»

دفتر روحانی، دوشنبه ۵ شهریور با انتشار اطلاعیه‌ای، به فیلم سخنان رئیس جمهوری اسلامی در مراسم روز صنعت دفاعی ارجاع داده و برخی از اصول‌گریان را به تلاش برای اختلاف‌افکنی بین «ارکان نظام» و نماینده ارومیه را به «برداشت نادرست و ناقض» از سخنان رئیس جمهور متهم کرده است. در این اطلاعیه گفته شده:

«دکتر [حجت‌الاسلام] روحانی در سخنرانی مذکور سه رکن "مردمی بودن، اتحاد درونی نیروهای مسلح و فرماندهی اسلام‌شناس، مدیر، مدبر و مورد اعتماد دینی مردم" را عامل اصلی بازدارندگی و ساختار دفاعی کشور دانسته است.»

خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه فیلم کوتاهی از سخنرانی روحانی درباره نحوه تعیین فرماندهان نظامی را منتشر اما بعد از نیم ساعت این فیلم را از شبکه‌های اجتماعی حذف کردند.

این نخستین بار نیست که اصول‌‌گرایان روحانی را به دخالت در اختیارات رهبر جمهوری اسلامی متهم می‌کنند. در تیر ۹۳ هم مهدی کوچک‌زاده، نماینده اصول‌گرای مجلس با اشاره به سخنان روحانی در کنگره «امام حسن» درباره جنگ و صلح با اخطار قانون اساسی گفته بود بر اساس بند ۱ و ۵ اصل ۱۱۰ قانون اساسی اعلان جنگ و صلح به رهبر جمهوری اسلامی واگذار شده است.

روحانی در آن زمان گفته بود:

«تحمل صلح بسیار دشوارتر از جنگیدن است؛ امام [منظور: آیت‌الله خمینی است] برای ‏دوران انقلاب و جنگ هرگز نگفت که جام زهر نوشیدم، اما در زمان صلح این مطلب را بیان کرد.»

چهار سال بعد، پس از خروج آمریکا از برجام، روحانی در همایش روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در تهران گفته بود جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران، مادر صلح‌هاست و پیش از آن هم تلویحاً تهدید کرده بود که جمهوری اسلامی با قطع صادرات نفت، تنگه هرمز را می‌بندد.

هفته گذشته، خامنه‌ای در حکمی دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری را به جای دریادار پاسدار علی فدوی به سمت فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران منصوب کرد. کنترل تنگه هرمز از وظایف نیروی دریایی سپاه پاسداران است. علی خامنه‌ای اعلام کرده که مذاکره با آمریکا ممنوع است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.